Gå til innhold

Inspirert av skravle; Hvem sitt etternavn skal dere bruke??

Anbefalte innlegg

Så en tråd på skaravlesiden om dette, og ble litt inspirert;-)

Skal dere bruke ditt, pappaens eller begge sitt/sine etternavn??

Vi er gift og jeg har tatt hans etternavn i tillegg til mitt, så lillegutt skal hete som meg; mitt "gamle" etternavn først , så mitt "nye" etternavn ;-)

To korte og enkle etternavn da!!!

Fortsetter under...

Vi har ikke peiling ennå. I utgangspunktet har vi begge et veldig enkelt etternavn hver, men som ikke passer med mitt først og sambos etterpå liksom. Men i fjor tok jeg mammas fødenavn i tillegg, et litt lengre etternavn. Så nå har jeg to.....Hmm....vanskelig dette. Kan liksom ikke bruke dette "nye" pluss sambo sitt heller da siden det liksom ikke er helt meg ennå. Kanskje det bare blir sambos.....

Annonse

Vi tenker på å bare bruke mitt. Tror barnefaren her er lei av å stave etternavnet sitt ;-) Siden vi lurer på å ha to fornavn, syns vi kanskje det er litt mye med 4 navn totalt. Men dette kan jo fort forandre seg .....

jeg kommer fra en "stor" familie. å min samboer har en veldig liten familie...

så da jeg fikk min datter,så valgte vi hans etternavn.

også fordi at hvis vi hadde tatt begge sitt etter navn,så hadde min datters initaler blitt " SMEL"....å det minner jo om det engelske ordet som betyr Lukt...

men i ettertid så har jeg angret litt på at hun ikke fikk mitt etternavn.

men dette barnet får også min samboers etter navn.

Babyen skal ha bægge sine etternavn... det har frøkna vårres også :D Va faktisk overraska da æ gikk med ho og sambo spurt om æ hadd tenkt på ka ongen sku heite tel etternavn... hannes e vældi vanlig og det e ikke mitt... da æ sa at æ gjerne vil ha mitt me å... så bei han faktisk bærre gla... æ hadd regna med at han vil protester sia ho har dobbeltnavn fra før... Itellegg e hannes etternavn det samme som adressn vårres :D

Vi har mitt først og hannes tel slutt... :D Førr at æ e litt gammeldags på det området og syns at ongen skal ha pappaen sitt navn... ikke at æ har i mot at andre gjør det annerledes...

Eine brorn min ga vårres etternavn som nr 1og hennes tel sist sia ho hadd en onge fra før. Sånn at søskenan sku få samme etternavn... og det syns æ va bra :D

Annonse

Vi skal ha begge; hans først og mitt til slutt.

Samboer har to etternavn men har ikke klart å bestemme seg for hvilket han vil bruke (jeg har gitt beskjed om at det må være fullt og helt hans valg). Mitt etternavn har mer "mening" enn hans og sier noe om min identitet og hvor jeg kommer fra. Derfor vil vi ha det til slutt.

Vi har doble ettenavn begge to, så minien får siste etternavn fra beggge. Men vi er ikke enige om rekkefølgen. Jeg vil ha mitt sist. Ingen spesielle grunner, annet enn at jeg har lyst å ha samme etternavn som ungen min. (Kommer ikke til å skifte navn om vi gifter oss heller, har sterk id-forhold til navnet mitt.)

Vi skal ha begges. mitt først, så hans.

Grunnen er ganske enkelt at vi har bestemt oss for ett navn som begynner på samme bokstav som etternavnet hans :)

Så da blir det J**** H****** J*****

*smiler*

Vi bruke bare mitt etternavn!

Fordi det er penest og det har jeg bestemt!

Han bare flirer av meg.....da han fridde sa jeg ja på en betingelse....at han tar mitt navn også...hehe....er ikke gift enda :-)

Vi er nå ihvertfall snart tre av fire med samme navn :-)

Hei!

Vi skal bruke mitt mellomnvn og min manns etternavn. Det samme som vi gjorde med første barnet.

Vi er gift men jeg har ikke byttet etternavn.

Vi har begge fra før ett mellomnavn og ett etternavn hver.

Fant ut at det ikke var nødvendig bytte etternavn fra ett sen etternavn til ett annet sen etternavn.

Dessuten er jeg veldig knyttet til mine navn.

Vi skal bruke begge navna, mitt først og så hans. Vi er ikke gift og derfor føles det naturlig for meg.

Problemet nå er at vi sliter litt med fornavnet. Har enda opp med et dobbeltnavn, men syns det blir dumt at ungen skal ha 4 navn totalt. Ikke lett.

Vi skal bruke mitt! :-))

Han har en haug med brødre så etternavnet hans går videre uansett... Mitt kommer til å dø ut hvis jeg eller min søster ikke bringer det videre.. Denne babyen får fornavn etter farfaren sin, så sambo er strålende fornøyd med det og har ingen betenkeligheter med å gi ham mitt etternavn..

Siden vi ikke er gift har jeg nektet at baby'n skal ha hans etternavn (vet ikke om han hadde fått det uansett, men det er i hvertfall helt uaktuelt nå!). Men jeg har sagt at han får velge sitt etternavn eller mellomnavn som mellomnavn til baby'n - og jeg venter i spenning på hvilket det blir. Etternavnet hans er ikke pent å bruke som mellomnavn syns jeg, håper bare han finner ut det samme...

her blir det mitt navm som mellomnavn (bare på papiret altså, kommer ikke til å "bruke" det) og mann min sitt som etternavn selv om det ikke er noe spes. er gift, men vi begge behold navnene våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...