Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Jeg harså lyst til å kjøpe en sånn "hoppehuske" som man fester i dørkarmen,vet du noe om den? Hvordan er den for ryggen til den lille? De på Barnevognhuset mente den var trygg og grei for ryggen,ikke noe problem liksom Har du en sånn,og hvis du har det vil du fortelle meg om det er en fin ting for en tass på snart 1 år? Takk for svar:O)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Hei Har ikke prøvd det, men fysioterapauten sier det ikke er bra. Man kan få korte leggmuskeler når de står å hopper på tærne. Da blir det vanskeligere å lære å gå vanlig, kan hende de går på tærne. Men det er bare det jeg har hørt da.
Gjest Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 vi har slike.ikke nye,men slik di var før. vi var veldig fornøyd.ungene også.di hoppa å tjoa lenge.å fikk trent litt på musklene.(di hadde slappe muskler) men vi lot dem ikke sitte så lenge av gangen da.ble fort klar.men vi starta da di var rundt 6-7 mnd.noe minutt av gangen. eneste er at vi ordna kraftig krok i taket istedenfor den klipa.syns den virka litt usikker,og var redd di falt i gulvet =0) tror nok tassen din kommer til å fryde seg over en slik.hoppe å danse litt,det er jo gøy =))
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Jeg har en sånn til min sønn og han elsker å sitte oppi Men alt med måte, den er nok ikke bra hvis ungen sitter oppi der så lenge, men 10-15 minutter kan da ikke skade?
*guttemamma* Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Hei, jeg har en sånn, men den blir ikke brukt så veldig mye. Nevnte det for helsesøstra for en mnd siden at jeg hadde tenkt å prøve den, men hun var svært negativ til den. Dette var da fordi når de står i den så bruker de nesten bare framme på foten (tærne og fotputene) når de beveger seg. Og dette gjør at de bruker leggen på en unaturlig måte (blir veldig sliten) og det kan også gjør at når de begynner å går så går de med fotputene istede for hele forten og hællan, og da blir det tur til fysioterapaut. De må kunne sitte selv før man tar i bruk den. Men jeg tenker nå som så at alt er jo med måte. Har jo selv ikke tenkt å bruke den flere timer for dagen, men det er jo artig for babyen og prøve den ut...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 har du snakket med en fysiot anonym?eller er det bare noe som noen har hørt osv?
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2006 Ok,takk.Du skjønner han Luke han er helt gal når det kommer til å hoppe...han elsker det(som sikkert mange andre barn) derfor fikk jeg anbefalt det av en eldre vennine med 3 barn,hun hadde brukt det til alle de 3 barna sine.Hvis du mener at det ikke er bra,så får jeg legge fra meg den tanken.Takk for svar:O)
Gjest Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 nå skal jeg ikke starte krangel her.... men,her var fysioterapøuten den som antyda bruk av slike.for å trene muskler.vi stilla di inn slik at di kunne nå ned med hele foten,ikke bare tærne.mulig slikt blir sett annerledes på i dag da.for di kommer jo frem til nye ting hele tiden =0) men uansett hva som er rett og galt. tror ikke en stund i ny og ned er verken skadelig eller noe. er jo mange barn som går på tærne uansett.det gjorde en av mine =0)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2006 Ok,her kom det flere meninger....jeg hadde jo ikke tenkt å bruke den som en barnevakt,den var jo ment som noe gøy Luke og jeg kunne gjøre sammen.Så for korte perioder om gangen burde det altså gå bra?? Kanskje jeg skal ta en tlf til HS ang den?...men de er så negative til alt føler jeg... Ok,tusen takk for svar igjen damer,det er fint å ha ett sted å spørre:O) ) )
Libido- Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Vi har. Bruker den kun som lek, noe vi gjør sammen. kun 10 min av gangen. Bruker den ikke hver dag en gang. Vi har ikke sagt noen til HS, vi vet hvor den gammle snurpa står.. =) Ungene må få glede seg, alt med måte. Da går det meste bra! Synes dere skal kjøpe dere en, og koser dere =)
Gjest Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 bare lek og kos dere med en slik ja.skulle man holde seg unna alt som kan være skadelig osv,ja da hadde det ikke vært noe morro for barna. skal jo ikke brukes i timesvis da. jeg skal iværtfall ta frem min når jr blir større. =0)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 2. november 2006 Ja,det blir til at jeg kjøper en ja,bruker den med måte så går det nok bra:O) Og jeg vet at Lukas kommer til å elske den,han er så glad i fart og spenning virker det som! Takk igjen for fine svar og meninger (også til dere som ikke synes noe om denne huska:O)
Luca Skrevet 2. november 2006 #13 Skrevet 2. november 2006 Anbefaler deg ihvetfall å finne liltt info om hoppehuske først. Skjønner godt av babyen syns det er morro med noe slik, men hoppehuske sammen med gåstol er de to tingene både hs og fysioterapauter direkte advarer mot. De belaster kroppen før den er i stand til det, så kan være skadelig. Så sjekk opp litt først...
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2006 Hi,hi...skal du blande deg oppi dette også nå) Ja,hadde tenkt å sjekke litt ang dette,men som sagt over her alt med måte. Lukas er på nippet til å begynne å spankulere rundt her,og med det burde han jo være såpass klar til å hoppe litt? Han hopper jo opp og ned på fanget og når han holder seg fast i stoler og bord. Vil gjerne at du sier fra til meg hvis du synes jeg høres håpløs ut og at jeg ikke skjønner hva du mener!! Tror du at det er skadelig for ryggen hans? Han blir 1 år til søndag,han er jo ikke en spedbarn lengre:O)
Luca Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Blander meg opp i alt jeg:-) Nei, skjønner jo at at alt er med måte og at du ikke har tenkt å la han henge der hele dagen:-) Men har ikke satt meg så inn i hoppehusker, siden det advares mot å bruke det. Hva med babyhuske som dere kan skru opp, enten inne eller ute? Det er morro for småttissene...
Libido- Skrevet 2. november 2006 #16 Skrevet 2. november 2006 HS'er og fysioterapauter, mener det er farlig med bilseter også. Men skal vi slutte å kjøre bil fordet da?? Før var det også veldig farlig med pute i senga, men etter alle de deforma hodene, går de hen og anbefaler det nu. Dessuten er gutten snart 1 år. Han har så si "ferdig" bygget til å gå. Måte på hysteri Luca.
soria moria og nurket Skrevet 2. november 2006 #17 Skrevet 2. november 2006 Hihi, nå må jeg blande meg også Fysioterapeuter mener da ikke at det er farlig med bilseter?? Da har du nok misforstått litt, men du satt det kanskje bare på spissen for å understreke et poeng? Og pute blir ikke (så vidt jeg vet) anbefalt til babyer generelt, men til dem som allerede har et "hodeproblem" for å tvinge dem til å ligge mot den andre siden. Fortsatt er mye mageleie (i våken tilstand) det viktigste for å forebygge skjevt hode. Så jeg synes ikke akkurat Luca er hysterisk, men alle får velge som de synes er best for sine barn. De fleste er nok utstyrt med en liten porsjon sunn fornuft! Hilsen fysioterapeut
Libido- Skrevet 2. november 2006 #18 Skrevet 2. november 2006 Får ofte høre at det ikke er bra for barna å sitte over lengre tid i barnesete. Da mener jeg det skulle sies om hoppedisser også, alt med måte ikke sant? Jo hodeputer kan brukes av alle nå. Det har jeg hørt av både hs og ft.
soria moria og nurket Skrevet 2. november 2006 #19 Skrevet 2. november 2006 Da er vi nok i bunn og grunn enige, men det er ikke alltid like lett å utrykke alle nyanser av ting og tang på nettet
Luca Skrevet 2. november 2006 #20 Skrevet 2. november 2006 Det er selvfølgelig ikke bra for en baby på få uker å sitte lang tid i et bilsete, men her vurderer man nødvendigheten av å kjøre lang og selvfølgelig at sikkerhet er det viktigste...så bruker bilsete ja:-) Jeg sier bare til MammaLukas, i tilfelle hun ikke vet det, at hoppehuske og gåstol er de to tingene det direkte frarådes mot å bruke på små barn. Så får hver enkelt gjøre seg opp en mening om det, og handle utfra det. Det er mange ting som det rådes til, så her må jo alle bruke hodet selv, men dette frarådes det da altså mot. Så kall meg gjerne hysterisk:-) Begynner å føle det som en hedersbetegnelse jeg..hehe:-)
Luca Skrevet 2. november 2006 #21 Skrevet 2. november 2006 Og jeg skjønner heller ikke når jeg fredelig og rolig kommer med et råd som HI spør om, skal bli angrepet personlig pga dette?? Føler du deg truet da pga det valget du har tatt eller? Du kan vel svare HI om dine erfaringer, så kan jeg komme med de råd jeg har, uten at du trenger å henge deg så mye opp i det jeg sier...eller??
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. november 2006 Forfatter #22 Skrevet 2. november 2006 Har hørt om de gåstolene,og det har jeg ikke tenkt å innvestere i.Den hoppehuska hadde jeg ikke hørt om engang før min "eldre" vennine anbefalte meg den ettersom hun var så fornøyd med å bruke den på sine 3.Har aldri faktisk hørt at de ikke anbefales,men nå vet jeg det og den skal da ikke kjøpes allikevel.Takk for gode råd igjen Luca:O) (...kjøpte forresten ribb bukse og genser,har bare fått genseren da ettersom de er utsolgt på buksa foreløbig,skikkelig fin er den...angrer ikke ett sekund:O)
Luca Skrevet 2. november 2006 #23 Skrevet 2. november 2006 Som sagt, du må jo vurdere selv, men det er jo greit å innhente info...sikkert noe på nett:-) Tenker på å bestille det jeg også til storesøster, det ser fine ut. Hvordan var de i str? Store eller små?
Mikroline Skrevet 2. november 2006 #24 Skrevet 2. november 2006 Helt enig, Luca. Min barselgruppe hadde besøk av en fysioterapeut forrige uke, og han sa nettopp det flere andre her har sagt; at "hoppetusser" og gåstoler ikke bør benyttes. Han sa at babyer ofte synes disse er veldig morsomme, fordi de kommer seg opp og frem, men at man kunne gjøre dem en bjørnetjeneste ved å hjelpe dem opp før muskulaturen deres var klar for det. De reiser seg jo når de er klare for det... Og dette var ikke en overforsiktig og hysterisk fysioterapeut, han sa nemlig også at det å sitte i bilstol på relativt lange bilturer var helt greit (med noen pauser selvfølgelig), og at babyene sa fra når det ble for lenge. Så jeg velger ihvertfall å høre på det fagfolk sier. Jeg stoler på at de har mer greie på dette enn meg...
Libido- Skrevet 2. november 2006 #25 Skrevet 2. november 2006 Nei for all del ikke. Jeg er bare så lei av at ditt og datt fra rådes. Så finner de ut etterpå at det ikke er så farlig likevel. Ja jeg skjønner at gåstol og hoppedisse er belastende på ryggen. men at et barn får hoppe 5-10 min et par dager i uka, ser jeg ikke på som skadelig. Og hvertfall ikke når barnet er så gammelt som 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå