Monstermamma Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Er hun ikke litt kontoversiell? Noen som har hør noe om el lest den nye boka hennes om hvordan få et barn til å sove hele natten?
Expat Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Har ikke lest boken, men ja, hun er kontroversiell.
To under Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Har ikke lest boken hennes, kun sett henne på God morgen, Norge og Nyhetene. MEN synes ikke at man kan påstå å ha slik peiling bare på grunnlag av at man har 9 barn...?! Barn og familier er jo forskjellige....
Riggis Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Uff, for et kvinnemenneske. Denne boka har hun skrevet for å tjene penger, og hun er kontroversiell så det holder. Så et lengre intervju med henne på TV (husker ikke hva slags program) og det hun er en ordentlig bedreviter som tror hun har svaret på alt. Skummel dame! Tenk å påstå at barna skal ligge på magen så lenge krybbedøden har gått ned fra 142 i 1989 til 12 i 2004 siden barn ble anbefalt å ligge på ryggen. At alle barna hennes har overlevd på magen beviser ingenting. Og jenta mi hater å ligge på magen, så at dette er den sovestillingen barn foretrekker stemmer ihvertfall ikke hos oss. Les denne artikkelen fra Dagbladet http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/01/481530.html
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Håper ingen kjøper den boka hennes, og i hvert fall ikke følger rådene den gir. Å si at barn bør sove på magen, og at det er helt trygt, er jo på samme måte som når noen forsøker å si at røyking ikke er farlig fordi de kjenner en som ble 90 år selv om han røyka. Total mangel på forståelse for årsak og virkning. Noen ganger går ting bra "til tross for" og ikke "på grunn av", og det tror jeg ikke denne dama har forstått.
mammmamia ** Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 Dama er ikke riktig skrudd sammen! Har 9 barn og selvutnevt ekspert på barn, men vært gift 7 ganger og flyttet rundt utallige ganger i hele livet sitt - hvor bra er det for barna liksom? Siterer fra boka hennes (ikke den om å få barn til å sove, men den andre, den som liksom kalles "bibelen"..PØH!) ************************************************************************* Før graviditeten: ”Men hos kvinnen produseres det bare ett eneste levedyktig egg i måneden. Det er på størrelse med et knappenålshode og levedyktig i ti-tolv timer. Eggene blir bare produsert i en begrenset periode i kvinnens liv.” Hvordan den gravide skal leve: ”Som gravid finner en seg ikke i pekefingre. Men dem er det mange av, selvsgat også når det gjelder svangerskap. Det er ikke tillatt å røyke, og absolutt ikke å drikke. Hvis du røyker vil du få undervektige og for tidlig fødte barn. Og drikker du, påfører du avkommet ubotelige skader. Det er mulig jeg høres spydig ut. Men slike dommedagsprofetier gjør meg rasende. […] At røyking fører til små og for tidlig fødte barn, det betviler jeg tatt i betraktning min egen private statistikk. Gjennom ni graviditeter har jeg vært storrøyker, noe jeg naturligvis ikke anbefaler. Jeg har gått mellom tre og seks uker over tiden, og barna har veid gjennomsnittlig fire kilo. (Man kan stille seg spørsmål om hvor store barn jeg ville ha fått, og hvor lenge jeg skulle ha gått over tiden, dersom jeg ikke hadde røykt.)” ”Alkohol er også et merkelig spørsmål. Selvsagt bør ingen kjøre i seg en mengde alkohol, det er jo ikke sunt for helsa uansett. Men dersom det er sant at det ville medføre fosterskader å drikke et glass vin om dagen, da ville samtlige barn i middelhavslandene være født med fosterskader. De mødrene vet jo ikke om at helsemyndighetene her har bannlyst alkohol. Uhemmet drikker de vin til maten, men den er ofte blandet ut med vann.” ”Striper i huden over magen og brystene kan du forebygge ved å smøre deg skikkelig inn med en fet krem. Jeg og mange med meg vet at det hjelper, selv om vitenskapen sier noe annet.” . ”Hvis du er uvel og kaster opp, så går det over etter de tre første månedene.” ”Den femte måneden er vanskelig. Du må være meget forsiktig nå. En del bevegelser kan føre til spontan abort: Hopp og slag, løfting og strekking. […] Å strekke hendene over hodet, samtidig som man holder noe tungt i dem – som når du henger opp gardiner, for eksempel – er direkte farlig. Det samme er ridning og jogging – alt som fører med seg harde støt og tunge løft.” ”Du vil sikkert få treg mage. Ikke eksperimenter med avførende midler. Sløyf melk og te (kefir er bra), drikk mineralvann og kokt vann, rødvin.” Om fødselen: ”En veltrent mor føder raskere enn en som er utrent, og blir ikke skadet. Hun trenger ikke bedøvelse og må ikke syes etterpå, og hun slipper plagsomme etterveer. Hun kommer seg også mye raskere.” ”Er du veltrent, forkorter du den tiden fødselen tar, med en tredjedel – sannsynligvis mer. Utdrivningstiden, som innebærer en kolossal påkjenning for barnet, og der det alltid foreligger en viss fare for at det skal oppstå oksygenmangel, forkorter du fra den vanlige timen (eller timene) til omtrent et kvarter. Nå gis det vanligvis rutinemessig en eller annen form for bedøvelse overalt. Alle former for bedøvelse innebærer imidlertid en fare for barnet. Er du veltrent, trenger du ikke bedøvelse i det hele tatt.” Om tiden etter fødsel er rådene for å få bort magen som følger. Slank deg ved å erstatte et av dagens måltider med kokt vann, snør deg inn med korsett og gjør lette øvelser. Men for all del, ikke gjør noe hopp og sprett før det har gått et halvt år. Forfatteren anerkjenner at risikoen for krybbedød er mindre dersom barnet blir lagt i ryggleie. Likevel anbefaler hun mageleie, fordi barna sover mye bedre da. Løsningen hennes er å kjøpe eller leie en pustealarm til bruk i de første ni månedene. Hun påpeker også at ryggleie innebærer større risiko for at barnet skal bli kvalt av oppkast. ******************************************************************************** Og barna må sove på magen, ellers sover de ikke noe godt.. Jada, viktigere at barna sover godt enn at de ikke dør i krybbedød ja..! Hun har også tidligere blitt anmeldt i Sverige, for å ha oppfordret foreldre til å slenge dritt til hverandre, og sloss foran barna som et middel i oppdragelsen.. Sjekk her: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/05/14/330865.html ....om noen velger å høre på denne sinnsforstyrrede dama, da skjønner jeg ikke hvor de har hodet...
To under Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Herregud! Jeg er sjokkert! At noen tar henne seriøs....??!!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Jeg blir sjokkert av å høre om henne. Så ikke på frokost-tv i går eller nyhetene. Men hvordan blir hun fremstillt der? Er det som en seriøs dame som har gode råd, eller blir det satt spørsmålstegn ved hennes metoder? Jeg er egentlig veldig positiv til å høre på "eksperter" å prøve å følge råd. Selv om det er umulig å følge alle så håper jeg at jeg har litt sunn fornuft som gjør det mulig å skille litt på det jeg hører. Men hvis det dere skriver om henne her virkelig er slike råd som hun gir syns jeg deter helt sprøtt..
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Hun er gæærn tror jeg! Men det aller væste: Hun har jammen en del fornuftig å komme med også... Det er det som er så skummelt. Folk hører noe av det som virkelig synes flott og får tro på henne, og så kommer det noe sånt svada etterpå...
Monstermamma Skrevet 3. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2006 Takk! Pappan til mine barn hadde sett henne på frokost-tv og sa jeg måtte se reprisen; vi sliter litt med søvn... Heldigvis ringte det en bjelle da jeg så navnet hennes, og nå er alle mine antakelser bekreftet takket være dere! Skal iallefall ikke kjøpe den boka,nei!
Gjest Skrevet 4. november 2006 #11 Skrevet 4. november 2006 Hun er jo helt gal!! Blir kvalm av hele dama.. Fysj a meg
Ranveig R Skrevet 5. november 2006 #12 Skrevet 5. november 2006 Det som sjokkerte meg aller mest var at ho i eit intervju sa rett ut at "Det er viktigere at barn sover godt enn at vi holder statistikken (krybbedødstatistikken) nede:" Eller med andre ord: "Det er viktigere at barn sover godt enn at de de overlever"!?!! Eg tenker berre på dei mødrene og fedrene som kanskje ikkje får så mykje input frå andre hold (familie, internett osv), og kjøper Sove hele natten-boka og stoler på at det som står der stemmer. Det er skremmande!
Dalli Skrevet 5. november 2006 #13 Skrevet 5. november 2006 Damen er skummel og rablende gal.... Håper folk klarer å tenke kritisk .
Gjest Skrevet 5. november 2006 #14 Skrevet 5. november 2006 Jeg har ikke lest den nye boka hennes, men jeg leste ei bok hun skrev da jeg akkurat hadde fått mitt første barn for snart 16 år siden. En del tips var supre, mens andre var horrible, så det jeg lærte var faktisk veldig viktig; Man kan ikke leve nøyaktig etter andres erfaringer! Så jeg lærte faktisk av den boka at jeg måtte og kunne stole på meg selv som mor. Tips og råd kan man gjerne få, men man har ulike unger og har ulike personligheter selv. Så det som passer den ene passer kanskje ikke for den andre. Så jeg har stor respekt for dama som fikk meg til å stole på meg selv! ;o)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 6. november 2006 #15 Skrevet 6. november 2006 Egentlig en kmmentar til det hun ene hadde kopiert over her; "jeg har gått mellom 3 og 6 UKER over med mine barn" - er det virkelig så forskjellig praksis på igangsetting i norge og sverige (eller hvor hun er fra)??????????? aldri hørt om noen som har gått mer enn 19 dager over tiden jeg... og seks uker høres jo bare helt vilt ut!
Ranveig R Skrevet 6. november 2006 #16 Skrevet 6. november 2006 Akkurat det kjem vel an på om det er mens- eller ul-termin det er snakk om. Viss ein fortsetter å telle etter menstermin sjølv om ul flyttar terminen 3 veker er det vel mulig å gå 6 veker over menstermin. Mamma gjekk 23 dagar over ul-termin med lillesøstera mi! Men eg kan ikkje tru at nokon skal kunne gå meir enn 3 veker over ul-termin, verken her eller i Sverige. I alle fall ikkje no om dagen. Kanskje det er lenge sidan dama fekk forrige barn?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #17 Skrevet 6. november 2006 Så hun mener det er farligere å få bedøvelse under fødselen enn det er å røyke og drikke. Herregud hun er sprø. Og jeg som er overvektig klarte meg nå uten noen form for bedøvelse. Syke syke dame.
Gjest Skrevet 7. november 2006 #18 Skrevet 7. november 2006 Litt av ei dame, ja.... Men venninna prövde hennes sovemetode på dattera si som en absolutt siste utvei. Datteren ville ikke sove, og når hun til sist sovnet så var det bare for en kortere stund. Vel, de prövde Anna Wahlgren-metoden. Den förste kvelden var det vel så som så.... Den andre kvelden sovna hun etter et kvarter.
svarttrosten Skrevet 8. november 2006 #19 Skrevet 8. november 2006 Hun har så mye bra i "Barneboka"! Bruker den innimellom på mine 4 barn, og mange av hennes råd virker. Hun skriver humoristisk og varmt. Brukte råd i forbindelse med fødsel, og det virket. Hovedprinsippet er at vi skal stole på vår egen dyktighet som mor/far, og at vi voksne skal styre gjennom gode, forutsigbare rutiner. + Det aller viktigste: Ungene skal føle at det er bruk for dem, derfor skal de tas med på husarbeid mv. helt fra de kan holde ei sleiv - og etterhvert skal de lage middag og vaske opp selv. Hn er derfor i mot barnehager, men jeg har jo mine i barnehage fordi jeg ikke kan leve som forfatter, men jeg skjønner prinsippene hennes. Dere må bare lese Barneboka før dere dømmer henne!!!!! Det er så mange gode råd der!!! Og hennes råd om søvn og rutiner er så bra! 4-barnsmor
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 En ting er at erfarne foreldre leser bøkene hennes, da kan man plukke vekk det som er på jordet. Når jeg var helt fersk forelder visste jeg jo ingenting. Hadde kanskje vært i stand til plukke vekk enkelte av de horrible rådene, men sikkert ikke alle. Syns det er betenkelig at hun ble invitert til God morgen Norge jeg. Har visst fått mye kritikk fra leger og helsestasjoner i etterkant, og godt er det!
Mammahjertet Skrevet 8. november 2006 #21 Skrevet 8. november 2006 Jeg er så enig så enig. Jeg så det innslaget på god morgen norge og satte frokosten i halsen. Ble helt sjokkert over hvordan hennes metoder ble fremstilt som gode råd. Reportasjen var helt ukritisk og hun ble fremstilt som ekspert. Ærlig talt.... At hun har fått ni barn sier egentlig fint lite om hva hun vet!!!
Mammahjertet Skrevet 8. november 2006 #22 Skrevet 8. november 2006 Dessuten gjør det det ekstra farlig at boken er for foreldre som har barn som ikke sover. Har selv slitt veldig med lite søvn og jeg vet hvor desperat man blir når man ikke har sovet på flere mnd. Jeg vil gå så langt som å si at det er å utnytte svake grupper som er desperate etter en løsning og som i sin desperasjon tar til seg alt de kan. Dama burde aldri fått plass i media!!!
Kakeåndsen Skrevet 8. november 2006 #23 Skrevet 8. november 2006 Tipper de eldste barna til dama er så gamle at de er født før ultralydens tid. Mamma gikk 3 uker over legens termin da hun ventet meg. Da søsteren min ble født bodde vi i Sverige og hun ble forsøkt satt i gang før det hadde gått 2 uker over termin. Men dama er gal.... Unnskyld meg, at hun har røkt gjennom 9 svangerskap og fått normalvektige barn beviser vel egentlig ikke en, unnskyld uttrykket, dritt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #24 Skrevet 10. november 2006 Herregud hvor fordømmende kan folk kan bli, bare ut i fra et utdrag på frukost-tv. Jeg har lest alle bøkene hennes. Begge barnebøkene, Online og Mammo serien på tre bøker. Så tror jeg er den som kan uttale meg riktigst her. Jeg plukker også ut det som appelerer og har ikke satt dama på noen pidestall. Men en ting er sikkert!! Man skal leite lenge etter mennesker som har større kjærlighet til barn enn henne. Basta! Og det er gjerne derfor hun blir så upopulø, for hun taler barns sak.. ikke de voksnes! Det selger gjerne nedre det siste. Så tenk dere nøye om før dere flerrer et mennske slik.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #25 Skrevet 10. november 2006 Ja, det er jo virkelig å tenke på barna å uttale at det er viktigere at de får sove enn å holde krybbedødstatistikken nede..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå