Gå til innhold

Sitte på potta 1 år gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortalte om en ekstrem bæsjeepisode til noen kollegaer i går om noe som skjedde på morgenen..det avr to damer i 40-50 åra. De sa: "Du har ikke begynt å sette han litt på potta da? Han kan jo det når han er 1 år." Jeg ble så overraska, gjør foolk det virkelig så tidlig? De mente de hadde gjort det, men ble litt i tvil etterhvert om det var så tidlig da..Det de mente var at jeg skulle sette han på potta på det tidspunktet han ofte bæsjer (om morgenen etter frokost) og se om han skjønner det etterhvert..la han sitte der en stund, lese litt med han og sånn..Men han har jo ikke ro på seg til å bli vaska når jeg skifter bleie på han en gang..kan ikke skjønne at det går?

Noen som har prøvd det så tidlig? Når har der prøvd første gang?

Hadde selvfølgelig vært fint om han kunne gjort nr.2 i potta men..er jo litt mye å forvente av en 12,5 mnd gml unge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns d er alt for tidlig jeg..poden hær er strax 16 mnd, å her skal vi vente en stund til.han er så urolig og stressa så tror ikke d er noe vits i d no.de sjønner ikke helt dette ennå tror jeg.. la de være baby litt lenger syns jeg,trenger ikke stresse me potte/do trening,smokke og kos avvenning å slike ting ennå...men d er jo min mening da...

Skrevet

Jeg synes også det var tidlig, men hvis han vil selv er det jo ingenting i veien for det...

Skrevet

Jenta mi begynte på potta 15 aug..ble 1 år 27 aug så her var vi tidlig ute;)Hun stortrives på den og er slutta og bæsje i bleien..hun syntes sikkert det er hærslig for det er helt borte.Setter henne hvær formiddag når hun er våknet etter blunden sin og da gjør hun så godt i fra seg atte;)

Skrevet

Det er utrolig hva barn skjønner.

Minstemann er nå snart 2 år (blir det i desember) og tisser på potta. Setter ham der hver kveld før han legger seg, om morgenen når han står opp, før han sover duppen sin og når han står opp igjen. Og flere ganger har han vært tørr når han våkner! Men han vil ikke bæsje. Stresser egentlig ikke noe med dette, men det startet med at han ville sitte på potte på bhg. Der sitter de på potta før duppen og etterpå mange av de, og han ville selv. Derfor fulgte vi opp her hjemme også.

Med de to eldste startet vi da de var 1,5 år. Eldstejenta ville da selv, mens mellomste nektet og ville sitte på doet. Han har aldri sittet på potta. Bare gjør det til en lek til å begynne med. Ta med leker, og blir det noe resultat så skryt:-) Sett ham gjerne på potta på den tiden/når du vet at at han gjør noe. Vil han ikke sitte der, så la ham slippe.

Så mitt tips er at du kan prøve ham litt og se. Vil han ikke så er det bare å vente. Lykke til:-)

Skrevet

Hvis han har avføring omtrent på samme tidspunkt hver dag er det jo greit å la han sitte litt på potte.

Selv lot min mor meg sitt på potte fra jeg var 9 mnd. hadde avføring omtrent på samme tid hver dag og hatet å ha avføring i bleia. det gikk greit med meg og jeg begynnte tidlig å gjøre ting i potta.

Så midt råd re bare prøv, taper jo ikke noe på det:

Skrevet

Lillegutt her satt av og til på do/potte på den alderen.

Ikke at han gjorde så mye der, men han syntes det var skrekkelig moro bare å sitte der

.

Var han selv som tok initiativet så vi har bare fulgt på.

Nå er han straks to år og tisser på do/potte flere ganger om dagen.

Han sier ifra selv når han må både stort og lite, men ofte er det litt for sent. Hender vi rekker toalettet og da er han innmari stolt etterpå.

Har ikke planer om å slutte med bleie ennå, men syntes det er greit at han går på do av og til siden han vil det selv. Nå er han jo komfortabel med toalettet, så det vil jo ikke bli noe store skumle greier når han skal slutte med bleie, og det er en fordel syntes vi.

Skrevet

gutten min på 22 mnd har gått på do og potta seden han var ca 16mnd gammel,

nu sier han ifra ner han må gå på do/potta,

han bynte selv si i fra att han vill gå på do/potta, tror det var før att han såg storesyster gøra det..

Skrevet

Jenta vår var 13 mnd. da vi begynte og det går kjempefint. Tar en tur på potta morgen og kveld, og det kommer bæsj nesten hver gang. Når jeg tar av bleien og spør om huns kal på potta, stabber hun skikkelig lekkert bort til potta og setter seg. Og det kommer bæsj/tiss med en gang. Når jeg spør om hun er ferdig, reiser hun seg opp og ser stolt nedi potta. De skjønner jammen meg mye mer enn vi tror. Tørker rompa, og på med bleien! Men det funker vel ikke for alle. Men er verdt å prøve ett par ganger i hverfall.

Skrevet

Man kan jo bare prøve det. Finner fort ut om de er klare for det eller ikke. Jeg har også hørt mye fra de i generasjonene over oss om at vi må da snart begynne med pottetrening og bleieavvenning. Tror mye av grunnen til at de gjorde dette så mye tidligere før er at de hadde mye dårligere bleier + mange fler brukte tøybleier og var lei av vasking...

Jenta vår er 18 mnd og har begynt å interessere seg litt for potta nå. Setter seg gjerne på den både med og uten klær, men sitter sjelden lenge og har ikke gjort noe der ennå. Stresser det ikke, vi tar det som en lek foreløpig. :-) (Første gangen vi prøvde var hun tydeligvis ikke klar for dette og protesterte. Da satte vi vekk potta en stund og tok den frem igjen etter noen uker.)

Skrevet

jeg begynte når hun var 8mnd... hun bæsjer alltid på potta! visst vi er hjemme..

begynn tidlig .. da skjønner de mer når de skal slutte med bleia.

jenta mi har helt tørr bleie om morningen og da setter jeg henne på potta. så tisser hun! super flink!

Skrevet

Vi beg og rundt 8 mnd. Visst skjønner de det, men de klarer jo ikke å holde seg på lenge enda, så det er bare et ekstratilbud til potta. Skal være gøy!!

Nå er ho 17 mnd og gjør ofte både stort og smått i potta. Når vi spør henne om hun skal tisse eller bæsje på potta svarer hun nei eller ja. Og når hun sier ja, da kommer det noe med en gang, så det er jo noe med og lese ungens signaler. Og så sier hun i fra når hun har gjort noe i bleia. Kjempegreit.

De elsker jo og gjøre det samme som oss, så sett deg på doen eller dolokket samtidig så kan det godt hende ungen din vil sitte litt i ro på potta.

Artig å se at det er flere enn oss som beg. så tidlig..

Skrevet

Jenta vår (16 mnd) har i det siste blitt veldig interessert i doen, og vil gjerne være med når vi går på do. Vi prøvde å sette henne på doen med en slik doring, men det ble for skummelt. Så prøvde vi potte, og det er fryktelig morsomt. Hun kan godt sitte der 10 minutter om gangen mens vi leser bøker sammen. Enda har det ikke kommet noen ting, men det gjør ikke noe. Foreløpig er det bare lek, og forhåpentligvis gjør dette at hun blir fortrolig med å sitte på potte. Så lenge man ikke stresser med det, så syns jeg det er helt greit å begynne tidlig jeg.

Skrevet

Jeg har satt begge mine barn på potte fra de var 8 mnd, bare for moro. Men de tisser og bæsjer...

Snuppa sluttet med bleier rett før hu ble to år, vet ikke om det kommer av at vi har brukt potte...

Vet ikke hvordan det blir med poden han ble nettopp 1 år....

Synes ikke 1 år er fortidlig for å sitte på potte, men man må ikke forvente at det skal skje noe, bare gjører det for morro!!

Skrevet

Hvis han er interessert kan du jo det, men utsett det hvis han ikke vil. Gutten min begynte å sitte på do da han var 20 måneder for han syntes det var så spennende å følge med på hva broren gjorde da han satt på do. Av og til kommer det noe, andre ganger ikke. Så lenge barna ikke presses tror jeg ikke det gjør noe å begynne tidlig. Likevel er det nok urealistisk for de fleste å slutte med bleie før to-årsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...