Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Jeg har ei venninne som jeg har kjent i ganske mange år nå. Hun er det en kan kalle overvektig, dvs veier rundt 30-40 kg mer enn hun burde. Hele tiden er det snakk om å slanke seg. Hun har prøvd utallige dietter av typen: Kaffe: Kun drikke kaffe frem til klokken tolv, for så å spise litt og så drikke kaffe resten av dagen/kvelden Ananas: Stort sett bare spise det.. Pulverdietter.. Jeg har gang på gang prøvd å si til henne at det er ikke måten å gå ned i vekt. Hun sier at det virker, for etter et par-tre uker på en slik diett har hun gått ned x antall kilo. Hun trimmer litt vedsiden av også. MEN, hver gang hun begynner å spise igjen, fyker hun opp. Har instendig bedt henne å begynne å spise lite og ofte, men det sier hun bare er tull. Blir gal snart!!!! Siden vi bor på hver vår kant av landet, har vi mest telefonkontakt for tiden. Hver gang spiser hun sjokolade og klager over vekta. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Siden hun klager hele tiden over vekta, blir det jo et tema hver gang..og hver gang blir vi uenige. Noen med gode slankekurer og gode erfaringer som jeg kan slå i bordet med?
milva76 Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Et tips kan være å se på "Du blir hva du spiser" på TV3 på torsdag med henne. Det har fått opp øynene mine for div aspekter ved et sunt kosthold. Blir like sjokkert hver gang. Ikke bare over de som spiser litt for mye, men over innholdet i mat, hvordan det påvirker avføring, sexlyst osv. Er ikke selv overvektig, og er absolutt ingen ekspert på slankekurer, så det er kun et innspill for å åpne øyne!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Hun har sett det, og sier at hun ikke spiser så mye junk som de på tv.. Hun skylder på dårlig forbrenning o.l. Sukk...
Skilpadden Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Min mirakelkur var: -spise med en gang man står opp, for å få fordøyelsen i gang -heller spise lite og ofte enn sjelden og mye, for da holder man fordøyelsen i gang hele tiden -kutt ut store mengder snop. Kjøp frukt i stedet for sjokolade hvis man er småsulten i butikken. En banan metter mer, og er dessuten billigere - slutt å spise 2-3 timer før man legger seg. Det er lurt å sette et tidspunkt. Hvis man pleier å legge seg 23, bør man ikke spise senere enn kl 20. Da har ikke magen så mye å jobbe med på natten. - litt fysisk aktivitet ved siden av gjør også underverker. Jeg gikk ned 10 kg på 2-3 måneder etter at jeg begynte å jobbe igjen etter permisjonen. Da rakk jeg ikke småspise, spiste til faste tider, og var i bevegelse hele tiden (jobber i en travel butikk, så er på bena hele dagen). Jeg skal ikke skryte på meg et ekstremt sunt kosthold heller, men vekten gikk ned, og har holdt seg der. Jeg har lagt på meg 2 kg nå, men er 17 uker på vei med babyen min, så det skulle bare mangle. Du får hilse venninna di fra meg og si at hvis hun virkelig vil ned i vekt, så klarer hun det. Hun må bare bestemme seg for det!
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Vel det er nok ikke så mye du kan gjøre når hun ikke vil høre på deg. det at hun alltid snakker om det er kanksje mer dårlig samvittighet enn at hun virkelig ønsker å gjøre noe med det. med det mener jeg hun skulle ønske hun var tynnere men tror ikke det er mulig og orker egentlig ikke stresse med det. når det er sagt. er en god begynnelse og kutte ut alt sukker, og aldri kjøpe ferdigmat. det er dette råde jeg gir til mine pasienter som ikke har energi til enn skikkelig slankekur. det er utrolig vanskelig å kutte ut sukker, det tar ca to uker før det verste sukker og sjokoladesuget forsvinner. men når de får lov å spise så mye frukt og grønnsaker de bare vil er det litt enklere. det tar ikke mer enn to-tre uker før man føler seg mye bedre og hvis man holder seg til dette begynner kiloene og minnke. de av pasientene mine som klarer å holde seg til dette går ned 8-12kg i året, men det som er viktig er at livstilen blir sakte men sikkert forandret uten at de i lengden føler de går glipp av noe. disse kiloene forblir borte. noen blir så motivert at de begynner å trene mer og spise ennå sunnere og da går det fortere. medisinsk sett er det bra å ikke gå raskere ned enn 1kg i mnd. og opp 2kg i mnd hvis man er svært overvektig som din venninne. ved raskere slankekurere kommer alltid kiloene tilbake og gjerne mer enn det. men det er ikke ditt liv, det er hun som må bestemme seg og gjøre noe med det til syvende og sist. klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå