Gå til innhold

Behandlet eller ubehandlet ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vurderer å kjøpe en nattdrakt i ull til min sønn på snart 2 år.

Er ubehandlet ull (nøstebarn) bedre en behandlet ull (Janus)? Pris forkjellen mellom de to ligger på 200 kroner.

Om jeg bruker ull nattdrakt, trenger han da en ullbody eller vanlig body i tillegg eller holder det med kun nattdrakt? Må legge til at han sparker av seg dyna som vanlig. Gjelder svaret eventuelt til både behandlet og ubehandlet ull?

Jeg blir så takknemlig for svar om dere gidder. Blir så usikker om sånne ting. :-)

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har begge to til barna, og Nøstebarn sin er uten tvil best. Ubehandlet ull isolerere på en annen måte, så kan ikke sammenlignes. Mne Janus sin er lunere enn en i bomull og varmer jo mer.

Du trenger ikke noe under. Og skal love deg at du ikke angrer på å kjøpe Nøstebarn sin, deilig å ta opp en unge som har akkurat passe kroppstemeratur:-)

Skrevet

Jeg har andre nøstebarnpysjen nå, veldig fornøyd. Den ubehandlede ulla regulerer varmen bedre enn behandlet ull. Vi bor i et eldre, trekkfullt hus, så midtvinters har hun ofte ulltrøye på under. Da bruker jeg gjerne gamle bodyer og slikt som hun er vokst fra og som ikke lenger kan kneppes igjen. Og siden vi ikke har føtter på pysjen har hun også sokker på når det blir for kaldt.

Tror ikke du vil angre på nøstebarn.

Skrevet

Mini på litt over 2 år sparker konsekvent av seg tepper/dyne. Så nå sover hun i Nøstebarnpysjen og er akkurat passe varm. Vi har brukt Nøstebarnpysj siden hun var 6 mnd og er veldig glad i dem. De er svinedyre, men nå har vi bare en som vi nesten aldri trenger å vaske (henger den til lufting, slik det er anbefalt). Bruker ulltøy fra andre produsenter også, altså (kan jo se ut som jeg er avhengig av Nøstebarn med disse innleggene mine), men pysjen er alltid fra Nøstebarn.

Vi har et ullsett i merinoull fra Bokklubbens barn, som er helt supert, kan anbefales det også!

Skrevet

Jeg er også enig i at nøstebarn har svært gode og varme pysjer. Har hatt flere derfra.Jeg har også kjøpt pysj fra troll og krokofanten som begge selger behandlet ull, disse er mye tynnere og ikke så varme synes jeg. Ulempen med nøstebarn er jo at de ikke skal vaskes i maskin, og min erfaring er at pysjen av og til må vaskes. Bæsjflekker kan liksom ikke luftes vekk.Jeg vasker i maskin på kald ullvask, og det går bra.Nøstebarnpysjene mister også fasongen lett og blir litt rare.Likevel, jeg liker best nøstebarn.

Det er av og til vanskelig å fjerne flekker på ull, bla avføring kan sette stygge flekker.Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe ulltøy i mørkere farger til størrebarn spesielt. Hvis det kommer avføring på pysjen, skyll den bort med en gang og gni inn flekken med zalo og vask pysjen etterpå.Det hjelper, hvertfall på den gule babybæsjen:-)

Skrevet

Jeg har vært mest fornøyd med ullpysjen fra Joha faktisk (kjøpt på Babyshop), den er mer inntilsittende (har slanke barn), og sitter litt strammere rundt håndledd og ankler slik at ikke kald luft "kryper" oppover.

Ser at de andre her er veldig fornøyd med Nøstebarn sin. Vi har også den, men synes den er så vid at den ikke luner så godt på armene og beina, og synes at sprikene mellom knappene gjør at det også kommer trekk på magen / brystet. Lillegutt sover i denne nå, men jeg må likevel passe på at han har ullteppe og dyne over, ellers blir han for kald.

Skrevet

Det med at den blir vid på ermene er veldig sant!Et råd er å tre i en strikk på ermene, jeg har også sydd i strikk i nakken fordi den ble altfor vid der også.Som jeg nevnte så blir fasongen noe rar etterhvert..

Skrevet

Zalo fungerer flott på babybæsj på behandlet ull. Ubehandlet ull kan derimot ta skade av zalo. Ubehandlet ull har enda en del av det natulige ullfettet - lanolin- i seg, og zalo vil ødelegge dette fettstoffet og dermed ta bort en del av ullas egenskaper.

I stedet for zalo vil jeg heller anbefalle oksegallesåpe (ev. sitronsåpe) som du får kjøpt på helsekosten. Denne fjerner flekker uten å ødelegge den ubehandlede ulla. Oksegallesåpe fungerer også som flekkfjerner på bomull og annet tøy.

Skrevet

Og ja, etter å først ha kjøpt nøstebarnpysjen, er jeg nå avhengig av ubehandlet ull...

Skrevet

Tusen takk til alle dere som svarte. Vi har kjøpt vår første nøstebarn nattdrakt og den er allerede i bruk. Vi er fornøyd så langt. :-)

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...