Karina. Skrevet 2. november 2006 #1 Del Skrevet 2. november 2006 Mange kvinner plages med bekkenløsningssmerter både under og etter svangerskapet og opplever at det kanskje ikke er så mye hjelp å få. Jeg har erfart at akupunktur kan hjelpe mange av dem. I Sverige har jordmødre og leger nylig forsket på akupunktur og bekkenløsning, 386 kvinner deltok i studiet som viste at akupunktur har god smertelindrende effekt ved bekkenløsning. Akupunktur kan brukes som eneste behandlingsform, men også gjerne kombineres med fysioterapi, stabiliseringsøvelser, bekkenbelte, trening i varmt basseng, yoga for gravide m.m. Noen får smertelindring ved å bruke Paracet eller lignende, men kan bekymre seg for medikamentbruk under svangerskapet. Studiet i Sverige viste ingen alvorlige bivirkninger av akupunktur hos mor og ingen bivirkninger hos barnet. Vurdert etter internasjonal faglitteratur er akupunktur en meget trygg behandling. I Norge i dag blir kvinner under svangerskapet fortsatt opplyst og informert alt for lite om muligheten for å bruke akupunktur, men vi er et stykke på vei. I de nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen anbefales det nå å henvise kvinner med bekkenløsningsmerter og/eller svangerskapskvalme til akupunkturbehandling. Forhåpentligvis vil det settes større fokus på akupunktur i norsk helsevesen fremover slik at kvinnen får informasjon hos både fastlege, jordmor, helsestasjon og svangerskapsomsorgen om muligheten for å benytte akupunktur både under og etter svangerskapet. For de som ønsker å lese mer finnes det linker på nettsiden www.jordmorforeningen.no, og det står også en artikkel om akupunktur og bekkenløsning i medlemsbladet til LKB, Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsning. Det som også er positivt med å behandle bekkenløsning med akupunktur er at man fokuserer på hele kvinnen og lett kan ta hensyn til og behandle andre plager hun måtte ha under/etter svangerskapet. Dette kan f.eks være kvalme, lavt energinivå, søvnproblem, trang til hyppig vannlating, hovne ankler og ben, allergier, lav melkeproduksjon m.m. For de som ønsker det kan gjerne kontakte meg på mail om de har spørsmål [email protected], eller mobil 47416420. Med hilsen Karina Humberset, Akupunktør. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6928224-akupunktur-og-bekkenl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
♫ rockesmurf og smurfejenta♥ Skrevet 2. november 2006 #2 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg har laang erfaring med bekkenplager, og har gått siden uke 7 med plager denne gangen. Jeg har prøvd alt, kiropraktor, fysio, therapimaster, bassengtrening, belte, krykker you name it...nå i uke 30 forsøkte jeg akupunktur.....kom inn med krykker...dette er nå 3 uker siden og har ikke brukt krykkene siden den gang..en helt fantastisk virkning...tror ikke helt på det selv jeg...trengte bare 1 behandling også gav mye av smertene seg. Jeg er fortsatt plaget men klarer hverdagen mye bedre nå....så det anbefales på det sterkeste...prøv det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6928224-akupunktur-og-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-6933339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå