Gå til innhold

Hellsingens møkkasystem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Stemmer frp, men har over 300 000 i året! Syns det er dumt og kalle oss for Dere!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette må jeg si har blitt en litt tåplig diskusjon. Det er mye "dritt-slenging" og spydigheter her, og det er overhodet ikke noe trivelig å lese. Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen har tatt av slik den har. Jeg har lest alle innleggende og kan si jeg er enig med hovedinnleggeren på mange måter, men også med noe av hva enkelte andre sier. Jeg skulle også gjerne vært hjemme med barna, men det lar seg heller ikke gjøre for oss økonomisk. Men jeg jobber hvilende natt-og er heldig med det. For da er jeg hjemme med minstemann på dagen.

Til hoved-innlegger: Hva om du undersøker muligheten for å få deg en hvilende nattevakt-stilling? Bare en til to netter i uka. Det er ikke noe å bli rik av, men det ville vel hjelpe litt...

Eller om du kunne tenke deg og være dagmamma for ett barn. Det er vel noen tusenlapper i mnd?

Bear kaster ut noen ideer her, ikke noe annet. Jeg skulle virkelig ønske det ordnet seg for dere, at du kunne få muligheten til å være hjemme, hvertfall en stund.

Skrevet

Jeg stemmer AP, fordi jeg synes man skal ha tilnærmet like muligheter. For at et samfunn skal fungere, må man også bidra.

HI er en typisk FRP, som bare skal kreve og forlange, uten å bidra noe selv. Hvis du synes veldferdsystemet i Norge er et "møkkasystem", se på andre land!!

Og noe som ikke er kommentert her, er at selv om du må jobbe, MÅ det ikke bli stress! Det er noe som heter kvalitetstid, og det er mange fordeler med å være i barnehage, og fordeler ved at mor får vært ute i jobb og truffet andre voksne mennesker, få nye impulser etc.

Mannen min tjener 1.7 mill i året, og jeg tjener ca 260.000. Jeg kunne gått hjemme så lenge jeg ville, men det kunne jeg aldri tenkt meg! Jeg har vært hjemme i ett år, og er drittlei. For å ha et hyggelig hjem tror jeg man trenger å komme seg ut av hjemmet litt.

Det er noe som heter "livet blir hva man gjør det til"...

Ta tak, ikke bare sitt der og klag over systemet. Hvis du absolutt ikke vil verken ta kvelds eller nattevakter, eller ha noen som helst form for deltidsjobb, kanskje mannen din ( som faktisk tjener GODT under gjennomsnittslønn) må finne seg en jobb som er litt bedre betalt, evt ta seg en extrajobb så du kan få sitte hjemme og være husmor a la 1950.

Nå blir du sikkert sur, men sier bare det jeg mener, og det er at du bør skjerpe deg litt, og prøve å se muligheter og ikke bare problemer!

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Jeg vokste opp på 80-tallet. Faren min var industriarbeider, moren min hjemmeværende. Likevel hadde de råd til å bygge hus, kjøpe bil og fostre opp 2 barn. Vi levde ikke fett, men det gikk.

Skrevet

Hvis du velger kontantstøtte isteden for barnehage så har du vel 3000 ekstra...Tar du deg et par helgevakter på et sykehjem etc (du er jo omsorgsarbeider) så er du fort oppe i de 4 tusenlappene.:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Beklager at jeg drar opp et gammelt innlegg, men var bare nysgjerrig på hva som er kommet fram i debatten. Selv om hovedinnlegget her virker litt som et klage- og syteinnlegg (og jeg er HELT uenig, syns ikke akkurat velferdsordningene våre er så verst), er det jo mange som ønsker å kunne være hjemme lenger enn det første året, så det er jo interessant å se om det har kommet noen konstruktive innspill i debatten. Og det hadde det jo :-)

Til HI: Skjønner det sånn at du ikke ønsker å jobbe noe utenfor hjemmet, og heller ikke være dagmamma (selv om det ville skaffe inntekten du sier dere trenger). Så jeg har forsøkt å tenke litt på hva ellers dere har av muligheter.

1. Studielånet - dersom du ikke har inntekter vil du vel kunne få rentefritak/betalingspause på studielånet? Sjekk med Lånekassa Hvis mannen din har såpass lite utbetalt og i tillegg skal forsørge familien kan kanskje han også få dette?

2. Boutgifter - dere kunne jo fint bodd billigere enn dere gjør nå. Men dersom flytting er uaktuelt kunne dere jo be banken om avdragsfrihet en periode?

3. Utbetalt lønn - dersom dere bare har en inntekt i familien skal vel mannen din lignes i en annen skatteklasse, og betale mindre skatt? (Dermed får dere jo mer utbetalt i måneden enn du går ut fra i dine innlegg).

Med tanke på at mannen din har tatt opp studielån antar jeg at han har en utdannelse? Det bør vel over tid være mulig for ham å få en jobb med bedre lønn? Eller få bedre lønn i jobben han er i nå?

Men selvfølgelig, dersom 4000 er det dere trenger for å få det til å gå rundt syns jeg det var et veldig bra råd å være dagmamma. Regner med at du både er vel kvalifisert og glad i å omgås barn. (med tanke på arbeidserfaringa di og det at du ønsker å være hjemme med barnet/barna dine)

Skrevet

Interesang tråd, er enig med begge sider på enkelte pungt.

Men er enig i at samfunnet nok er lagt opp slik at de fleste må ha inntekter i dag, kontra "tøf i tiden".

Men sånn er det jo bare.

Skrevet

jeg skjønner ikke helt hvorfor du syter så veldig jeg... jeg skulle også ønske inderlig at jeg kunne gå hjemme med datteren min. men foreløbig klarer vi oss ikke på det. men skjønner ikke helt hvordan mannen din kan tjene bare 220 000 i året hvis han er utdannet og alt.. er ikke noe kritikk..men jeg er er selv førskolelærer og trodde det var dritt betalt... men jeg har begynner lønn på ca 270 000.... trodde ikke det var noen som hadde mindre enn det...

hvis 4000 kr er alt dere trenger , så hvorfor ikke være dagmamma? hvis ikke får dere flytte på "landet" der husene er mye billigere...så kanskje dere klarer dere da? du sier at du vil ha helgene sammen med mannen din... det er en prioritering du da tar..,, hvis du jobber annenhver helg så vil du få en del utbetalt... er jo bare 7-8 timer.. kan jo jobbe kveld så kan dere finne på noe på dagen alle sammen?

men syns det blir helt teit å si at vi har et møkkasystem i norge. vi har jo det ganske bra må jeg si... er kjempe fornøyd med å kunne gå hjemme dette året med 80% lønn jeg..selv om det blir kjempe trist å gå tilbake på jobb å levere fra meg datteren min...

Skrevet

Enig med sistnevnte, syns vi har det bra her i Norge.

Skrevet

Unnskyld meg men virker som om du egentlig har valget mellom fulltidsjobb og deltidsjobb. Du sier du ikke ønsker å jobbe kveld eller helg, men det er da vel å jobbe langt mindre enn en fulltidsjobb?! Og en jobber faktisk ikke såå mange timer for å få en inntekt på 4000 i mnd. Med en deltidsjobb får du da gå hjemme med barna dine! Ser ikke helt problemet jeg... Og skjønner ikke hva du klager over, vi er ganske heldige vi som bor i Norge sammenlignet med andre land i verden. Men for å få en inntekt må man faktisk tjene penger på en eller annen måte. Det hadde vært feil om alle skulle fått store stønader fordi de velger å gå hjemme. Enkelte ganger er det ikke så enkelt som å si at man ikke ønsker! Noen ganger må man gjøre ting som man ikke ønsker. Så om du absolutt vil gå hjemme så skaff deg en deltidsjobb eller et dagbarn!

Skrevet

Litt usaklig jeg nå, men må bare...Det heter hellsikes møkkasystem!

Skrevet

He he, jeg klarte faktisk å la være å kommentere det ordet jeg, selv om det fristet litt ;-) Men du er vel ikke noe mer usaklig enn hovedinnlegger i grunnen da.

Skrevet

Jeg synes det handler om prioriteringer. Når man sitter med lån over pipa, kan man vel ikke skylde på staten for at man ikke har råd til å gå hjemme?

Vi har et ansvar for å forsørge oss selv, det er tross alt ikke staten som har bestemt at vi skal produsere barn. c",)

Skrevet

hei hovedinnlegger!

Jeg forstår du har behov for å blåse ut litt.. og har kanksje noen tips?

Jeg vet ikke hvor du bor og hvilket forhold du har til banken din, men her som jeg bor har man som regel mulighet til å få noen avdragsfrie år i banken, slik at du bare betaler renta - det vil jo utgjøre en del også har man som regel mulighet til å kutte ned litt på måndtlige utgifter hvis man bare virkelig går inn for det - for eksempel med å handle mat, klær og julegaver på budsjett, og kanksje kutte ned på hvor mye bensin man bruker og unødvendig strøm.. hvis dette virkelig er viktig for deg - så er det nok verdt det :)

når det gjelder mannen din sin jobb, så er jo det helt gjennomsnittlig lønn her oppe i nord i allefall, men vet at lønnsnivået er litt annet i oslo..

nei, sett opp et ordentlig budsjett å plan for årene framover å ta kontakt med trygdekontoret og banken så skal du se at du får det til å gå rundt!

lykke til!!

Skrevet

Et tips! Gå med avisene på morgenen. Da starter arbeidsdagen tidlig, barna dine sover søtt, mannen din er hjemme, og du er hjemme igjen hos barna før han drar på jobb!

Skrevet

Heisann damer, Hovedinnlegger her.

Jeg må bare le litt når jeg leser alle svarene jeg får.

For det er så utrolig tydelig at mange av dere ikke virkelig leser det jeg skriver, dere svarer litt i hytt og pine, og noen av dere opptrer nærmest som om jeg har personlig fornærmet dere.

Så jeg humrer for meg selv når jeg leser.

Men for å klargjøre en del ting da.

Til deg Anonym som skriver at det heter "hellsikes møkkasystem" så vil jeg bare innformere deg om at her jeg bor sier vi "hellsingens" og IKKE "hellsikes".

Så den der trenger du ikke påstå er "feil"

Og til deg Anonyme som er utdannet førskolelærer, og har en begynnerlønn på 270 000 i året.

Og som IKKE TROR at noen har mindre enn det;

Jeg er utdannet omsorgsarbeider. Jeg har fagbrev, og en 4 år lang utdanning. Jeg har nå jobbet i 8 år, de siste 5 har jeg vert annsatt i 100% stilling i barnehage. Enda har jeg ikke mer enn 197 000 kroner i året.

Så JO, vi er mange som ligger på dette nivået. Når man er bare videregående utdannet er ikke lønna noe å skryte av. Så du som begynner på nesten 300 tusen, du skal iallefall ikke klage, og påstå du har dritt betalt.

Og du Anonyme som sier at dette er det mest arogante innlegget, og som reffererer til usa, det siste du skrev skjønte jeg ikke noe av: at "staten ikke burde kritiseres forde den en helt unik

om småbarnsforeldre"

Sorry, men hva mener du?

Og du Anonyme som forsøker deg med ett lite tankeeksperiment, hehe, kanskje du skulle gjøre dissa tanke eksperimena dine basert litt mer på det jeg faktisk mener, og ikke på hva DU tror jeg mener....det hadde vert mye mere interesangt. Du fikk med deg at jeg ønsker lavere skatter og avgifter, men du påstår jeg ønsker ingen fødselspenger, ingen barnetrygd, ingen ditt og ingen datt.

Men det har jeg da aldrig skrevet.

OG så du da Prekæs; du trenger da slett ikke være så uforskammet?? Gjør du vel?

Pleier du være det? I så fall bør du ta deg sammen litt. For det er ikke særlig flaterende. For jeg synes du er litt sånn uforskammet når du svarer meg med spørsmå om "hvem som skal betale gildet for meg".....jeg har da ikke bedt deg om å betale meg noe har jeg vel?

Og naturlig å forsørge seg selv? Vel, det jeg ønsker er jo at mannen sin inntekt skal være nok til å forsørge oss, ikke at DU skal forsørge meg.....

Og du annonyme som ikke skjlnner hva jeg klager over, vel, jeg mener da ikke at jeg skal sitte hjemme å få massevis i stønad.....er skjeleglad for de 900 i barnetrygd jeg. JEg synes det er ille at det koster så mye å leve at vi ikke kan greie oss må mannens inntekt. Jeg har da slett ikke krevd å få massevis av stønader. Slik du mer eller mindre insinuerer.

Altså damer, det jeg mener er, og følge godt med nå da:

Jeg mener at v har ett alt for høyt skatte og avgiftsnivå her.

OG hadde ikke varer og tjenester kostet så mye så kunne jeg ha vert hjemme.

Siden det tydeligvis er litt vanskelig å forstå hva jeg mener, og enkelte missforstår totalt skal jeg liste opp noen av de tingene jeg ikke synes noe om:

* NRK lisensen. Jeg må betale 2000 krover pr år for en kanal jeg skjelden ser på. Når den ligger inne i kabelpakken, hvorfor må jeg alikevel batale 2000 kroner i året for den kanalen? Uavhengig av om jeg ønsker den eller ei?

* Bensinprisen er usaklig høy, opp på 12 kr literen, og når jeg vet at 80% av de 12 kronene er statsavgifter, så må jeg si jeg sunes det er unødvendig mye. Det å måtte punge ut med 12 kroner literen for bensin blir en uhyggelig stor utgiftspost for oss som faktisk bor på landet, forde her er boligprisene litt lavere, men det er 2,5 mil inn til byen og jobben.

80% er rener avgifter.........hallo jenter, seriøst....dèt er vel unødvendig, eller?

* Strømprisene, her vi bor kommer strømregninga annenhver måned, og sommerhalvåret ligger den på 2500, og litt til, og vinterhalvåret 3500 og opp, og vi fyrer med VED i tilegg.....

Vanvittig dyr strøm, OG nettleie..Kvalmt.

* Vanvittige avgifter på nyere biler, så biler her blir i flere tilfeller flere hundre tusen dyrere enn i andre land....

* Matmoms er vanvittig høy. Den ukentlige handlekurven er alt for dyr.

Du vet, det er jo en del billig-merker, ok, en del ting kan jeg gå med på å kjøpe billig, men har du prøvd feks "euroshopper strimlet svinekjøtt"?? Åh, gode gud..... Dåligere kvalitet på kjøtt skal du leite lenge etter. Prøv skikkelig "svineplomme" som du får i kjøttdisken, da ser du forskjell da.....

* Synes det er ille at vi må skatte 32% av lønna vår, jo så klart skal vi bidra til fellesskapet, men 32%?? Og får vi en bijobb, må vi skatte 50%....hallo da. litt vel synes jeg da.

Vel, hvis alle slike ting ikke var så kostbart, så hadde nok ikke de måntlige utgiftene blitt så høye, og da hadde vi kunnet greie oss på mannen sin inntekt.

Selvfølgelig kan jeg jobbe, litt eller mye, kveld eller helg.

Saken er den at jeg ØNSKER å kunne VELGE Å IKKE JOBBE nå i de kommende, ja si ti årene....

Jeg har jo jobb, jeg er barnehageassistent, har fast 100% stilling.

Vi greier oss bra vi når jeg jobber.

Men jeg sklulle ønske det var billigere å leve her i landet, skulle ønske varer og tjenester var litt billigere. Slik at vi i en periode kunne greie oss med mannens inntekt.

MEn om noen uker er jeg på på plass på jobb igjen.

Men jeg må si jeg blir litt flirfull, når de fleste av dere kommer så totalt i forsvarsposisjon, og dere ser det hele i så svart og kvitt, som om jeg mener at jeg skal kunne sitte på rumpa hele dagen og så skal dere som jobber batale meg på tusenvis av kroner i måneden i div trygdeytelser. De av dere som tror det er det jeg mener må rygge litt og lese bedre.

Jeg trenger ikke ei krone fra staten jeg, hvis bare det å leve ble litt billigere.

Og dersom noen nå skulle arrestere MEG for at det er JEG som kommer i forsvarsposisjon, og ikke DEM, så må jeg jo si at jeg er vel den av oss som skal kunne forsvare meg her da....dette er "min" tråd. Dette er "mitt" synspungt, og når de fleste som har svart her inne missoppfatter det jeg faktisk skriver må jeg få forklare meg litt.

Og foresten, Kitten 78, takk for at du klargjør det at en trenger ikke gå lenger tilbake enn 70/80 tallet før en industriarbeider både kunne bygge hus, kjøpe bil, og oppfostre 2 barn. Ikke at det var fett, men det gikk..............på en heilt annen måte enn i dag.

Vel, det var dagens innlegg fra HI.

Ha en fortsatt flott kveld da jenter.

Og takk for underholdende lesing.

Og NEI, jeg har IKKE forandret mening om noen skulle tro det!!

See Ya.

Skrevet

Hehehe, enda fler innlegg mens jeg skrev.....

SuperGunda:

Hvem sier at vi sitter med lån opp over pipa?

Nå er du jo litt usakelig frøken.

Lorang: Takk for jobb tips, men jeg ønsker å IKKE være nødt til å gå den runden med aviser.....

FLICKAN:

Takk for ett av særdeles FÅ fornuftige tilbakemeldinger.

Avdragsfrihet er noe vi kanskje skal undersøke.

Det var dagens andre innelgg fra HI.

Håper dere leste det laaange jeg skrev nettopp, bare noen innlegg lenger opp her....

Puh, tok lang til "skrive..hehe.

Klemmer til alle mer eller mindre småhissige damer...fnis.

Skrevet

He he, jo du sørger nok for at mange andre får flirt litt og, og det er jo ikke så dumt ;-) Når du klager over at andre ikke leser dine innlegg ordentlig bør du kanskje lese de innleggene du svarer på selv ordentlig? Du har fått mange konstruktive innspill, har ikke sett mange som påstår at du "bare vil sitte på ræva"? (De fleste her inne er nok klar over at å være hjemme med barn er fulltidsjobb og vel så det!) Folk reagerer vel heller på den litt merkelige tanken at det er et slags slemt "system" som nekter deg å gå hjemme.

For å ta tankeeksperimentet du syns var så dumt; den logiske konsekvensen av å kutte ut nesten alt av skatter og avgifter (slik du ønsker) er jo nettopp at goder som barnetrygd, permisjonspenger, kontantstøtte, gratis svangerskapsomsorg, gratis skole osv forsvinner, og den enkelte må betale for alt selv. Da tror jeg vel i grunnen ikke at det er de lavtlønte som kommer best ut av det... Staten må faktisk ha inntekter for å dekke opp utgiftene. Du kan ikke bare si at du ønsker å kutte ut skatter og avgifter, men fortsatt motta like mye som du gjør (som faktisk er mye mer enn de 970 kronene i barnetrygd - som jeg ser du konsekvent kaller 900 kroner)

Og det med at man kunne forsørge familien på en lønn før, ja det stemmer. Min mor valgte å gå hjemme noen år, og min far hadde lav lønn. Men kostnader både til bolig og mat var faktisk HØYERE i forhold til lønna på den tida enn de er nå, så jeg tipper de hadde et ganske mye strammere budsjett enn det dere vil få. Det var et valg de tok, og som det også er mulig for dere å ta. Ser du har fått flere gode råd oppover her (også råd som ikke innebærer arbeid utenfor hjemmet). Lykke til :-)

Skrevet

Er vel egentlig av samme mening som deg HI - at jeg ØNSKER å være hjemme med barna mine når de er små. Og ikke minst være der for min kjære ektemann.

Jeg trives med å være hjemme, men er klar over at ikke alle gjør det. Og mange synes jeg er litt smårar når jeg sier at jeg trives hjemme som husmor. Men de om det.

Når jeg jobber mye vet vi hvordan det er; kommer ofte hjem sliten og grinete, da jeg i tillegg til alt det andre har en kronisk sykdom som til tider gir store plager.

Går jeg i jobb er jeg bare en belastning for systemet, da jeg dessverre blir mye syk pga.kronisk sykdom. Så jeg velger å takke og bukke for kontantstøtta jeg får, og holder meg heller hjemme.

Men vi har valgt slik at jeg har muligheten til å være hjemme litt lenger enn det som kanskje er det normale.

Nå har mannen min forsåvidt ei grei lønn og vi har ikke studiegjeld (bare hus/bil-gjeld).

Vi får dette til å gå veldig greit rundt, men må prioritere og selvsagt også forsake en del ting. Men det betyr så lite, for vi trives så godt slik vi har det.

Så til deg HI:

-Har du sett gjennom alle utgifter?

-Satt opp budsjett?

-Ingen plasser det går an å spare litt inn?

Jeg har selv jobbet mye med dette, men jeg forstår at det nok ikke er lett med 220 000,- i lønn. Vi har levd på ganske lite de siste årene, da min mann har tatt utdannelse ved siden av jobb. Så jeg vet hvordan det er.

Håper dere finner en løsning dere kan trives med! Lykke til!

Skrevet

197 000 i året?min mor er ikke utdannet noe som helst og jobber som assisent i barnehage...hun har jobbet 8 år og har ca 260 000 i året.... hvor i huleste er det du bor i landet da?

Skrevet

men om du kun har videregående utdannelse så har du vel ikke så mye studie lån??????

Skrevet

Det der lurte jeg litt på også, pluss at studielån kan man jo få rentefrihet/betalingspause på dersom man ikke har inntekt.

Skrevet

oj, dette innlegget vakte engasjement! Da jeg leste innlegget ble jeg kjempeprovosert over at noen kunne skylde på det norske systemet pga. dette du skrev HI...(jeg bor i italia i permisjonstiden og er ellers litt av en globetrotter og alle er såå imponert over de ordningene vi har i Norge, bla. at jeg har full lønn i 10 mnd. de tror jeg kødder!)

men jeg ble bare så glad for alle de oppegående damene som har svart. Så mange kloke svar synes jeg!

Man burde virkelig reise litt rundt å sjekke hvordan andre mennesker har det, og hvordan mødre mange steder man sliter ræva av seg for å få mat på bordet. Makan til sutring som dette innlegget.

Men at du har lyst å være hjemme med barn er jeg fullt med på. Håper dere får det til slik som dere ønsker det.Men man må somregel jobbe for godene her i livet. Ingenting er gratis

Skrevet

Hei! Enig med deg, mange gode svar her. Syns ordningene vi har her i Norge er veldig bra, og er takknemlig for at det er her vi har fått barn :-)

Og til HI, ikke enig med deg i utblåsningen, men skjønner godt at du vil være hjemme med barna dine. Lykke til! Og prøv å les gjennom svarene du har fått uten å være slik i forsvarsposisjon, så ser du kanskje at du har fått en del gode råd. Som å be om en avdragsfri periode på lånet, søke rentefritak/betalingsutsettelse på studielånet, gå gjennom utgiftene og se hvor dere kan kutte, og evt være dagmamma for et barn.

Skrevet

Oj jeg ble veldig opphengt i denne tråden, spennende å lese så mange meninger dere har folkens! Jeg har jo en mening jeg også, og er mer enig med noen enn andre, men hadde ikke tenkt å skrive det, jeg ville bare si at dette var litt gøy å se. At dere er så engasjerte! For man krangler jo ikke. Enkelte kan bli litt overivirig, ja, men i bunn og grunn er det bare sunt med en god diskusjon. Morro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...