Gå til innhold

Rh minus og antistoff

Snart mamma:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med mitt tredje barn, er 10 uker på vei. Er Rh minus og fikk påvist antistoff de 9 siste ukene av sist svangerskap. Jeg måtte gå på jevnlige ultralyder å ta masse blodprøver! Fødselen ble satt igang 3 uker før tiden. Jeg fødte en velskapt baby :) Nå når jeg er gravid på nytt vil jeg ha antistoff i blodet mitt fra begynnelsen. Dette gjør at jeg naturlig nok er veldig usikker på hvordan dette svangerskapet vil bli, og hvordan det vil gå med barnet mitt!!! Er det noen der ute med erfaring på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du blir jo fulgt veldig nøye opp og tatt blodprøver av. Min mor hadde en spontanabort og da glemte de å gi henne den sprøyten så hun ikke skal danne antistoffer ved det neste svangerskapet. Det ble jo heldigvis tatt blodprøver og da ho var 33 uker hadde antistoffene økt kraftig..Hun ble da sendt til rikshospitalet hvor de satte i gang fødselen. Da gutten var født var han ganske syk, og måtte skiftes blod på 2 ganger, og lå på riksen i 1 uke før han ble sendt til lokalsykehus hvor han ble i 3 uker til før han fikk komme hjem. I dag er han en frisk og rask gutt. Det går som regel bra..snakk med legen om det hvis du er bekymret..lykke til:)

• 2 uker senere...
Skrevet

heisann

jeg har nå fått påvist antisoffer allerede i uke 11, noe jeg synes er rart siden jeg fikk den sprøyta etter forrige svangerskap og ikke hatt noen aborter etter det og ingen blødning i dette svangerskapet. så det betyr rett ut av sprøyta ikke virket på meg!!!

jeg er også nå veldig usikker slik som deg, veit lite om hva som skal skje. blir veldig bekymra, slik som deg.

jeg har ingen erfaring men i samme båt kan man vel si. fikk du sprøyta sist? håper du ikke får påvist noe

Skrevet

Hei "snart mamma"

Jeg er og negativ og har dannet antistoffer.

Jeg lurer på hvor mye antistoffene dine lå på? Hvilket nivå eller hva det heter.

Jeg bor i sverige og skal føde her.

Fikk påvist antistoffer i uke 30 till tross for att jeg har fått den berømte sprøyta i mine tidligere svangerskap (venter tredje nå).

Jeg må ta blodprøver hver tredje uke, og sist hadde nivået økt litt. Jeg er nå i uke 37 og ingen har nevnt igangsetting. Ikke har jeg fått tilbud om UL for sjekk heller. Det eneste er disse blodprøvene...som viser en økning for hver gang...

Synes jeg får så dårlig behandling her. Ingen vet noen ting..spør min jordmor hva det betyr, men nei..jeg vet faktisk ikke sier hun. Arrrg...

Jeg har derfor måttet søke opp info selv på nettet.

Alle jeg leser om har blitt igangsatt før tiden, og de virker ha fått bedre kontroller og behandling enn meg.

Jeg er bekymret og redd for hvordan mine antistoffer påvirker barnet...har lest att når de øker så er sjansen større for at de tar seg over i barnets blod og begynner ødeleggelsen av barnets blod.

Skrevet

Har antistoffer i blodet selv, er bare i 13 nå. Jeg kommer til å bli sendt til sykehus for nøyere prøver og ekstra ul sjekker hvis nivået øker. nivået var ikke høyt nå sa de, men alikevel. har også fått denne berømte sprøyta etter sist, så synes det hele er rart.

det ser ut til at nivået ditt ikke er høyt nok til at de blir bekymra??

selv om det øker litt er det sikkert en grense det går på før de gjør noe .

og siden du har så kort igjen er det sikkert ingen fare.

er ivertfall helt fælt at denne sprøyta ikke virker!!

lykke til til oss alle!!!

Skrevet

vet ikke om de var meg du svarte, men mine antistoffer ligger nå på 3

0. Noen som vet hva denne grensa ligger på?

Jeg har spurt jordmor her, men det visste de ikke. Ingen her har vært borti dette noengang, og vet ingenting. De vet ikke engang hvorfor de sender meg til prøver...det står jo i papirene fra blodsentralen sier de. Kanskje jeg skulle ringt blodsentralen selv å høre..

jaja..lykke til dere andre med antistoffer og.

Skrevet

mine antistoffer eller titer som det står er på 8. rart ingen veit noe da!! makan. ja jeg hadde ringt en eller annen for sikkerhets skyld. la meg høre åssen det går!!!

Skrevet

hva heter dine antistoffer da? Anti M står det på min. at jeg titerer mot M+ celler. sprøyta jeg fikk het anti d, så synes dette er noe merkelige greier.

Skrevet

Hei igjen..

Jeg tror jeg titrerer mot anti-d, samme som sprøyten. Det står iallefall bara nevnt anti-d i mine papirer fra blodsentralen. Jeg 30 er jo ganske høyt synes jeg da. Jeg begynte på 4, så "pang" steg det til 30.

Kanskje anti-d ikke er så farlige da?

Nei, det er sannelig ikke lett å være negativ hehe :o)

Skrevet

Hei Snart mamma!

Jeg har også antistoff i blodet mitt, grunnet en sjukehustabbe i forbindelse med 1.fødsel. I 2.svangerskap vart jeg fulgt veldig nøye opp etter uke 19 ultralyden. Møtte på Riksen hver 3.uke i starten, deretter hyppigere ut fra hva blodbrøvene(titer) viste. Husk på at det er ikke antall titer som bestemmer hvordan barnet har det, men heller stigningen fra gang til gang. I tillegg er det viktig med ul der blodgjennomstrømmingen på babyen blir målt. Dette er en viktig indikator på blodmengden til barnet. De ser også på milten og etter vannansamlinger i babyen.

Hvis de finner ut at barnet begynner å bli blodfattig lenge før terminen, må du uansett til Trondheim for blodtransfusjon på fosteret. Dette gjennomfører de med jevne mellomrom til barnet kan fødes. Dersom dette skjer de siste ukene før terminen (ulik praksis i Tr.heim og Riksen) velger de å sette i gang eller ks.

De beste her i landet til å følge opp denne problematikken er Rikshospitalet og St. Olavs i Trondheim. Og til hun som bor i Sverige er det Lund som sitter på ekspertisen. Jeg synes at du skal kreve å bli fulgt opp på en av disse stedene ut fra hvor du bor i landet.

Jeg ønsker dere alle lykke til med svangerskap og fødsel!!! Med grundig oppfølging går dette bra !!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...