Gå til innhold

Hellsingens møkkasystem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok litt gammeldags av meg.

Men jeg har lyst å gå hjemme med ungene mine jeg. Jeg ønsker å være hjemmeværende mamma. Har lyst å pusle om ungene, huset vårt, og mannen min.

Jeg har ikke lyst ut i jobb.

Jeg er utdannet omsorgsarbeider, og har fast jobb i en barnehage.

Nå er permisjonstiden snart over og jeg må atter tilbake på jobb,

Men jeg har IKKE lyst.

Vi har hatt det så fint nå dette året, ikke noe stress og ikke noe pes på noen måte. Jeg har TID. Jeg har TID til meg selv, til ungene, til husarbeid, til mannen min. Når ettermiddagen er her, og mannen kommer hjem, så spiser vi middag sammen alle. Vi får til å spise middag 15:30. Passer jo supert når ungene spiser kvelds umiddelbart etter barnetv.

Jeg ønsker ikke komme hjem fra 8 timer i barnehagen og så hjem til rotete hus, og unger som er slitene etter laaange dager i bhg og sfo. Når både jeg, ungene og mannen kommer hesblesende inn dørene i halv fire tiden, kjempeslitene, trøtte, og sultene alle mann, så blir det mye kaos.....jeg ønsker ikke ha det slik.

Jeg ønsker å gå hjemme, jeg ønsker å være en god gammeldags husmor. JEg ønsker ikke å jobbe, jeg ønsker å være hjemmeværende. Spesielt mens ungene er små.

Men, av økonomiske grunner MÅ jeg ut i jobb. Det er egentlig sykt, for når en pga at jeg MÅ ut i jobb, må ha minsten i bhg, og elstemann på sfo (inkl morgentilbud) så sitter vi igjen med kun 4 tusen mer i mnd enn dersom jeg gikk hjemme. Og det er forjævlig at de fire tusingene skal være så nødvendige at jeg MÅ.

JEg tror ungene hadde hatt mye bedre av at jeg var hjemme.

Og ikke minst, VI som FAMILIE, vi hadde fått en roligere hverdag, og da hadde vi hatt det bedre, og dermed hadde vi VOKSENE hatt det bedre, både som foreldre og som kjærester.

Hellsingens møkkasystem, som ikke lar vanlige folk få muligheten til å VELGE, det som føles riktig for nettopp deres familie.

Vi er TVUNGET til å velge å være utearbeidende begge to.

Hellsingens møkkasystem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt det du ønsker, men ser ikke helt hvor det er galt med systemet her? Skulle staten betalt deg litt da eller?

Skrevet

du får jo kontant støtten da..er noen tusen det...og du får baretrygd..og slipper betale bhg og sfo...?

Skrevet

men kan du da ikke ta litt helge eller kvelds jobb slik at du kan jobbe en brøkdel og ellers være hjemme trenger jo ikke jobbe så mye for å tjene 4000 i mnd

Så som der er nevnt det er jo ikke noe system det er noe galt med?,

Skrevet

Skjønner ikke helt dette med møkkasystem jeg heller...?

Hvis staten skulle betalt mer enn det som allerede betales i kontantstøtte og barnebidrag, hadde nok skatten økt betraktelig. Det er jo faktisk ganske luksus å bo i et land der alle som går hjemme med barne har rett på kontantstøtte og i tillegg at alle barnefamilier får barnebidraget.

Fins det ingen mulighet for at dere kan redusere forbruket deres med 4000 kr i mnd så du har mulighet for å gå hjemme? Evt. noe hjemmearbeid eller en deltidsstilling?

Skrevet

Enig Jeg vil vinne i lotto! Det hadde løst alle mine problemer, men det helvetes møkkasystemet......

Skrevet

Møkkasystemet er jo at dagens samfunn er basert på at man nesten nå ha to inntekter.

Det var nemmelig ikke slik for bare 20 30 år tilbake, da kunne en greit forsørge en familie på en inntekt. Det var ikke fett, men langt fetere enn det er i dag.

Når man har boliglån, billån, og studielån, så er man ikke i en pososjon der man kan unne seg den luksusen det er å være hjemmeværende nusmpr, kanskje til yngstemann er komfermert og vel så det.

Her er det ikke snakk om ett ønskle om å gå hjemme 1 år til, men mange år.

Ønsker ikke annen jobb en husmorjobben, men med det skattenivået og avgiftnivået vi har i dag, lar det seg vanskelig gjøre når mannen tjener sånn i underkant av 220 000 pr år.

HI

Skrevet

jeg var hjemme i 2 år med forrige mann, og skal være hjemme lenge denne gangen også. men for å få det til har vi spart opp penger, forsaker dyre ferier osv. Tid er verdt mye mere enn en fancy 1 ukes ferietur .

Skrevet

Hva er det mannen din jobber med da med den inntekten?? Skjønner det blir vanskelig da ja.

Men det skal jo godt gjøres at staten skal bidra mer enn den allerede gjør, så dere har jo for liten inntekt til å klare det. Jeg er hjemme med barna, og skal være det i flere år. Men vi har jo større inntekt enn dere da.

Skrevet

Er vel nettopp skatte- og avgiftsnivået du klager over som gjør at dere får barnetrygd og sterkt subsidiert barnehage (evt kontantstøtte), og som gjør at du faktisk vil kunne jobbe deltid dersom du ønsker det. Slik vårt "hellsingens møkkasystem" fungerer får faktisk familier med så lav inntekt som deres mye mer tilbake fra staten enn dere bidrar. (Noe som forsåvidt gjelder mange av oss unge i etableringsfasen). Syns du høres lite reflektert ut for å si det mildt.

Skrevet

Dere som krittiserer, og som kaller meg lite reflektert, dere stemmer vel AP også dere sikkert.

OG er GLAD for at 32% av lønna går til staten..............

Og hva slags inntekt har din mann da anonym??

Er du ikke klar over at ca 220 til 250 000 faktisk er VANLIG inntekt her i landet????

Så kom ikke her og sleng ut "åssn jobb har han som ikke tjener mer enn det...".

JEg følte faktiske at det var det du sa. Ikke sikkert det var det du mente, men det var slik budskapet ditt ble mottatt.

Er dere klar over at dersom jeg må jiobbe deltid, må jeg ha deltid i bhg, og ergo får jeg MINDRE kontantstøtte........??

Synes dere skal slutte å hakke på meg.

HI

Skrevet

Helt uenig med deg.

Syntes det er tragisk når folk klager over noen av de beste sosiale stønadene i verden. Så du mener att alle mødre burde gå hjemme til ungene begynner på skolen, da tror jeg norge hadde gått under.

Syntes mange ganger att det å gå hjemme er mye for mødrenes del. Ungen til en venninne av meg som er oppdratt blandt bikkjer og Ophra,møter nesten aldri ande unger har ikke sosial iq i det hele tatt. Nå han møter de andre ungen i venninne gjengen blir han støtt ut aner ikke hvordan han skal leke med de.

Skrevet

Som sagt, dere får sannsynligvis mer tilbake fra staten enn dere betaler i skatt og avgifter. Og dersom dere ønsker at en av dere skal være hjemme i mange år, må dere faktisk prioritere. Det er nok mulig, men ikke nødvendigvis lett.

Og du kan da jobbe deltid uten å ha barnet i barnehage? Dersom du skaffer deg en deltidsjobb som ikke kolliderer med mannens arbeidstid (f.eks lørdagsjobb, ettermiddagsjobb).

Er mye bedre å gjøre noe med ting selv enn å sette seg ned å klage over at ikke "samfunnet" ordner alt for seg.

Og før du blir enda sintere her, jeg forstår godt lysten til å gå hjemme med barnet/barna, på ingen måte uenig med deg der :-) Jeg kunne også tenke meg lenger tid hjemme, men ikke mange år tror jeg. Jeg mener bare at man må ta litt ansvar selv, og ikke alltid forlange at noen andre skal ordne det slik at man får det man vil. Tror ikke folk prøver å hakke på deg her, bare gi deg litt konstruktive råd.

Skrevet

Og du stemmer vel FrP du da, siden du tror at du BÅDE kan få masse subsidier som gjør at du kan være hjemme(eller ihvertfall blir sur og opprørt over at møkkalandet Norge ikke bidrar mer til akkurat DEG) og i tillegg betale mindre skatt:-) for det er vel bare FrP`ere som kan tro på slik:-)

Dette er jo et regnestykke som skal gå opp, så være glad for både barnetryg og kontantstøtte du som gjør at du faktisk har en mulighet til å gå hjemme. Bli dagmmma da vel.

Og ja, jeg syns fortsatt 220 000 i året er veldig liten lønn.

Skrevet

Dersom det at du jobber utgjør 4000 kr i forskjell, og det er det som skal til for at du kan bli hjemme, hvorfor skaffer du deg ikke et dagbarn? På den måten får minsten din en lekekamerat, du slipper å sende h*n i barnehagen. kan være hjemme og holde orden og lage middag.

Ellers kan du jo skaffe deg noen helge og kveldsvakter (når mannen din er hjemme) på bolig dersom du er omsorgsarbeider. Skal vel ikke så fryktelig mange til for å tjene 4000 kr i mnd?

Ellers kan man faktisk klare seg på bare en inntekt. Hva tror du enslige gjør? Og ikke kom med den at alle får stødnader i hue og baken, for det gjør faktisk ikke alle. Jeg har en ekstra barnetrygd, 320 kr i bidrag, og det er det.

Skrevet

Dere har da mulighet til å velge! Ingen som TVINGER dere til noe som helst når det gjelder dette. Prøv å se etter løsninger i stedet for bare å se problemer. Skjønner at du føler for en usaklig utblåsning her inne i kveld, men dersom du virkelig ønsker å gå hjemme eller jobbe deltid, må dere selv gjøre noe for det.

Skrevet

Kjære vene.

Tror dere missforstår noe veldig.

Jeg ønsker å gå hjemme, men slett ikke for å se ophra, som ei her inne anntyder.

OG slett ikke for meg selv.

Men for at familien vår skal ha ett litt roligere og (for oss) bedre familieliv.

Jeg sier slett ikke at jeg skal ha MER penger fra staten i stødader ol.

For all del, de 900 kronene barna får med staten er jeg da glad for.

Jeg ønsker ikke å jobbe deltid. For jeg ønsker ikke å jobbe lørdager, det er en ac de to dagene i uka heile familien er sammen.

Jeg ønsker ikke å jobbe kveld, forde jeg ønsker å være her for barna mine når de legger seg. Jeg ønsker å tilbringe kvalitetstid sammen med min elskede ektemann.

Jeg synes bare det er vanvittig at varer og tjenester her i landet er så dyre, at man ikke selv kan velge at den ene kan gå hjemme, dersom den andre har NORMAL inntekt.

(Og til deg som synes min mann tjener lite, vel, du og din mann tjener sikkert mye mer, men min manns lønn er faktisk det som majoriteten av "oss på gulvet" tjener. OG er blant menigmann IKKE annsett som annet enn en gjennomsnitt lønn. Ikke alle tjener 300 tusen skjønner du)

Vi er en normal familie, vi bor i boretslag, leilighet på 76 kvadrat ,har 4200kr i husleige, og 1.050000 i lån, vi har 7200 i lpneutgufter hver mnd. Vi har begge studielån. Så kommer jo alle normale utgifter.

Jeg krever ikke luksus. Jeg skulle bare ønske at det var slik at skatt, moms, avgifter og slik var litt mer slik at det var mulig for meg å gå hjemme til ungene er store, uten å kun eksistere, ikke leve.

Desverre er det ikke slik.

Skjønner ikke hvorfor jeg beskylles for å ha en usaklig utblåsning.

Hva er så usaklig med innlegget mitt, jeg bare utrykker mine ønsker.

Og dersom mine ønsker ikke stemmer overens med deres, så trenger dere da ikke kalde mine meneinger/ønsker usaklige?

Dèt er jo virkelig usaklig....

Det skrives også at dersom jeg virkelig lnsker å gå hjemme må jeg gjøre noe for det?

Ja...eh hva da?

For all del, kom med gode tips og råd til hva jeg skulle gjøre for å kunne få være hjemme...........

Og når det gjelder sosialisering og lav iq, vel, det finnes åpen bhg, det finnes barnegrupper, barnegymmen, og det er da andre barn i området her.

Jeg får følelsen av at enkelte har bestemt seg for at:

-JEg er lat, og arbeidssky, og gidder ikke jobbe, jeg kommer til å ligge på sofaen heile dagen og se oprah, og ungene mine får ikke den sosiale treningen de bør ha, og dermed fpr de lav iq....

Nei men ærlig talt damer.......... Det er jo og ta i vel?

Alt jeg ønsker er at jeg hadde mulighet til å være hjemme.

For det å være hjemme er en 24 timers jobb, jeg ønsker ikke en jobb oppå den.

Ønsker å være hjemme, slik min mor var det for oss.

Tro meg, vi har snudd og vent på det, og vridd på alle mulige steiner. Men våre utgifter tilsier 2 inntekter.

Men dersom jeg hadde vert gift med en som tjente mer, hadde det sikkert gått, men når min elskede ektemann ikke har mer enn 12 tusen utbetalt pr mnd da har vi ikke mulighet.

Virker som om en eller flers som har svart meg kke kan forstå lønna hans, men da er hun nok litt høyere på strå enn oss..........

De fleste av de vei kjenner er alminnelige arbeidere, og har ikke mer enn vi utbetalt. Min mann har barn fra før, og bidrag spiser sitt, og je, diverse ting gjør at det er ikke mange kronene kommer inn på konto hver mnd.

Vi trenger å putte 18 tusen inn på budsjettkontoen hver mnd for aldrig å gå i minus.........inn 12 ut 18........ja regn ut selv da.

Jo, jeg synes det er forjævlig at vi i verdens rikeste land skal ha sånne sinnsyk dyre studielån, så dyre skatter og avgifter, når landet går med slik en vanvittig øverskudd, at vi ikke har frihet til å velge................

Det er jeg faktisk i min fulle rett til å mene.

OG en ting til, ikke anntyd at jeg mener at aleneforsørgere får støtte i hytt og pine. Mine tanker om den saken hører ikke med i denne diskusjonen.

Jeg kjenner mange alenemødre, noen har det bra men de fleste har sånn akkurart.

(Og ja, til deg som lurte,

jeg stemmer frp ja.

Og en ting til, er vel en grunn til at frp faktisk er det partiet i norge som har FLEST tilhengere...........Det betyr at det er fler som er enig med frp enn noe annet parti.)

HI

Skrevet

Når du sier det sånn ja ;-) La oss ta et lite tankeeksperiment. Mye lavere skatter og avgifter, som du ønsker.

Ingen barnetrygd, ingen fødselspenger, og dere betaler alt av svangerskapsomsorg selv, betaler utgiftene i forbindelse med fødsel, betaler fullt ut det helsevesenet koster hvis dere får behov for det, og selvfølgelig all skolegang osv.

Hadde dere virkelig fått bedre råd til å leve på 220 000 i året da?

Skrevet

dette er det mest ignorante innlegget jeg har lest. er du ikke klar over hvor utrolig heldige vi er i forhold til alle andre land i hele verden. vet du at i usa er det bare, om enn er heldig 6 ukers ubetalte permisjon. bli hjemme med ungene dine du, men staten burde ikke kritiserers fordi den en helt unik om småbarns foreldre...

Skrevet

Fatter ikke at du synes det er et møkkasystem. Er det ikke en naturlig ting å forsørge seg selv, da. Hvem mener du skal betale gildet for deg. Andre som jobber?

Skrevet

Vet du hva? Jeg kommer aldri til å stemme FRP, men det hadde vært greit med et par år under FRPs styre. Meg rammer det ikke. Garantert. Tror det først og fremst vil ramme partiets egne velgere.

Skrevet

Jeg var nyetablert for 25 år siden. Og måtte jobbe som de fleste andre kvinner jeg kjenner. Du må nok tilbake til 50-60 tallet for å snakke om at en inntekt forsørget en familie.

Skrevet

Hei, meg igjen som syns dere har lav lønn. Er ikke så veldig høyt på strå aom du antyder akkurat, men vi har høyere inntekt enn det ja..men nok om det.

Det var også jeg som glatt kunne se at du var en ganske så gjennomsnittlig FrP-velger, ikke vanskelig det:-)

Men skjønner du ikke at i dette landet med så mange Frp-tilhengere, så er det nettopp de "på gulvet" som du kaller det som er Frp-velgere. Det er de(dere) som klager på høye skatter og avgifter. Men hvem tror du taper mest på en Frp-politikk??? Det er jo nettopp de med lavest inntekt, de "på gulvet". DE(dere) har ikke råd til å betale skolegangen til barna deres, dere har ikke råd til å betale sykehusopphold og legehjelp uten subsidier, dere har ikke råd til å betale forsikring slik at du kan ha full fødselspermisjon.

Så det er jo DU som taper på en slik politikk, det håper jeg du skjønner. Jeg som sitter her med litt mer inntekt enn deg, hadde nok klart meg med privatisering jeg, men ønsker ikke det. Jeg ønsker like muligheter for alle, og syns det er solidarisk med at alle får barnetrygd feks. Og fordet om jeg egentlig syns kontantstøtte er veldig gammeldags, syns jeg det er fint at staten er med å å realisere det å kunne ha mulighet til å være hjemme med barn for de som ønsker det.

Så skjønner veldig godt ønsket ditt om å kunne være hjemme med barna dine i disse dyrebare årene, og tror absolutt ikke du har tenkt å slenge på sofaen, så føler med deg nå inntenktene ikke strekker til. Men skyld ikke på systemet, for med din politikk hadde det blitt enda verre for deg.

Skrevet

Det er ikke skatten dt er noe galt med, jeg synes skattesystemet fungerer ypperlig. Det som er galt, er at boligprisene er så skyhøye at man er avhengig av 2 inntekter for å eie hus elller leilighet. Er vel ganske dyrt å leie også, tipper jeg.

Åsså er det nok litt at vi har høyere krav til hvordan huset ser ut innvendig, at vi har en bra bil, nye klær og pc og flatskjerm og jeg vet ikke hva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...