Gå til innhold

noen som har erfaring med medisinen ery-max under graviditet?

Anbefalte innlegg

noen som har brukt dette eller bruker det nå?

fikk det av legen grunnet infeksjon i lungene/luftveiene.....

har bare tatt to kapsler .en halv dagsdose.

er så usikker på dette med medisiner når man er gravid...

men går jo ut i fra at legen vet hva han gjør....

jeg er 32/33 uker på vei....

Fortsetter under...

Tror du kan slappe av siden du er så langt på vei. Jeg to abort i uke 10 etter jeg hadde godt på erymax fordi jeg fant ut at det var risiko for dødfødsel,hareskår,hjerte og karsykdommer.. fikk fullstendig panikk å tok abort.. Leste inne på felleskatalogen,i pakkningsvedlegget står det det ikke er skadelig,men de behøver ikke oppgi det i vedlegget så lenge det ikke er mer e 1 av 1000 det kan skje med.. uansett ikke bekymre deg nå. Jeg burde også tatt sjansen siden risikoen er så liten.. angrer fælt på det i dag:( skulle hatt bebi denne mnd...

Hei. jeg fikk lungebetennelse med min første . fikk ery max som er den enste medesinen de gir for infeksjoner som er helt sikker,

i dette svangerskapet har jeg hatt en kur pga bihule styr. man må også tenke på at man selv skal komme gjennom svangerskapet. har legen gitt deg medesin så er det for di han hatr funnet ut at det er det beste for deg og beibien.

jeg har fortsatt en frisk baby i magen og fødte et friskt barn også først gangen. men er du fortsatt usikker så snakk med legen din . men som sagt så er det godt gjennomtenkt nå legen skriver ut medesin når du er gravid. ¨det er ikke bra for din kropp å gå med infeksjon når du er gravid.

håper du blir frisk og rask snart!!

Dette sto i felleskatalogen om ery-max:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Orale doser på 2 g/dag ga konsentrasjoner i morsmelk på opp til 3,2 μg/ml. Melk/plasmaforholdet var på 0,5. Beregnet dose barnet får i seg er mindre enn 0,5 mg/kg pr. dag og er mindre enn 2,5% av terapeutisk dose for barn. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...