Gå til innhold

Hvor lenge vondt etter tett melkegang?

Anbefalte innlegg

Jeg plages fortsatt med tette melkeganger (omtrent en gang i uka... :(

Men det går over med varme og massasje (brystpumpa måtte jeg levere tilbake til helsestasjonen, får bare låne den i 2 uker). Bruker Lecitin som anbefalt. Det jeg lurer på er om det vil være ømt i brystet lenge etter at melkegangen har åpnet seg? Og om jeg skal fortsette med massasjen helt til det ikke er vondt lenger? Det varer ofte flere dager når det først kommer, men kulen forsvinner ofte samme dag.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6930299-hvor-lenge-vondt-etter-tett-melkegang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke fått betennelse da...?

Leste i det nye Foreldre og Barn at Kesam har en veldig god effekt på brystbetennelse.Selv om kansje bare det ene brystet er angrepet så skal begge brystene behandles. Det man gjør er å smøre et tykt lag med helt vanlig kesam på brystene. La det virke i 20-30 minutter. Gjerne 2-3 ganger i løpet av dagen. Tipper man gjør dette til brystene er bra igjen.

Jeg sliter med brystbetennelse selv i disse dager. Har begynt på antibiotika og det har hjulpet det. Men må kutte ut kuren nå etter 2 dager. Voldsom diarè....

Skal i butikken etterpå å kjøpe Kesam. Virkelig verdt et forsøk.

Men det kan sikkert være lurt å tømme brystene ofte alikevel til det er bra.

Lykke til !

Har nok ikke betennelse, for jeg føler meg ikke syk. Har bare vondt på et lite område av det ene brystet (det har alltid vært bare et lite område som har vært vondt hver gang, ikke hele brystet). Det er kun vondt ved berøring og ved amming, ikke ellers. Spørsmålet mitt er egentlig om det er vits i å massere etter at kulen er borte, selv om det er ømt i området?

Hvordan virker Kesam? Synes det høres rart ut at noe som smøres utenpå brystet kan hjelpe inni....

Faktisk kjempelurt! Det er lactobacillusen i kesamen som gjør susen. Greit å infisere seg med gode bakterier (det skal være lactobacilus i melken uannsett, det beskytter også mot sopp.) Gor også god mage hos barnet.

Det er også vanlig med vasospasmer (raynalds fenomen) etter skade i puppen, der blir det veldig vart for temperaturforandringer, som når fingrene dine har vært kjempekalde og så blir lagt i varmt vann (auuu!)

Ja kanskje det er derfor det er vondt? Det hjelper godt å legge varmepakning på, men det er veldig vondt når jeg masserer på området. Så kanskje skal jeg ikke massere for mye? (Leste litt om Reynaulds på www.ammehjelpen.no). Babyen er også ofte kald på hendene, og de er veldig kalde mot brystet, så kanskje det er det som utløser det. Prøver å hold hendene hans og varme dem mens jeg ammer.

Annonse

Jeg har hatt tette melkeganger bare et par ganger. Og det var ikke så voldsomt sprengt det ble i kjertelen, men likevel synes jeg det gjorde vondt et par-tre dager etterpå. Så det tar litt tid. Det som skjer er at det blir så fullt av melk i melkekjertelen at det faktisk lekker litt melk ut i vevet rundt. Dette lager en betennelsestilstand (uten bakterier, så det er ikke farlig). Det er dette som gjør at det ofte fortsetter å gjøre vondt etter at kulen er borte, det er rett og slett litt melk på avveie i puppen ;o)

Men man skal følge med, for brystbetennelse har mye av de samme symptomene...

Takk for gode svar, alle sammen! Jeg leste artikkelen i legetidsskriftet (lenke litt lenger ned) vedr. brystbetennelse etc. Den var god, men kanskje litt vanskelig for folk flest.... I alle fall, tar jeg nå Ibux og Paracet for å se om det hjelper på reaksjonen eller betennelsen i brystvevet. Har kanskje vært litt hardhendt med massasjen så det har lekket melk ut i vevet som du sier, fjummsi. Synes det er litt bedre allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...