Gå til innhold

dere som gir mme:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere babyer som legger godt på seg av mme? I så fall får dere "kjeft" av HS?

og hva sier dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en fantastisk hyggelig og avslappet HS. Er kjempefornøyd med henne. Hun har den holdningen at mamma vanligvis vet best, men kommer gjerne med råd om man lurer på noe.

Det er så utrolig unødvendig av helsesøsterne å være så kritiske og dømmende.

Jeg synes ikke du skal bry det en døyt om hva hun sier så lenge babyen ikke drikker over 1000ml i døgnet eller ligger veldig langt over normal-kurven. Og normalen har ganske så stor slingringsmonn!

Det er sterk kost for bla nyrene om de får for mye mme ila døgnet.

Det er forresten mange mm-barn som også er trill runde.

Skrevet

Ungen min har lagt på seg myyye og var svær fra før av. Men han er 5 uker gammel og da kan man ikke nekte de mat når de er sultne. Hvis HS hadde sagt noe som helst på det hadde jeg nok bare ledd..

Skrevet

Nå var min stor når han ble født da (4,5 kg) og han ligger nesten på den øverste kurven (veier 9,6 kg og er 6 mnd), men han følger sin egen kurve fint.

Han er kraftig, men ser ikke tjukk ut. Han veier mer enn han ser ut til å gjøre og det har jo noe med beinbygningen å gjøre.

Har 2 forskjellige HS (de overlapper hverandre) og begge syns han er så fin i kroppen og har aldri sagt at jeg må kutte ned på mme. Hadde de derimot sagt det, så hadde jeg ledd godt av de.Nå får han 3 måltider med fast føde, så han får ikke i seg så mye mme lenger.

Skrevet

gir mme jeg.måtte gi op amminga av div grunner...

min knært legger på seg ja.ser ut som en ball snart,hehe.

fra hjemkomst til 6 uker gikk han opp 2 kg.

å etter en tur på vekta i går,så veier han vist 6kg...

jeg gir til han er mett,og nå er hvert måltid på 150ml.(6 i døgnet)

hs mente det var for mye,og at jeg ikke måtte øke.vell,jeg er av den typen som ser ting an.er ungen sulten,ja da får han spise til han er mett.å hva hun mener om den saken er meg helt likegyldig egentlig.som 5 barnsmor vet jeg litt jeg også.hun har ikke "kjefta" ennå,men vet hun er striks mot di som føler for å gå over til mme.

men her mener jeg dette er mammans valg.må man,så må man.enkelt og greit.så hvis din hs kjefter for et valg du skal ta,da bør du enten snakke henne til rette,eller bytte.man skal jo tråss alt ha kontakt med den personen i noen år.=0)

Skrevet

på 3 mnd kontrollen veide jenta mi 6,9 kilo og var 62 cm lang. jeg fikk beskjed av hs at hun hadde lagt på seg for mye og at jeg måtte bremse henne i maten... har gjort det til en viss grad, men hvis hun tydelig er mer sulten gir jeg henne litt mer.. er ikke så veldig glad i at hun ikke blir mett.

jeg trodde babyer hadde perioder hvor de la på seg mer enn andre og at de stagnerte litt når de ble mer aktive. jeg må si jeg reagerte på beskjeden fra hs om å "slanke" jenta mi!

Skrevet

er så urettferdig at om du ammer kan du gi så mye melk de vil ha og de kan bli så tjukke så¨bare det, mens om du gir mme så må du som du oppforbi kanskje slanke de.. helt på tryne syns eg! mme babyer kan ha like stor appetitt som de som blir ammet vell?

slanker en babyer blir de vell sutrete når de ikkje får nok mat?

Skrevet

ginny79: Når gutten min var 7 uker veide han 6,3 kg og HS sa ingenting til meg. Syns det blir feil å måtte "slanke" babyer,

Selvfølgelig retter vekten seg mer ut når de blir mer aktive : )

Skrevet

Barn som får mme og blir "overvektige" kan få problemer senere i livet. Fettet setter seg i kroppen på en annen måte enn barn som får mm.

Min gutt får bare mme og veide 6,5 kg og var 64 cm lang på 3 mnd kontrollen. Hs sa han lå fint på kurven. Mitt problem er at han spiser oppimot 1 L i døgnet og noen ganger mer. Har jo hørt at det ikke skal være bra for nyrene. Han er 3 mnd + 3 uker så kan jo snart begynne med litt velling og grøt :)

Skrevet

syns at de må få drikke det de trenger når de er så små, er vell lettere å slanke en baby når en begynner på fast føde? gi de fornuftig middagsmat osv??

Skrevet

Gutten min veide 9,4 og var 69 cm på 6 mnd kontrollen...nå er han 7.5 og veier nok 10.. Han er en kraftig gutt, men ikke feit.. Jeg spurte hs om det var noe jeg skulle gjøre annerledes mht mat, for jeg syntes vekta var blitt veldig og fort høy, men eneste ho sa var "nei, for all del, la gutten få spise"!! Jevner seg ut når han begynner å krype og gå...han følger sin kurve og får ikkw mer enn 600 ml mme i døgnet..

Skrevet

Jenta mi har fått mme siden 1,5 mnd. Hun er nå 4, 5 mnd, og veier 6 kg. Så absolutt ikke noe fettklump nei :) Får ca 800 ml i døgnet, og liten porsjon grøt

Skrevet

Ikke for å blande meg inn i debatten, men på tremåneders kontrollen var min 8410 g på 62 cm, men jeg fullammer da, men 6,9 kilo er ikke mye, jeg ville ikke holdt igjen. Man skal ikke slanke en baby!

Skrevet

dette var en flott tråd! jeg har også lurt på dette siden jeg hører herinne at man må være forsiktig med mme og overvekt senere i livet.. hs min sa ikke no på 6 ukers kontrollen da gutten allerede veide 5,5 kg.. han var stor da han ble født også , 3,8 kg..

nå er han 10 uker og jeg veide han for noen dager siden pg han veier 6,2 kg. er rund og god og begynner få dobbelthake:-)

men er det slik at alle aldre har den samme regelen med maks en liter i døgnet? for en liter til en på 2 mån er jo mye "mer" enn for en på 5 mån? eller tenker jeg fel ^nå? er det ikek slik at vi kan begynne med fast føde v 4 mån, vi med mme-barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...