Gå til innhold

Mollusker, hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake var det et innlegg om Mollusker her,jeg husker ikke hva som stod der.....kan noen skrive litt om dette?

Hva er det? Hva kommer det av? Hvordan ser det ut? Går det over av seg selv?

På forhånd takk (",)

Skrevet

Hei,

Min sønn hadde mollusker da han var noen måneder gammel.

Det kommer av et virus, ser ut som små utstående vorter og går over av seg selv. Det er ikke veldig smittsomt, ingen av oss andre i familien fikk det når han hadde det.

Det forsvant om sommeren, vet ikke om det kanskje tørket ut av sol og saltvann..

Skrevet

Min datter har i perioder mollusker og det er en virussykdom.

Og det er veldig smitsomt. Hvis du leser om det på nettet så står det faktisk at man ikke skal dele håndkler ol.

Veldig ofte så får den med mollusker flere og flere for de smitter seg selv.

Ingen av oss andre i fam har fått det, kun den ene jenta.

Hun hadde tilslutt så mange at vi begynte å fjerne dem. Klemmer på dem når de er "modne". Det er den hvite "perlen" inni som smitter. Dette gjør vondt for en liten kropp, derfor tok vi en og en innimellom og renset huden etter på og vasket våre egne hender godt.

Hvis du velger å la dem være så forsvinner de av seg selv. Vet ikke hvor lang tid det tar.

Skrevet

Vi har nettop vært hos legen og fjenet det på jenta vår. Hun fikk da emla krem på før legen skrapte de vekk. Jeg skal fjerne mine med laser neste uke. Har fått på øyelokka, så de kunne ikke skrapes bort. Det smitter som bare det.

Skrevet

3 åringen min fikk mollusker, nå etter nesten ett år begynner de å forsvinne. Han har ca. 10 -12 stykk. Hos oss har de ikke smittet, til tross for at han ligger i senga vår de siste timene av natten. Vi fikk også med oss emla krem (litt bedøvende krem) og beskjed om at vi kunne smøre den på og skrape vekk, men at vi også kunne vente og la dem forsvinne av seg selv. Vi valgte det siste. Har hørt noen som har fått dem brent vekk, men som har endt opp med arr.

Skrevet

Datteren min hadde det for et par år siden. Det begynnte med et par bak kneet, men spredte seg etterhvert rundt om på hele kroppen. Under armene, på ryggen, magen, ja over alt utenom i ansiktet. Fikk høre at å skrape bort var vondt, så vi droppet det. Vi gikk til homeopat og og da ble de borte ganske fort. Ho hadde da hatt de i ett år. Hun smittet også to av vennene fra barselgruppa, da de badet sammen.

Skrevet

Min gutt på snar 4år har hatt det i snart ett år. Det er utrolig smittsomt. Spesielt når det har gått hull på de.De er overalt, og det finnes ikke medisiner for disse klumpene. Bare salve som kan dempe kløen. De smitter også veldig i vann. Men går barnet i barnehage, bør de andre foreldrene bli informert. Det ble ikke jeg. Litt greit å vite hva de er blitt mtittet av og generell info om mollusker. De ser ut som hudklumper, noen blir litt store andre små.

Skrevet

Skjønner opplegget med å bli informert, men er litt imot det så lenge det ikke er "farlige" sykdommer. Ingen vil vel iutgangspunktet ha mollusker, så hva skjer ved info. endel foreldre vil fortelle sine barn om at de må være forsiktige med å leke med den som har det, og man risikerer å få et barn som nesten ikke har noen å leke med pga. noe så uskyldig som mollusker.

Skrevet

Jeg tenkte først og fremst slik at andre foreldre vet at det ikke er farlig. Og slik at man ikke blir unødvendig bekymret når de får mollusker. Man kan ikke be ungene holde seg vekke, da må foreldrene ta de ut av barnehagen. Men slik at man vet hva det er.Jeg viste ikke hva det var. Og forventet av barnehagen at de kunne ha informert. De viste lenge hva det var og hvem som hadde fått det.

Jeg klandrer ikke de som har smittet han, langt ifra. Det er sånt man må regne med. Men greit og få vite hva dette var.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi hat spurt 4 forskjellige leger, de kan vist ikke fjerne de, blir borte av seg selv.

Men, de sprer seg vist det går hull på de.

Vist det er få, så ta hull på de og sett på plaster.

Alle barn har hatt det, derfor smitter det ikke til voksne.

Varer i maks 2år..

Skrevet

Jeg er helt enig med student her. Det er mange foreldre som ikke vet hva det er og et informasjonsskriv hadde vært praktisk.

Når vi har tilfeller i barnehagen oppfordrer vi bare barna til å ikke vise hverandre magene sine hvis noen har mollusker, siden man ikke behøver å gjørs på å overføre smitte.

Men alle barn utsettes for smitten og blir immune, det er bare det at noen utvikler selve molluskene.

Skrevet

Jeg ringte akkurat en lege i dag. Min sønn har hatt det altfor lenge, det vil si 1 1/2år. Så i neste uke skal vi til legen og gi et forsøk på og få brent de vekk. De begynner å bli veldig plagsomme og min sønn er fæl til og klø på de. Dette resulterer at det danner stygge arr. Men for dere andre kan også legen henvise barna videre til hudspesialist, slik at de kan skrape de vekk. Det er talgklump i hver mollusk og sprer seg etterhvert over hele kroppen. Så legene mener at man bør få fjernet de etter et halvt år.

Men det er opptil hvert enkelt forelder!!!

Skrevet

Mine barn er atopikere og er derfor mer utsatt for å få mollusker, noe vi har !!!

Storesøster har kun en og annen av og til,

mens storebror er veldig plaget. Han har hatt disse nå i ca 2 år og de vil ikke forsvinne helt. Veldig kjedelig for det blir så stygge arr av de. Vi har tatt noen selv, men vi må nok bare bruke tiden til hjelp.

Ubehag har han allerede fra eksemen så han bryr seg ikke så masse om disse heldigvis.

Det har vært veldig mange som har vært plaget av dette i barnehagen, så hos oss er forledrene informert om dette og er molluskene infisert må de selvførgelig tildekkes. Synes dette var veldig årleit, ettersom jeg da oppdaget at vi

Har kun kjerringråd som jeg selv prøver om dagen - og det er å smøre på tea tree olje på moluskene morgen og kveld, husk å bruke ny q-tips på hver mollusk.

Andre gode tips tas alltids imot:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Legen sa det at hvis foreldrene skulle klemme de ut selv. er det viktig at man tar på klorhexidin etterpå. Slik at det ikke dannes betennelse i den mollusken som blir klemt. Man kan få embla krem før man kommer til legen. Så behandler noen leger mollusker, som om det skulle ha vært vorter. De fryser de. Noe som er effektivt, samtidig som det kan være skremmende for barn i 4års alderen.Men barn er så forskjellig.

Det beste er at de er i fred og ikke blir klødd på. Men helsesøsteren idag sa at de varer alt fra 1-3 år.

Med andre ord, ha god tålmodighet!!!

Skrevet

Sønnen min på 3 hadde dette i sommer. Veldig mange på magen og siden og nedover det ene låret. Vortevirus som spres lett.

Legen min sa at vi kunne klemme på de -for da spredte de seg raskere og kroppen dannet hurtigere antistoff for å bekjempe de.

Trengte ikke klemme vi da, for han klødde på de selv. Forsvant ganske plutselig for et par mnd siden. Ser nå at det er noen små arr etter kloringen hans.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei, vil bare gi dere et tips om noe som fjerner dritten. De sprer seg kjempefort på min lille 4årings kropp, på siden av magen og rompa er verst, og noen ble litt vonde. Prøvde først å klemme ut en som var betent og kjempevond. Han klarte ikke å ha den lengre. Fysj, så mye gråt det ble, fikk så vondt av ham. Det var tråder inni som jeg måtte trekke ut men pinsett.Og blodet fosset nesten. Såret grodde og ble bra, men arr. Men dette greide jeg ikke å gjenomføre flere ganger, så jeg kom plutselig på å prøve tea tree stift fra Body Shop, aner ikke hvorfor, må ha lest om den en eller annen gang. Og det verste er at de forsvinner faktisk!!! Ble overlykkelig når jeg så det. Spesielt når jeg vet leger og helsesøster sier at de bare må forsvinne av seg selv.

Men husk hvor fort de smitter, så ikke smør direkte på mollusken, smør på en liten bomullsbit, og fest over med en tape som er bra for huden. Vi bytter dem etter 2 dagen. De små forsvinner ganske kjapt, men de større tar det noe lengre tid med. Skal ha på for tredje gang nå, men de største har begynt å tørke ut ganske bra. Noen små er helt borte.

Håper flere får nytte av dette, før det kanskje blir vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...