Gjest Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Gutten min er 6mnd. Han har fått fast føde en stund, og jeg har hele tiden måttet sysselsette ham med leker for å få i ham mat. Ellers blir det bare veiving med armer og gris og rot som fører til sinne og igjenlimt munn. Lurer på om dette straffer seg på sikt? At han blir bortskjemt og "alltid" skal underholdes for å spise. Mange andre som avleder med leker under skje-måltidene? Eller gjorde det tidligere?
cielo *to barns mamma* Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Tror ikke dette er lurt ! Hvorfor kniper han munne sammen ? Er jo et ganske klart tegn på at han ikke vil ha, og da synes jeg ikke man skal fortsette å gi. Har passet en del barn i ett års alderen, og mange av de blir ganske overrasket når man slutter å gi mat når de gir uttrykk for at de ikke vil ha. De er så vant til å bli 'tvunget' i mat at de ikke er vant til å bli hørt når de sier ifra at de ikke vil ha mer. Hvis barnet ditt er sultent og vil spise, vil han gape som bare det.
Gjest Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Han er sulten. Han kniper igjen munnen fordi han blir sint. Sint fordi det ikke går raskt nok når armene hans er i veien. Sint fordi han får grøt i øynene når han dasker til skjea og gnir seg i ansiktet. Når han er mett, kniper han igjen munnen selvom han har en leke. Da slutter vi selvsagt. Han blir også sint om jeg holder hendene hans. Men det er mulig at dette likevel er rette fremgangsmåte: Å holde hendene. Han vil kanskje akseptere det etter noen dager??
cielo *to barns mamma* Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Å såpass, glemte å lese hvor gammel barnet var ;-) Har en venninne med et barn på ett år og hun må avledes under hvert måltid for å få i henne mat. Ser veldig slitsomt ut, for mor må jo finne på nye og morsomme leker til hvert måltid. Hadde ikke gjort det i hvert fall. Tror vel at han vil lære etter hvert at maten kommer lettere inn i munnen om han holder den åpen og slutter å fekte. Jeg holdt armene til eldste datteren min i starten sånn at hun ikke skulle fekte skjea ut av hendene mine, det gikk seg til etter hvert. Lykke til !
Larena Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Vi har måttet avlede med leker en ganske lang stund, før det plutselig gikk av seg selv. Avleder litt med leker nå også når det begynner å gå treigt, og ser egentlig ikke noe problem i det!
snull Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 JA,vi må avlede..,men ikke med leker, men med TV`n....!!!!!!! Det er vel en enda dårligere "uvane",men akkurat for øyeblikket er det det som må til for at snuppa skal spise, og da gjør vi det slik ei stund.... Regner med at når hun blir litt eldre og mer begeistret for mat så flytter vi til kjøkkenbordet og lager "gode vaner" der... Alt til sin tid...
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 her går det stort sett greit med spisinga.. tv kan han ikke se på , da får jeg ikke kontakt... he he.. men det hender vi tar oss en liten sang.... spesielt om han er trøtt på kveldstid... da smiler han og spiser OM han orker mere mat da...han er 8 mnd
Gjest Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Nei, har "sluppet" unna med å la han få kose med en gassklut (til lunsj og middag). Til kveldsmaten må jeg alltid sette på tv`n, da går simpsons på og da sitter han i vippestolen og ser på det mens jeg mater han (da er han så trøtt så det er det eneste som fungerer)
3tettesmå Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Huff, ja!! Og jeg har også brukt tven mange ganger... syns det er veldig dårlig vane da. Men det er akkurat det samme hos oss. Han er sulten og vil ha mat, men blir så ivrig at de flaksende hende bare dytter unna skjeen og da får han jo ikke noe mat i seg. Og gutten min blir også sinna, ja, hvis vi holder fast hendene. Tror vi har snakket om dette før, Elin og tøffingene;-) I det siste har det hjulpet veldig å la han få en egen skje som han kan fekte litt med. Og så får han litt mat på den som han kan sutte på når ikke mitt tempo er raskt nok. Men det blir selvfølgelig veldig mye gris når han får lov å prøve selv også. Men det er kanskje bedre enn å lære opp gutten til å se tv. (må tilføye at jeg egentlig er veldig motstander av å se på tv når man spiser altså... men prinsipper han er viss tendes til å forsvinne når man blir desperat)
