Gå til innhold

Kjempebekymra!! Noen som vet råd?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med usikker termin i Mai. Det var ikke planlagt.

Fra Mars 2005-Juli 2006 Har jeg hatt 80-100 % stilling på en arbeidsplass. F.o.m 10. Juli har jeg vært arbeidsledig, sa opp pga helseskader. Hadde legeerklæring på dette, og skulle søke om dagpenger hos aetat, men fordi jeg er deltidsstudent (2 kvelder i uka) så får jeg ikke dagpenger. Har klart å finne meg ny jobb jeg kan ha til tross for skaden, og begynte i denne 1. Oktober, men klarte ikke å få 50 % stilling i Oktober, hadde kun 53 timer.

Hvordan skal jeg nå klare å få fødselspenger?

Vanlige studenter får jo ta permisjon i studiene med fullt lån og stipend, men jeg er deltidsstudent som er ferdig til våren, og får bare lån og stipend som dekker studieavgiften på privatskolen jeg går på.

Skal jeg da falle mellom to stoler og bli avspist med engangsstønaden? Til tross for at jeg har jobbet jevnt i to år, med unntak av disse 2,5 månedene uten inntekt hvor jeg selvfølgelig ble gravid??? Det har jeg ikke råd til! Må ha fødselspenger for å klare meg.

Noen som vet om trygdekontoret bruker skjønn, eller om det går an å snakke med de og få noe som helst velvilje for enkeltsituasjoner?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6934039-kjempebekymra-noen-som-vet-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

de bruker iallefall ikke skjønn.. det skal være sikkert og visst. Hører om de som manger 1-2 dager og likevel ikke får fødselspenger. Men jeg tror bestemt at 50% kravet er tatt bort i de nye reglene, og da klarer du vel å få 6 mnd likevel gjør du ikke?

Si at du får termin 1 mai.. da skal du ut i permisjon ca 9. april. de siste 10 mnd før permisjon blr da fra 9. juni til 9 april. Fikk du ikke dagpenger i sommer før du begnte å studere heller? (siden du sa opp pågrunn av helsemessige årsaker hadde du kanskje rett på dagpenger og ikke 3 mnd karenstid som er vanlig når man sier opp selv)

Du har jobbet 1 mnd: 9.juni-10.juli

Du har jobbet 1 mnd nå i oktober: 1. oktober til 1 november.

Du mangler da 4 mnd ifølge mine beregninger. Dersom du jobber hele november, desember, januar og februar har du 4 mnd til. da har du over en måned å gå på.....

Nå er ikke jeg saksbehandler i nav, men ta med deg papirer og få en time hos saksbehandler der og finn ut hva som gjelder. Spør om time hos den som er best på fødselspenger, de har somregel minst en som er ansvarlig på det området.

takk skal du ha :) tror når ikke jeg får termin så tidlig, men så lenge 50 % kravet er borte, og så fremt jeg ikke føder alt for tidlig, så skal jeg kunne klare det! skal snakke med trygdekontoret ja, er ikke greit å bekymre seg for sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...