Gå til innhold

Twilightstråd fredag :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal hilse takk og da sees vi på søndag! :)

Jeg pakker ned laptop for en stund nå i påvente av flytte til føden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilbake etter en liten formiddagsblund...spennende lesning her siden sist! Vannavgang, klyx, blomsterenger og nærstående fødsel - minnesveiva settes igang..

Har visst gått glipp av himmelspretten - tråden, begynner å bli nysgjerrig nå. Hva heter den da?

Forøvrig ikke lurt med baby på magen eller dyne for nært ansiktet ihht til serotoninteorien nei...

Uffa - nå Må jeg få gjort noe vettugt her. Opp å vagge rahi!

Skrevet

Og her har jeg stått i kjelleren til knes i babytøy, mens det skjer så spennende ting på St.O!!!! Oppdatering, takk!!!

Skrevet

Oioi!! Her har det virkelig skjedd ting mens jeg var borte - venter spent på ny oppdatering :o)

Er tilbake fra legekontroll nå...ikke så spennende som Vims sine nyheter, men kan jo fortelle siste nytt herfra også :o) Alt vel med snuppa og magen, vokser som hun skal! Jeg derimot hadde ikke gått opp i vekt fra sist kontroll...underlig underlig...tror det må være feilmåling! Tar det med ro og spiser godt her...hvor blir kiloene av?!?

Også fikk jo mamma, som tilfeldigvis også var hos legen, høre fosterlyden - stor stas :o)

Legen likte ikke noe særlig at menssmertene og de vonde kynnerne er tilbake...ikke jeg heller forsåvidt, gjør det litt vanskeligere å fungere. Han hadde god tro på at det ikke skjedde noe på en stund, men at jeg måtte være forberedt på at denne jenta kunne ha lyst til å møte verden litt før tiden. Skulle bare ta det med ro, er sykemeldt fram til permisjonen starter, og fortsette å knaske Bricanyl. Mitt tips er overtid, og håper jo aller mest på januarbarn :o)

Skrevet

Hvorfor valgte jeg i dag til å stikke til byen? Her skjer det jo spennende saker:)

Zummi: sender masse styrkeklemmer til Vims:)

Skrevet

Jeg har forresten vært på journalskrivin på fødeloftet i dag. Det var en helt utrolig fantastisk opplevelse. Jormora var supertrivelig, kjemien mellom oss topp og jeg er ikke i tvil om at fødeloftet er det som er beste alternativet for Hanne og Hanne-mannen:)

Skrevet

Ikke verst innholdsrik dag for deg heller altså, Hanne! Selv har jeg kanskje hatt den MINST innhold... har gjort en del husarbeid og blitt fullstendig utslitt... ikveld skal jeg og ka-ping-mannen spise romantisk middag sammen - mormor og tante henter lilletrollet før barne-tv, de skal på teater!

Skrevet

Ka-ping: så kos med romantisk middag for dere og utekveld for lilletrollet:) Har hatt en kjekk dag. Skal hilse fra Hanne-mannen:) fødeloftet i Stavanger er forresten nyoppussa. Det er så koselig der:)

Har forresten skikkelig dilla på klementiner. Var nesten på gråten da vi hadde vært på svangerskapskurs i går og skulle handle. Det viste seg at butikken som stenger 10 allerede var stengt så jeg fikk ikke klementinene mine:/

Skrevet

Hanne: Gratulerer med levert master!

Jeg lagde meg akkurat en porsjon grøt, også hadde jeg ikke kanel! Måtte gå rundt til naboene, men fikk endelig tak i det... nam nam. Må jo sjekke om kanel kaaaanskje kan virke litt modnende...

Nå regner snøen i trondheim vekk...

Skrevet

Vel, ikke mye spennende her heller, egentlig. Det ble to timer i kjelleren - et av tre rom, og det med klart mest i:) Ordentlig koselig å stå sammen med svampemann og kaste, rydde, resirkulere og sortere - det ble stor kasse og to sekker til Røde Kors, en kasse til nestemann på arve babytøy-lista (alt jeg av erfaring vet at jeg ikke kommer til å bruke) samt en del kloke avgjørelser. Som at det å avspasere en fredag når gubben er hjemme var ordentlig koselig, det skal jeg helt klart gjøre igjen!

Så streiket såklart bekkenet, så vi beveget oss oppover i etasjene, hvor jeg ble puttet i et deilig varmt bad. Klar til innsats igjen fikk jeg ryddet i boksene med kort- og scrappeting så de er klare til juleinspirasjonen engang treffer denne svampen... Mannen har dratt for å hente LT i barnehagen, så nå gjenstår egentlig bare rolig fredagskveld i nord!

Skrevet

Andrea: mye som fungerer viss man tror på det:) Skal sel på modningsakupunktur senere i måneden. Siden jeg er distré til de grader; når er det du har termin igjen?

Sponge: avspasering sammen med mann høres herlig ut. Hanne-mannen har reist til lillehammer. Han forstod at viss han skulle hjelpe svigermor med å rydde ting etter svigerfar før babyen kommer så er dette siste sjansen. *krysser fingrene* for at det ikke skjer noe spennende utenom det som er planlagt frem til onsdag:)

Skrevet

Fornuftig av Hannemannen å reise _til_ sin mamma i stedet for at du skal utsettes for henne igjen! Et så prisverdig tiltak bør belønnes, så jeg forslår at du sover med bena høyt og tenker ikke-fødsels-framprovoserende tanker fram til onsdag. Minst!

Gratulerer masse med ma(s?)ter som er ferdig i trykken:)

Skrevet

12. Så bare 9 dager til termin :-)

Skrevet

Spennende:) Om to uker er jeg innenfor de 5 ukene som her regnes som 'termin', det syns jeg er skummelt nok:/

Skrevet

Sponge: jeg tror kanskje Hannemannen hadde noen baktanker med det der ja. Hvor kjekt hadde det vært for meg å sitte på Lillehammer ene og alene for å rydde gjennom sakene til hans døde pappa? Nei, jeg har det nok bedre her. Bruker graviditeten som unnskyldning, men har da ikke sagt at jeg skal fly til Trondheim om to uker, hehe:) Skal forresten på gravidemassasje på mandag, betalt av samme Hannemann:)

Skrevet

Har akkurat gjort en heroisk innsats med å prøve bunaden...skal være fadder neste helg, og liker jo best å kunne bruke bunad i sånne anledninger...Hehe, den var ikke akkurat stor nok lengre...men er jo lov å prøve seg :o)

Ha en riktig fin fredagskveld jenter!

Skrevet

Da er det litt roligere her på Saint Ålaf så da så jeg mitt snitt til å slå på lapperten igjen.

Vims har siden sist blitt flyttet over til selve føden her. (Føde øst der vi holder til hadde ikke plass, så vi har havna på føde vest!)

For de som lurer, fødestuene er på 25-30 kvm og har eget bad på ca 6 kvm.Rommet er fint og rolig og sånn for det meste er vi alene men jordmødre og leger kommer jevnlig innom.

Vims ble lagt i drypp (riefremkallende) etter at vannet gikk. Endelig slutt på de herses pillene. 5 av dem var visstnok mer enn nok i følge henne.

Her ligger Vims med full registrering, til å begynne med med vanlig ctg som før men ved siste legesjekk så var det endelig så stor åpning at de fikk inn en sonde festet på hodet til lilletøtta. Nå er det et annet system (Stan) som har tatt over registreringa i stedet for ctg og denne driver ikke og ramler ut i tide og utide. Denne er pc-basert og fin. Flott for far :)

Jeg var med og hjalp til når sonden til epidural ble satt inn. (Bruk av epidural er obligatorisk når det er tilfeller med svangerskapsforgiftning) Jeg kan godt legge ut om hvordan det ser ut men kanskje dere vil vente til etter deres egne fødsler? ;)

På grunn av svangerskapsdiabetesen så har Vims også drypp med glukose for å holde blodsukkeret stabilt. Måling av blodsukker hver halvtime er forøvrig oppgave nr 1 for far, så her springer jeg rundt og stikker min kjære i fingrene.

Blodtrykk, blodsukker, barnets puls og TOCO (prosentgrad på sammentrekninger i livmor) måles og holdes øye med og slanger og ledninger i alle retninger. Men vi er ved godt mot, Vims er derimot litt molefunken fordi hun ikke får lov til å innta fast føde så lenge hun har epidural.

Angående epidural så virka det som den var en stor lettelse når de åpna kranen. Vims ble plutselig mye mere med og det er ikke så rart med rier kombinert med bekkenløsningen stakkar.

Her har det vært vaktskifte og fram til nå sikkert vært 9-10 ulike mennesker innom rommet. Vi er fra før advart om at det nok kommer til å bli tildels folksomt her med den diagnosen som hun har.

Do-gåing er blitt allidrett forresten. Man er da nødt til å påkalle en stk sykepleier først som ruller ett apparat først, så kommer mor og til slutt kommer far med stativet med drypp. (Siden sist hun var på do så har de koblet til et stativ til med drypp så dette kan jo bli spennende framover)

Hun nye ansvarlige jordmora etter vaktskiftet foretok nettopp en ny GU. Åpningen er så langt på 4-5 cm, tøtta har hår og hun konstaterte fødselssvulst. (Nok et fryktelig ekkelt føde-navn på noe som ikke er så farlig. Siden hodeskallen kan klemmes så sammen i forbindelse med fødsel så kan huden samles i en "bulk". Dette er det som kalles fødselssvulst)

Ennå vet vi ikke hva slags metode som skal til for å komme i mål, men jordmor beroliget oss med at "så langt har ingen blitt igjen inni der" babyen skal ut på den ene måten eller den andre.

Sånn da fikk jeg endelig skrevet ferdig innlegget etter ganske så mange avbrudd. Men vi er i live og godt mot! :)

Skrevet

Wow:) Gleder meg til oppdatering:)

Godt å høre at alt er ok og at de tar godt vare på dere:) Dete eneste jeg visste i det innlegget er at man må ha epidural ved svangerskapsforgifning, det får visst ned blodtrykket eller noe. Det var dagens trivia:)

Skrevet

Så spennende med første twilighter/trondheimsbimmer i gang!!!!

(Nå måtte jeg ha flere utropstegn, selv om det blei veldig sett ned på i den forrige rettskrivingstråden...)

Skrevet

rettskrivning gjelder ikke lenger når noen er i fødsel. Det ble herved bestemt av meg:)

HAr nå fått fyr i peisen, og det på første forsøk. *klappe på* - er jeg ikke flink vel? Hehe, det skulle kanskje bare mangle. Nå er det bare vinterdekkene som skal på så er vi 'set to go', men det er ikke min jobb:)

Skrevet

Vi feiga ut i år og betalte oss ut av ut av årets dekkskifte. Forresten første år med piggfritt, det skal bli spennende der oppe i stappbratta.

Hint til opptenning er å bruke sånne optenningsbriketter som ser ut som en slags tykk papp dyppa i stearin. Denne brenner lenge, lukter ikke og tar liten plass.

Skrevet

Ny oppdatering!

Jordmor har på ny vært en tur inni. Lille bombi hadde nå klart å få festet hodet. Hurra!

Fremdeles ikke så mye større åpning da og Vims får ikke ligge lengre enn til kl 21 med drypp i den dosen hun har nå.

Vakthavende lege mener visstnok at det må være vesentlig fremgang til da om fødsel skal forløpe på normal måte. Så langt er det noe under og de forbereder oss på at keisersnitt vil da være stadig mer aktuelt.

Vims ser ut til å kontrollere blodsukker bra selv med glukosedryppet så ingen grunn til engstelse i så måte ennå.

Skrevet

Du må hilse Vims og ønske henne de beste "godtanker" fra "knappenålshodetålmodighetsdamen"....

Stå på!

Skrevet

Zummi, Vims og Bompi - godt de tar vare på dere! Dette er jo spennende for meg som sitter på isdn-linje i huttiheita, hvordan må det da være å faktisk være til stede! Håper ting forløper like rolig framover, sånn etter forholdene... Høres ut som at VIms gjør en kjempejobb og Vimsemannen (sorry, Zummi, det er sånn jeg er vant til å tenke på deg) gjør sin innsats. Deriblant å ta vare på nysgjerrige Twilightere...

Hvis det blir KS har dere barn om kort tid, jo!!! (Sese, der kom utropstegnene plutselig i flokk igjen...)

Skrevet

Vimsemannen er kjempeflink til å oppdatere oss spente og nysgjerrige twilightere ja:) Sjekker nett hele tiden:)

Sponge: som jeg sa, flere utropsten er lov i dag. Wee!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...