Gjest Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Ja, det stemmer. Det var i forbindelse med et innlegg jeg hadde om tips for å gi ungen mat når man var borte og ikke hadde stol tilgjengelig, og man ikke klarer å få i ungen mat når han sitter på fanget (fordi han veiver sånn med henda).. Prøvde tipset ditt med å ha ham liggende på låra mine med bena oppove brystet mitt, og det fungerte fint. Mye rart man skal stri med. Ja disse prinsippene har en tendens til å skli litt iblant. Ser jo det med 2åringen også, selvom vi prøver å være prinsippfste og konsekvente. Jeg tror jeg fortsetter med avledningsmanøvre en stund til, så får jeg heller ta kampen når han blir litt større, hvis han ikke selv slutter å tulle. Skal prøve å la ham grise litt med en skje.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 Avleder som bare d vi :-) Men så har vi d kos ved bordet også da! Nå når han er 10 mnd spiser han brødbitene selv, og da trenger han ikke leker mer. HAr ikke sett noen voksne som må ha noe i hendene når de skal spise fordi de hadde d som små???!!! Kos dere!! - d er vel d viktigste.... Kommer nok av regler senere, han er jo ikke så stor!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Hi, hi... Mannen min klarer ikke å spise uten å se TV! ;o) (Nei, jeg bare tøyser litt, var så artig skrevet!)
Prinsemammaen Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 Her må det som regel avledes, ja! Måltidene tar ca. en halvtime, og etter et kvarter begynner han å bli utålmodig. Vrir seg i stolen og er mer opptatt av den enn av å spise. Har funnet ut at jeg må få han til å le. Da putter jeg mat inn i munnen hans. Så vi har det veldig koselig under måltidene da. Noen ganger lar jeg han leke med tutekoppen sin også. Da blir han så opptatt av den at han gaper hver gang skjeen nærmer seg. Tror ikke han legger merke til at han spiser da. Jeg driter i om dette gir "dårlig vane". Gutten min har alltid spist lite på dagen og hatt generell dårlig matlyst, og dette har resultert i at han våkner omtrent hver time på natten. Nå i det siste har vi fått han til å spise mye på dagtid, og da nøyer han seg med kun ett måltid med melk i løpet av 12 timer på natten. Så... Bedre at han får i seg mat på dagen og får sovet skikkelig ut på natten enn at han ikke får i seg mat på dagen fordi han ikke selv vil spise. Vi har nå fått et MYE bedre liv alle mann! Og gutten min stråler som en sol fra morgen til kveld, noe han ikke gjorde før pga. mangel på søvn. Jeg gjør ting som funker her og nå uten å tenke på "dårlige vaner". Da han var yngre, hadde jeg han også i senga mi på natta og lot han få så mye pupp han ville. Dette funket best for oss da. Jeg fikk stadig vekk høre om "dårlige vaner", men jeg er av den oppfatning at de som regel vokser det av seg. Og det gjorde han også! Nå sover han som en engel i senga si natten gjennom... Han er forresten snart 8 måneder. Så om avledning under måltidene fungerer best for dere nå, synes jeg dere bare skal fortsette. Følg hjertet deres i stedet for å hør på hva alle andre sier. Lykke til! :-)
1+2=3jenter Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Da vi begynte med grøt (rett før 4mnd) begynte jeg med å legge henne på matta på gulvet mellom bena mine, og holdt armene med en hånd og mata med den andre. Nå har jeg henne på fanget, med innerste hånda bak ryggen min, og så holder jeg den andre armen hennes. Prøvde med vippestol, men fant ut at det ble for tungvint å unngå søl da... Nå har vi akkurat begynt å sette henne litt i tripptrappstol(7mnd nå), og da blir det litt mer søl, men gikk til innkjøp av plastikksmekke med armer idag...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 Her går det faktisk veldig bra selv uten avledning ...enn så lenge, da! Må jo passe litt på armene hennes da...
Raffna Skrevet 4. november 2006 #16 Skrevet 4. november 2006 Jeg avleder med leker FØR og etter han spiser. Dvs. mens jeg lager grøten (så ikke det blir krise for at jeg er treig), og etterpå mens han sitter og slapper av og jeg vasker grøtbollen. Tror det er helt greit å bruke leker mens de ennå er for små til å mate seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå