Gå til innhold

Hellsingens møkkasystem

Anbefalte innlegg

Skrevet

LIVMOR:

Ærlig talt...........

Du burde holde deg for god å slenge slitt dritt!

Du burde skamme deg.

Jeg har da ikke sagt eller uttrykt det at trygdeytelsene her i landet er dårlige.

For sll del.

Vær så snill å les ALLE innleggene jeg har skrevet!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

LINE.

Som du kanske ser dersom du leser det innlegget jeg skrev tidligere i kveld, så takker jeg for gode råd!!

Dette til orientering.

HI

Skrevet

jeg har jo lest absolutt alt du og alle andre har skrevet og ville bare gi et eksempel på noe av det norske systemet som jeg synes er så bra! Jeg kan være hjemmeværende i 10 mnd med full inntekt, noe vi tar for gitt. I mange europeiske land drar kvinnene ut i arbeid etter permisjon på 6 uker- fordi de ikke har råd til annet! Ser du hva jeg mener? Som helhet har jeg derfor som norsk statsborger veldig lite å klage på! Det skammer jeg meg ikke å si. Prisene i Norge er faktisk ikke så høye sett iforhold til inntekt heller! God natt, og sov godt...

Skrevet

LIVMOR,

Jeg er så enig med deg.

Klart at det at jeg kan være hjemme med full inntekt i 10 mnd er supert.

Det er noe jeg slett ikke tar for gitt.

Er kjempeenig i at det er bra. Og at det norske trygdesystemen stort sett er fantastisk.

Men hvordan skal jeg få deg til å forstå at det ER IKKE TRYGDEYTELSENE jeg har noe å utsette på................???

JEg VET hva de gjør andre steder. Du er ikke den eneste globetrotteren her.... jeg har vert i temmelig mange lang, og sett mer enn de fleste.

Kan godt ramse opp dersom det er ønskelig, bare si fra.

Jeg vet at vi har det bra. Så JA jeg ser hva du mener.

Og det med prisnivået i forhold til inntekt, vel, prøv med min og min manns inntekt da, vi tjener så vidt over 300 000 TILSAMMEN.....

DA blir prisnivået høyt.

Og dersom du synes det å betale 2000 kr pr år i nrk lisens, når den kanalen er med i pakken uansett, og hvis du synes det er supert å betale 12 kr literen i bensin vel vitende om at 80% går til staten, så ja vel, fint for deg.

Men jeg synes ikke det er så greit jeg da.

Og nå synes jeg du skulle innse det snart, før jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige her, at DET ER IKKE TRYGDEYTELSENE jeg er i mot, de er TOPP de. Og det er IKKE snakk om at jeg vil sitte på RÆVA å motta penger fra staten isteden for å jobbe.

JEG BARE ØNSKER AT VI KUNNE HA GREID OSS MEN MIN MANNS INNTEKT NÅ MENS BARNA ER SMÅ.

Er det så vanskelig å skjønne hva jeg mener??

God natt til deg også Livmor, og ha en fin mandag med gullprinsen din :)

HI

Skrevet

Når du klager på skattenivået men er fornøyd med trygedeytelsene er det noe som skurrer litt for meg.. man kan ikke få i både pose å sekk. Et sted må jo staten innhente penger for å gi dem ut i trygdeytelser. Har du tenkt på det?

Skrevet

Tjener dere plutselig bare såvidt over 300000 tilsammen nå? Sist jeg regnet over tjente dere 220000 pluss 197000 hvilket vitterlig blir 417000 ihht til min kalkulator...

Lurer forøvrig på om du oppgir inntekten før eller etter skatt er fratrukket?

Jeg tjener nemlig 292000 i året FØR skatt, men lignet inntekt er nærmere 200 grunnet minstefradrag, rentefradrag og innbetalt skatt.

Du skriver også at man skatter 32% av vanlig inntekt og 50% av ekstrainntekt, det stemmer ikke. De aller fleste her i landet har tabelltrekk, for min del utgjør skatteprosenten ca 26% og bi inntekt skattes 36%.

Enig med deg på noen punkter dog; avgift på bil, bensin, mat, alkohol, tobakk, veiavgift, lisens osv kunne jeg meget gjerne vært foruten. Moms på strøm og nettleie også, det ville endret prisene drastisk. Men på den annen side så gjenspeiler jo prisene her i landet inntektene og dersom prisene skal ned på lønnsnivået også senkes dessverre...

Hjemmemamma står øverst på ønskelisten min dersom vi har råd, planen om vi ikke har det er faktisk å selge huset vi eier siden det er verdt ca 3 ganger så mye som lånet er på og på den måten finansiere noe av det og beuke resten som egenkapital til å kjøpe noe i et billigere område og som koster mindre å vedlikeholde og oppvarme etc:)

Forøvrig en hissig diskusjon denne...

Skrevet

Har forsøkt å lese gjennom hele tråden, og det eneste stedet jeg ser at du takker er når du påstår at du har fått få fornuftige svar. Der er jeg i grunnen uenig med deg, syns det er mange gode svar.

Men skjønner jo godt at hvis hovedinnlegget var en utblåsning var det kanskje ikke masse "gode råd" du ønsket? Kan jo være irriterende hvis man er oppgitt over noe, og egentlig bare ønsker sympati for sin situasjon, og så begynner folk i stedet å fortelle deg hvordan du kan gjøre noe med situasjonen. Men da kan det være lurt å skrive i hovedinnlegget at du kun er ute etter sympati, ikke råd. For jeg skjønner at det lett kan føles belærende, selv om de fleste her nok forsøker å hjelpe deg. (Men samtidig forklare deg at systemet her til lands nok ikke er så ille for oss småbarnsforeldre).

Ser at du irriterer deg over NRK-lisensen, og der er jeg enig. Denne utgiften burde tas over skatteseddelen mener jeg (altså at NRK heller hadde egen plass i statsbudsjettet). Må da være mye styr med denne innkrevingen. Men dersom denne utgiften er noe av det som "bikker" planene om å gå hjemme er det jo kanskje en løsning å selge TV'n? For da slipper dere vel lisensen?

Skrevet

Ser du sier alle er usaklige her, men den eneste som er det er jo deg HI. Syns du har fått virkelig mange flotte og engsjerende svar som kan hjelpe deg i å realisere det du ønsker.

Syns fortsatt mannen din(for ikke å snakke om deg!) tjener for dårlig, det må da være mulig å få bedre betalt jobb?

Og mener fortsatt desverre din FrP-tankegang "ødelegger" for deg, for da blir du mer opptatt av hindringer og ikke av muligheter. Som jeg han nevnt tidligere tror jeg, en typisk FrP-er sitter hjemme å klager men gjør lite med det....du har fått så mange gode forslag at du må da kunnne se noen muligheter her:-)

Skrevet

Lite politisk korrekt, men det er vel ingen vits i å fyre sånn løs likevel?

Synes ikke staten skal være ansvarlig for at du skal slippe å jobbe, men jeg skjønner frustrasjonen.

Bli svart dagmamma, så kanskje du får det til likevel...

Skrevet

Kunne ikke ha sagt det bedre selv!!!

Skrevet

Det du HI egentlig mener, er jo tydeligvis at du ikke vil jobbe, men bli forsørget av mannen din. Da kan dere sikkert i fellesskap stemme frp fordi dere er rasende på høye skatter, for dyr sprit og bensin og for mange innvandrere.. ikke sant?

Skrevet

Svart dagmamma er jo midt i blinken for en FrPvelger;-) Evt kan du jo skaffe deg trygd, og flytte til Spania. Der er det jo en hel koloni med nordmenn som deg. Sorry, jeg klarte ikke la være. Makan til sutrete, ureflektert innlegg. Som flere andre sier her; dere med deres inntekt hadde ikke klart dere uten avgifts- og skattesystemet her i landet. Har du egentlig noe som helst begrep om hva et sykehusdøgn koster? En cellegiftkur? Veiene du kjører på? Skole? Eldrehjem?

Selg kjerra, selg tv'en, selg dataen, si opp internettabonnementet. Tiden du refererer til, hvor alle klarte seg med én inntekt var det ingen som hadde slikt.

Og; siden dere begge tjener så dårlig, (jeg har som en over her registrert at du opererer med fkere tall på inntekten deres), så må dere jo begge ha utdanning dere ikke bruker?

Skrevet

Synes det er leit at du skylder på systemet i Norge, det er nå tross alt et meget godt fungerende velferdsstystem.

Hvis det er slik at du vil bli forsørget av mannen din og være hjemme med barna, må du nok forholde deg til dagens situasjon med å ha dårlig råd.

Angående dette med gjennomsnittslønn, sjekk denne linken:

http://www.ssb.no/emner/06/lonn/

Det er nok ikke helt vanlig for en med utdanning å ha 220 000 brutto i året.

Og som en annen over her sier: Di får utrolig mye mer enn 970 i mnd av Norge. Staten finansierer det aller meste av de ytelsene du trenger for å ha en ålreit hverdag.

Og til slutt: Hvis du er så bereist som du sier, tenk da litt over hvor utrolig heldig du er som bor i Norge. De som er født i alle andre land enn akkurat her oppe i steinøysa må forholde seg til svinedyre tjenester (legehjelp, sykehus, skole, osv), mens vi ikke tenker over at dette er fritt tilgjengelig for oss alle her hjemme.

Vi har en internasjonal forpliktelse til å gjøre det beste og meste ut av livene våre, bidra til at andre mennesker i verden får det bedre og sammen arbeide for at dette skal bli en ok verden å leve i. Ikke bare sitte og klage på dårlig system og høye priser.

P.s. Utgiftene vi bruker på husholdning er faktisk utrolig mye lavere enn det var for 20-30 år siden, som du refererer til.

Skrevet

Hei!

Jeg syns det er flott du skaper litt debatt. Jeg hadde nok også tenkt helt anderledes om mannen min hadde tjent nok til at jeg kunne vært hjemme noen år. Ikke minst tatt et år ekstra fri fra jobben min(som jeg kommer til å gjøre) og kunnet blitt gravid om jeg ville det uten å bekymre meg for økonomi.

Jeg er så dypt enig i at Norge er et dyrt land. Vi bor i Sverige, og her kan man virkelig kjøpe det man vil på butikken, kose seg med god mat, det bugner av økologiske varer og andre godsaker i butikkene og jeg føler en enorm livskvalitet gjennom å vite at jeg får i meg sunn, deilig og billig mat. Da vi bodde i Norge brukte vi 200 kr dagen på å handle mat. Her bruker vi maks 4000 i måneden.

De norske prisene er helt enorme. Og de står ikke i kvalitet med den norske inntekten, Selv har jeg nesten 10 års utdannelse og jeg tjener rundt 270.000 i året. Ikke mye å skryte av.. i min jobb teller det ikke hvor mange år man har studert, bare ansennitet... ganske urettferdig eller hva?

Allikevel må jeg si at det norkse systemet er fantastisk. Kontantstøtte finnes ikke her i Sverige. Og tenk på så mye mammapermisjon vi får. Ingen andre land har det like bra.

Politikk er politikk. Den dekker selvfølgelig ikke alles behov! Og om FRP kommer til makten, da skal jeg love deg at det er enda fleres behov som ikke kommer til å bli dekket. Kanskje først og fremst ditt. Jeg tror som de andre her, at FRP henger seg fast i de sakene som folk er misfornøyde med ved regjeringen, også skylter de med at de skal rette opp i de tingene. Bare for å få tilhengere. En ganske enkel metode, som altfor mange går rett på... Tiden vil vise, om de kommer til makta. Og da kan jeg love dere, at mange må omskolere seg og se etter nye jobber... Ja, kanskje vi tar jobbene fra de "på bakken" (eller hva det ble kalt her?)

Skrevet

er det bare jeg som får 970 i barnetrygd?? HI sier hele tiden at hun er takknemlig for de 900 hun får i barnetrygd, men det er nå nærmere en tusing man får....

Skrevet

Lurt litt på det der jeg også. Hvis man virkelig har lite penger er jo faktisk 840 kroner i året (70*12) en del! Men hun tilpasser vel sannsynligvis fakta på samme måte som hun tilpasser det hun leser i denne tråden.

Som noen andre har påpekt så opererer hun også med helt ulike tall når det gjelder inntekt også. Nesten så man kan mistenke at det er et tulleinnlegg, og at noen sitter og ler over at de har fått så mange svar ut av det ;-)

Skrevet

Hvis det ikke er ytelser fra staten du er forbannet på hvilket system er det du mener er så hellsikes da!?

Skrevet

Ut fra det hun skriver er visst "møkkasystemet" at de har en del gjeld, og at staten trenger penger (som tas inn i form av skatter og avgifter) for å kunne gi ytelsene hun er fornøyd med. Tror ikke hun helt klarer å skjønne hva det er folk egentlig reagerer på her, nemlig den manglende sammenhengen i argumentasjonen. (Vil beholde alt av ytelser/velferdsgoder, men ikke betale skatter og avgifter)

Skrevet

Heisann damer.

Her kommer nok ett innlegg fra hovedinnlegger.

Forferdelig morro å se hvor engasjerte dere er. Og det er jo bra. For all del.

Og jeg leser med stor interesse hvert eneste svar.

Og registrerer at enkelte er både usaklige, og fordømmende.

Men men, slikt må man regne med.

Og noe av det som morer meg mest er å se at en aller annen anonym driver å dytter hele tiden............så det er tydelig at denne tråden er morro lesning for fler enn meg.

MEn bare for å ta det som en Anonym skrev her litt tidligere, hun nesten mistenker det for å være ett tulleinnlegg.

Vel, jeg, som for øvrig er hovedinnlegger, jeg har ikke skrevet ett eneste av mine innlegg i denne debatten på tøys. Men hva en del av de andre har gjort står ikke for min regning.

Bare så det er sagt.

Jeg blir litt satt ut, dere er så utrolig fordømmende.

Arresterer meg med hennsyn til både skrivefeil, og feil med tall.

-Jo, når jeg leser det ser jeg at jeg har skrevet feil ett sted,

Med tanke på lønna.

Jeg tjener 197 000 pr år, min mann 220 000. Og fy skamme meg, jeg skrev at det ble litt over 300 000. Tenke seg til å bomme på tasten med 4 tallet på..... Hallo, jeg er da ikke så dum at jeg sitter her og prøve lyve. Men interesangt at flere av dere er ute etter å "ta" meg så snart jeg gjør en feil.

Nå har jeg både dysleksi og dyskalkuli, og hvis dere ser godt etter er det temnmelig med skrivefeil i mine innlegg. Så også med tall. Så jeg må bare beklage at jeg skrev i mitt svar til LIVMOR at vi tjener så vidt over 300 000, det var jo 400 000 jeg mente....det burde dere jo skjønne, når jeg oppgir hva vi tjener.... Er dere virkelig slik at dere må TA meg for det minste skjev -trokk? JAja, dere om det, men det var nok bare en finger som trykket ned feil tast på tastaturet, og slett ingen løyn fra min side.

Nåvel, da var dèt oppklart.

Så til deg annonym som lurer på hvor i all verden jeg bor hen i landet...Du tror ikke seriøst jeg kommer til å fortelle deg hvor jeg bor??

Og når det gjelder mamman din, som er ass i bhg, og har jobbet der i 8 år, vel, så klart hun tjener mer enn meg, du skjeøøner, jeg har en veninde som ikke har utdanning, hun har gått hjemme med egne barn i 6 år, og fikk ass jobb i SFO, hun har MER i timen enn jeg...... Sånn er systemet. Din mor har nok betydelig mer annsinitet enn meg, hun har sikkert jobbet mer enn de 8 årene du reffererer til, og husk at dersom hun har vert hjemmeværende teller faktisk det også som ansinitet.

Flere ufaglærte assistenter i min bhg også som tjener mer enn meg.

Så ikke kom å insinuer at jeg ikke skriver sannheten.

Du skal kanskje skjekke litt fakta før du kommer med slike sleivete innleg.

