Gå til innhold

TRENGER GODE RÅD!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,jeg er mamma til 3, et barn på 11 har ADHD. vært medisinert iflere år, støtteapparat veldig bra. Men nå sliter jeg veldig med leggesituasjon hjemme. Minsten er 8 uker og krever selvfølgelig sitt. Far(til minsten) jobber mye. Jeg har alltid slitt mye rundt leggesituasjonen til gutten min, det tar ustyrtelig lang tid fra første gang jeg ber han pusse tennene til jeg sitter på sengekanten og synger nattasang. Han er IKKE selvstendig når det gjelder å legge seg, blir plutselig så veldig liten(ikke forandret siden babyen kom, det har han taklet fint)

Men nå krasjer jo legging med begge to, og resultatet blir at jeg maser meg sliten og blir sint=ikke ønskelig, på gutten.

Problemet er at jeg må mase,mase mase, det kan gå to timer mas på kvelden før han er i seng. Har noen det sånn og kan komme med tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor hadde akurat samme problemt med min 8 år gammle bror (han har også adhd.)

Kunne ta timer fra første gang hun ba ham å legge seg til han var i seng.

Nå har han fått resept på noe som heter melatonin, dette er noe som veldig mange med adhd bruker for og få sove.

Etter at han begynte med dette så kan han nå komme og i at han er trøtt og vil legge seg, og ca 30 min etter på ligger han i sengen sin og sover, uten noen problemer.

Men dere har kanskje prøvd disse tabbelettene?

Er et slags naturpreparat mener jeg.

Skrevet

Det er som å se oss her hjemme hver kveld,dette som du beskriver :)

Helt utrolig slitsomt å jobbe så lenge med å få dem i seng. Jeg har selv en sønn på tolv med ADHD og en sønn på 8 mnd,- og det krasjer med leggetider og oppfølging på det.

Men, det har hjulpet mye, iforhold til før, med å gi Melatonin, en halv time før leggetid. Dette er et naturpreparat og hjelper til at de, ihvertfall når du har fått dem i seng, sovner raskere.

Skrevet

Tusen takk for svar! Hvilke medisiner bruker barna deres? Gutten min bruker strattera og sovner raskere når jeg først har fått han i seng enn han gjorde med concerta og ritalin, for de er ikke sentralstimulerende. Bivirkningene er som regel trøtthet. Men tror ikke den bivirkningen har slått til her akkurat..... Denne melatonin har jeg aldri hørt om, er den reseptbelagt, eller kan jeg kjøpe den i helsekost?

Skrevet

Melatonin er den naturlige nevrotransmitteren som regulerer søvn og våkenhet. Uten at jeg har sjekket noe sted vil jeg tro det er reseptbelagt. Det å "tulle" med søvnen er alvolig, særlig når det er snakk om barn.

Skrevet

Melatonin er reseptbelagt i Norge.

Melatonin produserers naturlig i kroppen, og vi blir søvnige.

Medisinen melatonin er altså et naturpreparat. Da sønnen min fikk det for 2-3 år siden måtte han får det på registreringsfritak da denne type "søvemedisin" ikke er vanlig. At den ikke brukes vanligvis er av den enkle grunn at det er enklere å putte i dem medisiner.... vil jeg tro.

Jeg ble tipset av legen på BUP om melatonin. Måtte forklare min lege om den selv den gang, men han leste og synes den var bedre enn de andre medikamentene som fremhever søvn.

Vil si at ellers brukes Vallergan som sovemedisin på barn.... dette er egentlig allergimedisin, men er søvndyssende. Problemet med den er at barn kan behøve 1-3 tabletter før det virker.... og en skal vente 1/2-1 time mellom hver tablett. Så det kan jo ta lang tid uansett!!!!

Vil bare si om begge disse typene medisiner at de ikke er noen vinduerkurer. De har virket på sønnen min i perioder, men så er det tilbake i samme tralten:0).

Han har ikke brukt dem på 2-3 år nå.

Han bruker Conzerta til vanlig. Det som er problemet her er ikke at det er sentralstimulerende medikament, men at virkningen av dem avtar etter 10-12 timer. Da er altså "hjernen" hans så giret igjen til leggetid at det er det som gjør at han evt ikke kan sove.

Du må ikke går rundt å ha dårlig samvittighet hele tiden for at det blir litt kjefting. Det er ikke idielt....men vi er mennesker vi også og blir utslitt!!!!! Jeg har det også slik at jeg har en gutt på 11 år samt baby. Hun er snart 8 mnd nå så ting har gått seg litt mer til.... men kjenner at tolmodigheten er på lavnivå om kveldene til tider.

Har ikke så mange råd å komme med. Her legger tulla seg i 19 tiden. Har da tid med gutten noen timer før det er leggetid for han.

Jeg slipper heldigvis å gjennomføre alle rutinene med han. Men må mase for at ting skal bli gjort. Som å pusse tenner osv.

Etter han er klar for kvelden får han litt tid for seg selv på rommet, og leker litt eller ser litt på tv.

Dette har fungert her til nå. Det har vært enkelte ganger jeg har måtte sette foten ned....da han har drøyd det ut til å bli seeeent. Men det går stort sett greit.

Du gjør det lurt i å ta deg en tur til legen og forhøre deg om medisinering for søvn. Det er utrolig hvordan det hjelper noen uker med bra søvn også, og letter å komme inn i rutiner når barnet er uthvilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...