Gå til innhold

I gangsettelse???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på, finnes det grunner for å bli i gangsatt, eller er det noe man kan ønske? Jeg er snart 38 uker på vei, og kjempe sliten.. Har ingen krefter igjen etter 2 falske alarmer.. Virker ikke som kroppen min vil mer.. Vet at babyen skal være i magen så lenge som mulig - noe jeg egentlig vil... Men er redd for at jeg ikke skal ha nok krefter når babyen velger å komme..:-( Noen som har noen gode råd? Hilsen en som er litt fortvilet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. De setter ikke igang fødselen hvis det ikke er til det beste for barnet. Det gjør de stort sett når du er på overtid, eller har tullerier.

Barnet har d best i magen din, og kommer når d er klar for verden. Fødselen blir værre hvis man setter igang noe som ikke er klart.

Prøv å la hus være, bare slapp av og tenk på deg selv...... Skjer nok noe snart....

Skrevet

Og med tullerier mener du?

Var innlagt her hin natten pga rier som bygde seg opp til pressrier, men var ikke nok åpning, så pressing var uaktuelt... :-S

Skrevet

Jeg har full forståelse. Dette er mitt andre svangerskap, hvor det første var perfekt uten noe som helst problem. Fødselen gikk som en drøm. Dette svangerskapet har jeg slitt siden uke 12: har hatt utallige infeksjoner (omgangssyke, bihulebetennelse, influensa, urininfeksjon), virker som imunforsvaret mitt har tatt en pause. Bekkenløsning fra uke 12, store smerter som bare har blitt værre og værre hele veien til tross for fysioterapi. Jeg har så mye vann i kroppen at jeg har fått karpaltunnel syndrom, altså press på nerven i håndleddet slik at jeg mister følelsen i fingrene. Opererte i høyre hånd i uke 31, og skulle operert venstre hånd i uke 35, men da brakk sønnen min på 2,5 år foten, og jeg kunne ikke tillate meg å bli enda mer handikappet enn jeg allerede var for å ta vare på han. Nå er jeg i uke 38, og skal bli igangsatt i løpet av neste uke for å prøve å unngå en permanent nerveskade i venstrehånden.

Men før i går, trodde jeg ikke at jeg kunne bli igangsatt, så jeg har prøvd å gjort det som er i min makt for å prøve å fremskynde fødselen. Jeg vet jo ikke om det har gjort sitt, men mine råd er som følger:

- Ta bringebærbladkapsler, disse gjør at livmoren trekker seg sammen, og kan hjelpe riene i gang når kroppen ellers er klar for å føde.

- Modningsakupunktur, min fysioterapaut gjør dette på meg og det koster meg 250 kr hver gang. Føler at det er ting som skjer etter at jeg har tatt akupunktur, får mye utflod. Hjelper til å modne livmorhalsen.

- Sex!! Det funket så utrolig bra da jeg gikk med førstemann, fikk 6 dager før termin etter en liten uke med sex hver kveld.Har akkurat startet litt mer hyppig frekvens i senga nå i håp om at jeg slipper igangsettingen og heller får tidligere på en mer naturlig måte.Jeg er heldig som har et bra sex-liv i utgangspunktet med en partner som er åpen og forståelsesfull på alle mulig måter. Skjønner at dette punktet kan være vanskelig både for deg og evt partner så sent i svangerskapet, men prøv å se på det som en positiv ting mellom deg og mannen din som kanskje kan gjøre at du slipper å gå å vente. Leste i siste gravid-blad at de som har regelmessig sex rundt termin ikke trengte å gå så mye på overtid.

Hvis du blir altfor frustrert, anbefaler jeg seg å snakke med fastlege eller jordmor om det, det viktigste er at du har det bra og har krefter til den lille kommer og tar over tilværelsen din. Plei deg selv litt nå, ta fotpleie eller ansiktspleie, kjøp en deilig te som du kan kose deg meg, en bunke med blad og litt sjokolade (helst mørk, da denne er bra for deg!!). Om bare kort tid vil livet ditt ha forandret seg totalt!!

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men ønsker deg lykke til. Forstår at du er lei, men det er heldigvis ikke lenge igjen nå!

Skrevet

Tusen takk for svar.. ble litt mer "lettet" .. går til akupunktur men nålene blir satt i ankelen, legge, ved siden av kneet og i håndleddet.. ( er det andre plasser man kan få satt nåler som hjelper på modningsprosessen?

Har prøvd å få sambo til å ha sex.. har i grunn vært mer pågående i det siste pga at jeg er så lei.. men han er liksom ikke så veldig åpen for det.. han er redd for å komme for lang inn, skade babyen ol..JM sa sist jeg var på klinikken at hun kunne kjenne babyens hode, men sist så fikk de bare en cm..

Og en ting: bringebærkapsler? Får man kjøpt sånt i butikken? Har ikke hørt om sånt engang jeg :-s

Skrevet

Bringebærkapsler kjøper du hos helsekost. De fleste som jobber der er flinke og kan forklare hva den kan gjøre for deg. Den hjelper livmoren å trekke seg raskere sammen etter fødselen også, så det anbefales å bruke dem noen uker etter babyen har kommet.

Leste en jordmors kommentar til at det å si at det er en-to cm åpning i siste utgave av Gravid, der hun syntes det var litt feil informasjon å gi den gravide. Når det er ca to cm åpning, forklarer det bare at livmorhalsen er godt moden. Det er ikke "åpning" slik at en fødsel er i gang, det telles ikke som fødsel før det er 4 cm åpning i følge jordmoren jeg snakket med på St. Olavs Hospital. Det er IKKE noe farlig å ha sex nå, det er faktisk massasje for barnet når du får orgasme. Sæden er også med på å trigge det hele i gang. Tror det er meningen at vi skal ha sex i denne fasen jeg, intimiteten gjør veldig godt nå rett før dere skal oppleve det største i livet.

Jeg får også nåler i ankel, fotblad, ved siden av kneet og håndflaten, men fysioterapauten sa jeg skulle få i magen (!!) og i lilletåa neste gang, og at dette var punkter som definitivit ville starte det hele dersom kroppen ellers er klar. Blir jo litt svada, vanskelig å vite om det er det ene eller det andre som gjør at det eventuelt stater, men verdt et forsøk, synes jeg!!

Ønsker deg lykke til!!!

Skrevet

Ok, tusen takk =) skal prøve ALLE rådene.. og prøve å få gubben med på det.. er ikke så lett, men er verdt et siste forsøk i hvertfall.. Tror også at jeg kanskje skal ringe JM og snakke litt med hun også.. har nesten panikk for svangerskaps depresjoner allerede :-S

Lykke til du også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...