Og du MAMMAN TIL GULLJENTA; du skriver at vi umulig kan ha sååå mye i studielån når man bare har videre gårnde utdanning. Vel, det betyr jo 3 år uten inntekt da, både for meg og mannen, og stipend delen var ikke noe å leve av, vi kunne ikke bo hjemme, så jo, en del studielån blir det. OG studielån er ikke det lånet med best betingelser for låntaeren, det skal jeg love deg. Du hart snannsynligvis ikke vert nødt å ta opp studielån du.

Og du anonyme som sier rentefrihet / betalingspause.... Ja du lever nok i en illusjon dersom du tror at vi får det begge to, forde jeg ønsker å slutte i jobben for å gå hjemme med ungene i en god del år fremmover..........Særlig....

Og så dere anonyme som har hengt seg opp i at jeg ikke skrev 970 kr i barnetrygs......kjære vene, så klart jeg også får 970, tror dere jeg tror dere er dumme? I utgangspungtet trodde jeg ikke det, men nå begynner jeg å lure. Dere påstår nærmest at jeg lyver, og skriver at jeg får 900 bare i barnetrygd.

Jeg får da det samme som dere, detr er bare en måte å si det på. Men jo da, det høres bedre ut og si at jeg får en tusenlapp.....

Nei makan til å skulle henge seg opp i ting. Dere er litt morsommme, det må jeg si...hehe.

Og du anonyme som skriver at jeg ikke ser at folk reagerer på den manglende sammenhengen i argmentasjonen..........

Nå må du kanskje få deg briller??

Du kan umulig se serlig godt, ialleall leser du ikke skikkelig.

Jeg har da aldrig sagt at jeg ikke vil betale skatter og avgifter.....jeg reagerer på NIVÅET skatter og avgifter ligger på....

JEg synes å betale 12 kr literen i bensin er drøyt, med tanke på at 80% går til staten.

AGA:

Johvist har vi ett fungerende velferdssystem. Jeg synes da også det. Men jeg synes det er trist at vi ikke skal ha mulighet til at jeg kan gå hjemme og at vi ikke har mulighet til å greie oss på mannens inntekt, når jeg ser at dersom skatter og avgifter, og slike ting jadde vert noe lavere så hadde vi kunnet det.

Ta det helt med ro AGA, jeg vert vi har en international forpliktelse i forhold til andre mennesker i verden, og du verden som jeg bidrar, jeg bidrar på lik linje med de flaste andre i norge.

Du skriver at dersom jeg vil være hjemme med barna og bli forsørgetav mannen så må jeg forholde meg til dårlig råd.

Ja, jeg vet da det.................. Hvorfor skriver du slikt? JEg vet jo det.....og vi har desverre ikke mulighet til å ta oss råd til det, derfor må jeg fortsette å jobbe, Men jeg VET jo det..... det er da slett ikke der det ligger.

MAMMA 74, jo du har også registrert at jeg srev feil i forhold til inntekt ja ser jeg. Men dersom du har lest hva jeg nå har skrevet så vet du jo at det var en TASTEFEIl.... Jeg traff 3 tallet og ikke 4 tallet. Og når jeg i tilegg har både duskalkuli og dysleksi, så ser jeg ikke mine egne skrivefeil.....

Og for øvrig er du MAMMA 74 særdeles spydig i ditt innlegg. Ja direkte ufin etter min mening. Det burde du ikke være, det tar seg ikke akkurat ut. Mon tro om mannen din liker at hans kone er så uforskammet og spydig? Hmmmm

Komme med uttalelser som om at jeg burde flytte til spania for der er en heil koloni "sånne som deg".........ærlig talt, du er en mamma, en datter, ett medmenneske og burde holde deg for god for slike uttalelser, seriøst.

Vel, egentlig har denne diskusjonen som nå har fått 70 innlegg, iallefall sist jeg skjekket, blitt mer en sirkusforestilling enn en saklg debatt. For nå er det om å gjøre og arrestere meg på den minste lille ting, mens jeg sitter her og føler meg så over og ihjelannalysert, og så feiltolket at jeg må sitte her og komme med motargumenter og arrestere dere litt tilbake.

Men jo, morro å skape debatt, inerersang lensing. Jeg har fått meg mang en god latter.

Og jeg blir litt forundret.

For fler av dere ilegger meg meninger jeg ikke har. Og da blir jeg så oppgitt.

Og fler av dere kommer med så tankeløse uttalelser at det henger ikke på greip.....

Og i forhold til arbeid, utdanning, lån, ansinitet og den biten er det krystallklart at flere av dere overhodet ikke vet hva de snakker om. Men da bør dere kanskje la være og uttale dere i grunn.

For nettopp de uttalelsene basert på uvitenhet er det som gjør at debatten blir utroloig teit.

Og bare for å ta det nok en gang, dersom noen fortsatt ikke har fått det med seg.

Jeg synes det er trist at vi ikke har mulighet til at jeg kan gå hjemme med ungene i 10-15 år, for det har jeg lyst til. Men økonomisk kan vi ikke gjøre det.

Men jeg ser at dersom en del skatter og avgifter hadde vert redusert, så hadde vi kunnet greie det.

Jeg sier IKKE at jeg vil ha utbetalt en stor gild sum fra trygdekontoret hver mnd, som "lønn" for å gå hjkemme.

Skulle bare ønske systemet var slik at min manns inntekt kunne være nok til å forsørge oss i en slik viktig fase i livet.

Og når jeg skriver hellsingens møkkasystem, så mener jeg IKKE at det systemet som gjør at skoletannlegen er gratis, eller som gjør at når min datter må sy 3 sting i haka på legevakta en kveld, får vi en regning på 125 kr i bandasje, at det er møkkete. Jeg mener at vi fortsatt kunne fått til dette selv om en del skatter og avgifter ble redusert.

Nåvel, det var dagens første fra hovedinnlegger, det kan ikke bli mer akkurat nå, forde min lille datter har våknet fra dubben sin, og jeg skal gå og ta opp gullklumpen min.

Ha en superfin dag da damer, og så titter jeg innom senere for å se hvor mange som er innom for å rive hue av alle mine meninger, argumenter, og ikke minst som arresterre meg for mine tall og bokstaver som noen ganger blir litt feil.

Nåvel, må stikke til solstrålen min.

Kos og klem............og en god latter.

JA for vi tar vel diskusjonen med humor, og ikke med surskap??

:))

HI

Skrevet

Om du sitter igjen med 4000kr etter alt er betalt for at du må jobbe?

da synes jeg noe er rart for du får jo 3600 i kontantstøtte.

Ville tatt imot den og gått hjemme om forskjellen blir 400kr.

Ingen vits å stresse for å få noen kr mer da.

Skjønner ikke problemet jeg da.

Venninden min regnet på det og fant ut at det var bedre å gå hjemme og tapte maks en tusenlapp på det og fikk i gjengjeld 2 år til hjemme med barnet.

Skrevet

Min permisjon går ut i mars, og da MÅ jeg ut i jobb igjen ja... Har ikke lyst! Synes det er hjerteskjærende, brutalt og naturstridig og sende en baby på under året i fulltid barnehage, men slik kommer det til å bli fordi det ikke er mulig å klare seg på en inntekt i dette landet!! Systemet er lagt opp slik at vanlige folk ikke har råd til å passe sine egne babyer når permisjonstida er ute! Jeg vet at dette kommer til å gjøre vondt den dagen lillegutt skal i barnehagen! Jeg har vært i gjennom dette før... Så, jeg skjønner HI jeg! Hvorfor skal det være så sinnsykt dyrt å leve i dette landet???? Antar det er derfor man er avhengig av to inntekter, og min man tjener drøyt 300 000,-...

Skrevet

moren min har ikke jobbet før for åtte år siden....uten om en deltidsjobb før jeg ble født (for 26 år siden).. man tjener vel ikke mere av å gå hjemme? hun har vært hjemme værende husmor... men så har jeg en far som tjener 8-900 000 i året og da... så de har hatt råd til det...

så 198 000 syns jeg høres veldig lite ut.. 220 000 og...samboeren min jobbet i en vanlig butikk for noen år tilbake...og da tjente han 240 000... ingen utdannelse, ingen erfaring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...