DieselDoris & Synne 06.06.07 Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 På første kontrollen tok de masse blodprøver, men sjekker de rutinemessig for toksoplasmose? Jeg jobber på en dyreklinikk, å veterinæren her blir sjekket en gang i mnd. Min lege sa ingenting, enda han viste hvor jeg jobber.
Gjest Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Jeg går til privat jordmor og der ble det tatt rutinemessig. Det samme ble gjort hos fastlegen min i forrige svangerskap, så jeg vil anta at dette som regel blir gjort. Hvis du sjekker helsekortet dit ter det mulig at legen allerede har skrevet på hvilke blodprøver som ble tatt. På mitt står det i hvertfall Toksomospl. (selvom ikke fått resultatet ennå)
=)Line Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Nei, man sjekker ikke rutinemessig for toksoplasmose. Grunnen er at det ikke finnes god behandling for det om man nå skulle bli smittet i svangerskapet. Og tester man positivt, vil man jo ikke vite om man er smittet mange år før (og dermed ingen konsekvens for barnet) eller om man er smittet nylig.
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 jeg ble skjekket for det på de første blodprøve jeg tok...man kan sikkert spørre om å få det skjekket...
nicken Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Hei Jeg måtte be om det selv - skal ta prøven i uke 13 når jeg skal på kontroll! Bare be om det du, det er jo lurt! Jeg skal ta det iforbindelse med en tur til Tenerife.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Jo, de sjekka ihvertfall det på meg. Jeg spurte hva de testa for og da sa hun at de bare sjekka standard tinga, og at det var toxo, hepatitt, hiv og jern. (kan ha vært mer, men jeg husker ihvertfall de fire...)
roosees Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 jeg testet positiv på toxoplasmose første gang jeg var gravid, så ved de andre graviditetene trengte jeg ikke å testes... (venter nr 4...)
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 Jeg var i Portugal når jeg fant ut at jeg var gravid. På første kontroll spurte jeg spesifikt etter å bli sjekket for toxoplasmose. Legen sa at han ikke anbefalte meg å ta denne testen, nettopp fordi det ved et positivt utslag ville være vanskelig å vite om jeg var smittet nå eller tidligere - og fordi at det uansett ikke finnes noen god behandling. Han sa også at sjansen for at jeg er blitt smittet er liten, og at sjansen for at barnet eventuelt skulle bli smittet er enda mindre. Så ba han meg ta standpunkt til om nedsatt syn ville være grunnlag for å ta abort - synsproblemer hos barnet er den eventuelle konsekvensen av toxoplasmose. Jeg tok ikke testen.
Skilpadden Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 Legen sjekket ikke på meg, men det er fordi jeg testet positivt i forrige svangerskap, så kan ikke få det igjen. Hun sa selv at det ikke var noen vits å ta den prøven, så jeg ville tro det er standard. Det er veldig greit å vite. Sist MÅTTE jeg ha salami, men fikk beskjed av jordmor om å ikke spise det, men etter at de fant ut at jeg hadde hatt toxoplasmose var det helt greit. Gjett om jeg var lettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå