Gå til innhold

Virker som om "alle" er på tidlig UL???


2søtesmåh

Anbefalte innlegg

Er det ikke bekreftet at man bør holde seg unna UL så lenge situasjonen ikke tilsier noe annet??? Synes de fleste her inne har vært på/skal ha tidlig UL. Det virker som om noen "leter" etter unnskyldninger for å kunne ta innvendig UL....(NB gjelder ikke alle. Hadde selv tidlig UL ved første svangerskap, da legen ville ha meg inn, pga sterke smerter v/bommelom...) Og i det siste er det veldig mange som kommer tilbake bekymret. De er ikke like langt på vei som de trodde, man så ikke noe etc....Tror at de fleste som kun har hatt UL til"vanlig" tid har opplevd å få forskjøvet termin, ikke uvanlig med intill et par-tre uker, uten at det da er så veldig skummelt :o) Tror ikke det gagner noen å gå på tidlig UL hvis det ikke er tegn på noe galt....

 

Måtte bare få det ut. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere gjør dett:o) Man kan jo ikke få gjort annet enn bekreftet at det er en spire, hos mange virker det til og med som om det er for tidlig til å kunne konstatere liv!!! Hva er da vitsen. Kanskje føler man seg sikrere ved å få en "bekreftelse" på at man er gravid, men man får ingen garantier for at alt hverken er eller går bra ved så tidlig UL som mange er på...

 

Nei, jeg lurer bare... Dere må selvsagt få gjøre som dere vil. :o) Lykke til til dere alle uansett. Første hinder er iallefall over nå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

 

Jeg var på UL idag - er 9+1 og gjett om jeg angrer... Jeg ble søren meg mer bekymret enn lettet... Gravid visste jeg jo at jeg var og jeg ville vite at hjertet slo noe som jeg ikke fikk vite fordi legen mente det var for tidlig... Har endelig roet meg ned nå etter å ha ringt jordmortelefonen, snakket med noen her inne, venninner, mamma, svigermor OG mannen min... puh... en skikkelig møkkadag!

Jeg ville bare se at hjertet slo jeg fordi jeg ikke orker å bekymre meg, men ser ut som jeg fint kunne latt være...

 

Skjønner poenget ditt med innlegget, men tror mange gjør det fordi de er redde for at noe er galt eller vil vite at alt er ok...

Og bedre å sjekke at alt er ok enn å bekymre seg - som heller ikke er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner godt...men jeg hadde ikke planer om å dra på ul før den ordinære...men jeg begynnte å blø her en dag...og var redd noe var galt....ble sykemeldt å dro for å se at alt sto bra til..noe det heldigvis gjorde...i tillegg var det to...angrer ikke et sekund på det....

 

men alså..jeg gjorde det kun pga blødning og smerter...men ellers ville jeg ikke gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel...

Hvis legen henviser så er d jo fordi det foreligger en medisinsk grunn til det.

Litt irriterende å bli "anklaget" for unødvendig UL, du kan jo ikke vite bakgrunnen...

 

Du får stole på at legene vet hva dem gjør, og her hvor jeg bor er d ingen private steder man kan dra på eget initiativ så...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å anklage noen. Har man blødninger eller unormale smerter, eller noe som gjør at legen henviser til UL, så er det vel best å dra :o) Den står jeg 100% bak :o) Men her inne virker det som om mange drar bare for å se hva de får se, liksom. Også når man etter UL får vite at man ikke er så langt på vei som man trodde, eller man ikke fikk høre hva man forventet etc, så blir man enda mer nervøs...

 

Ingen grunn til å dra til UL bare for å "forsikre" seg om man er gravid iallefall, man må se det for å tro det,- blir litt tynt... Jeg tror man kan bli mer bekymret av det......Ikke noe annet. Og som sagt, folk må få gjøre hva de vil... Lykke til med spiren forresten moniccen. Var det ikke deg det klaffa for 1pp?? Tror jeg husker deg fra tiden på "Bli Gravid",Så heldig du var...*sukk* Jeg hadde bestilt graviditet denne pp jeg (var min 2pp bare og den 1pp så håpet jeg det ikke ville klaffe...), men det gikk ikke..... Gud så mye nerver dette innebærer. Heldiggrisen du ja :o)

 

Ønsket ikke å støte noen med dette, bare få folk til å tenke seg om en gang ekstra før de bestiller UL på egen hånd.. (VEEEEELDIG tidlig i graviditeten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full klaff i 1pp for meg ja, hel tutrolig etter 4 år med spiral... Veldig takknemlig for det!

 

Skjønner hva du mener, men her har vi liksom ikke mulighet til d der, så d er ikke et tema :)

Hvis man ikke vil reise avgårde da...

 

Merker også selv at jeg er litt mer "stressa" i dette svangerskapet enn tidligere, litt pga alder, litt pga spiralen, litt pga alt d "negative" som kommer opp her inne. (Som er helt OK, men merker at jeg selv får mer fokus på alt som kan gå galt.)

 

Min egen holdning er at det som regel går helt fint, og kroppen min har gjort denne jobben to ganger før, så jeg skal nok klare d:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg begynte å kikke inn på disse sidene fikk jeg akkurat samme inntrykk; at "alle" drar på tidlig UL... Hadde ingen planer om å gjøre det selv, men har nå landet på å gjøre det på det du mener er et "for tynt grunnlag" - jeg vil forsikre meg om at alt er bra der inne (se at hjertet slår). Det er mye positivt å si om disse sidene, men for min del kan jeg bare si at det er innlegg her som har ført til at jeg har bestilt tidlig UL. Opplysning fører ikke alltid til noe positivt, og det er MA-innleggene som har ført til min avgjørelse om å ta tidlig UL. Jeg har fortalt mine nærmeste om graviditeten, men kjenner et behov for å sjekke at det er liv der inne før jeg deler det med omverden forøvrig. Er 10+1 i dag og skal på UL neste fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt bortkastet at så mange drar bare for å se om det er liv der. (Det er en helt annen sak med dem som blir henvist av legen). Man vil alltid bekymre seg og lure på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at man vil bekymre seg og lure på ting uansett - som mor vil man gjøre det resten av livet!!! Jeg er i utgangspunktet rolig, men vet jeg vil bli enda roligere av å få vite at alt er som det skal - og da ser jeg ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at spirer ikke fester seg så godt hos meg (mistet 4 ganger) så hadde jeg ikke hatt behov for tidlig ul.

Syntes og det er unødvendig så lenge man ikke er plaget med smerter/blødning eller andre årsaker som gjør det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mer nødvendig selv om man har mistet?

Er jo ingen verdens ting de kan gjøre, selv om de ser d er på tur å gå galt...

Desverre!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen :)

Men d kan jo ikke gjøre noe da, er jo altfor tidlig som regel.

Naturen bestemmer :/

 

Men skjønner d er beroligende og se at alt er iorden, så når d ikke er skadelig for den lille er d jo greit :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror faktisk de aller fleste her inne som tar tidelig UL tar det av medisinske grunner, det er ganske få som betaler for det selv i forhold til de som er blitt henvist av lege. dessuten er det jo slik at de som har fått UL snakker om det, de som ikke har sier det jo ikke ;-)

 

Noen ganger kan det være til hjelp med tidelig UL også. Jeg fikk blødninger denne gangen i uke 5 (blødde av og på i over en uke), i uke 6 fikk jeg en UL. Da så vi foster og bankende hjerte, men vi så også to blodansamling, en liten ufarlig og en svær som økte risikoen for SA ganske mye. Derfor ble jeg beordret full hvile, ingen tunge løft, ingen sex, ingen bading osv, for å redusere risikoen for at blodansamligen ville løsne under ett, og det ser ut til å gå rett vei. På UL for en uke siden (uke 8) var blodansamlingen blitt mye mindre. Nå satser jeg på at den er borte når jeg skal tilbake i uke 12!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysende innlegg Alva :)

 

Generelt sier legene jeg har møtt alltid at om d er på tur å gå galt, så er d ingenting vi kan gjøre, men d kommer kanskje an på hva de mener med det da...

 

Hvis alt er normalt, føler man seg i hvertfall beroliget etter en UL, d gjorde jeg :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt henvist av lege, men betaler likevel ingenting. Jeg skjønner synspunktene som kommer frem her, men er fremdeles like sikker på at jeg skal gjennomføre min UL i uke 12. Som allerede sagt er det ingenting man kan gjøre dersom det virkelig går galt (selv om noe kan gjøres for å forebygge), og jeg trøster meg med at dersom det skulle gå galt er det nettopp fordi det er noe galt med forteret. Det tar ikke fra meg behovet for å få vite hvordan det står til - selvfølgelig håper jeg alt er bra, men dersom det skulle vise seg at det ikke er det vil jeg vite det også.

 

Litt negativt fokus nå. Jeg gleder meg til å se min lille krabat - og til å bli mor! Det er vi enig om alle sammen, også får vi "gå veien" på den måten som føles mest riktig for hver enkelt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Først må jeg si at disse sidene har vært min store trøst og støtte i kaotiske tider. Jeg kommer fra ass.befr. sidene, og har nå nettopp testet positivt på 2. søskenforsøk.JIPPI.

 

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor noen bryr seg med at folk vil ha tidlig ul. Jeg får selvfølgelig tilbud om det fordi vi er IVF og fordi jeg hadde MA i sommer. Men jeg vet hvor inderlig jævlig det er å gå rundt å være redd for det som er inni deg. Det du drømmer om og ønsker deg mest av alt i verden. Den frykten er ofte ubegrunnet og irrasjonell, men likevel reell for dem som sitter der. Dersom det kan gjøre engstelige gravide trygge i en tid som er følelsesmessig tøff fra før, anbefaler jeg det helt klart.

Selvølgelig kan man ikke gjøre noe fra eller til, men en behøver ikke være søvnløs og frynsete i lang tid.

 

Likevel mener jeg at man skal kanskje ta det litt med ro før man friker ut. Det er lett å si, men jeg tror man må jobbe med å tenke positivt. Det må hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo også en viktig faktor, var slik med andremann, da hadde jeg også blødninger, så ikke foster i uke 7, men i uke 8 og det var såååååå beroligende (de fant ikke noen grunn til blødningen)! Tror stress også kan øke risikoen for å miste med en ørliten prosent eller så også jeg...

 

Nå er nok ikke blodansamlinger så veldig vanlig har jeg inntrykk av, men er det dette som er grunnen til en blødning så kan det være til hjelp å oppdage det og ta det med ro. For som du sier, normalt sett så er det jo slik at er det liv så blir det der om alt er i orden og forsvinner ut dersom det ikke er levedyktig uansett hva man gjør, men i mitt tilfelle tror jeg nok at det å hilve, unngå sex osv kan ha hjulpet på for blødningene stoppet opp med en gang jeg tok det helt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med deg!

Det er bare 1 år siden jeg fikk Lillegutt, og da jeg gikk gravid med han var det ikke mange som tok tidlig UL. Bare de som av medisinke årsaker trengte det. Jeg tror dette har blitt en trend, eller en mote nå det siste året. Man slipper billig unna alle bekymringene alle nygravide har. Når man har sett hjertet slå kan man liksom puste ut...

Men det er faktisk tilfelle at forskingen på UL langt fra er ferdig, og mange er usikre på om det kan ha negativ innvirkning på fosteret...

Jeg syns iallefall man skal tenke seg om før man kaster bort pengene sine på en tidlig UL, bare for moro skyld....

 

Men selvfølgelig, hver sin lyst! jeg for min del gleder meg utrolig masse til UL i uke 17-19!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er d gratis uansett altså? :) D er bra!

 

Enig med deg, hadde d vært skadelig ville reglene for å tillate d vært strengere.

 

Kos deg på UL du, og gled deg, d er skikkelig rørende å se at d bor noen der inne *smiler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at det er påvist, jeg skrev at det forskes på det, og at de "lerde strides"! Jeg har selv liten tro på at det er skadelig, men hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal til innvendig ultralyd om 1uke. kun fordi jeg vil høre hjertelyden.. jeg er gravid for 1 gang og for meg er dette spennende og litt betryggende.. er da ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki!

Nå kom jeg uansett på hvor jeg hadde lest om det sist!

I nyeste gravid på s. 15 står følgende:

 

"En amerikansk studie konkluderer med at ul kan ha en forstyrrende virkning på hjernecellene hos musefostre. Påvirkningen var svært liten, og varierte en god del fra mus til mus, men effekten var likevel merkbar. Man vet ingenting om det samme gjelder for menneskefostre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...