Gå til innhold

Ang.uker, hva sier dere egentlig til andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle spør meg hvor langt jeg er kommet i svangerskapet. Da svarer jeg f.eks uke 21, når jeg har rundet 20+ osv..

Hva sier dere? Begynte å tenke at jeg kanskje "jukser" litt..?!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør du så absolutt ikke;) Jeg sier akkurat det samme som deg, nå er jeg 17+5 på vei, men sier jo selvsagt at jeg er i uke 18! For det er jo fakta:) Jeg har 17 fullgåtte uker bak meg, og er da i min 18... osv...

Så, you go girl!

Skrevet

Hvorhenne langt i nord er du fra da?? (var det ikke det du skrev i et annet innlegg på skravlesiden...)

Skrevet

Og hvis du vil si hvor mange måneder du er på vei i uke 20, hva sier dere da? Sier dere 5 måneder? Da blir jo et svangerskap 10,5 måneder (42 uker). Føler at jeg jukser når jeg sier at jeg er 4 måneder på vei (er i uke 16)... Please noen som vet?

Skrevet

Da vil jeg si at jeg er i min 5.måned. Jeg er nå i uke 18, dvs at jeg er 4,5 mnd på vei:)

Du jukser ikke. Du er jo i din 4 måned når du har passert 16+0 uker:)

Skrevet

Vet ikke hvordan andre ser på dette da... Men for å si det sånn, viss du nå er i uke 16 så vil det si at du er 15+ noe på vei. I det øyeblikket du er 16+ 0 eller mer på vei, så er det jo bare og ta 16 delt på 4, og det er 4 mnd;) Men det er nå litt av et "system" vi skal holde styr på, hihi... Synes det er veldig greit og forholde meg til uker jeg!!

Skrevet

Så da er det bare en myte at et svangerskap er 9 måneder... Med dette systemet vil et svangerskap vare 10 måneder (40 uker).

Skrevet

Ikke spør meg om den riktige forklaringa på dette, men en ting har jeg fått med meg, og det er jo at det er "innebygd" slingrings mål på 2 uker pluss minus i et svangerskap... Man teller jo svangerskapets begynnelse fra siste mens første dag, selv om man mest sannsynelig ikke blir befruktet før 2 uker senere enn dette... (noe som varierer veldig) Så ikke vet jeg:) Vi får alle sammen ta oss en prat med JM:)

Skrevet

Jeg er 20 uker nå (eller i uke 21 som det står på BIM)

Når folk spør så sier jeg måneden jeg er inne i.

"Jeg er i 5 måned... "

Når jeg kommer til uke 24, så vil jeg nok si at jeg er i 6 mnd.. osv..

Sier jeg at jeg er 20 uker så begynner de bare å telle måneder i det stille.. så blir de forvirra... :)

Skrevet

En måned har jo mer enn 28 dager, så det blir jo feil å dele antall uker på 4 for å finne måneden. Da er man jo gravid i 10 mnd, men et svangerskap varer bare 9 mnd. Da jeg var 20 uker og folk spurte hvor langt jeg var på vei så svarte jeg 4 1/2 mnd. Hvis du har termin den 15. mars for eksempel, så er det jo lett hvis du tenker at du er 5 mnd på vei den 15. november, og 1.desember er du da 5 1/2 mnd på vei.

Skrevet

Jeg forteller hvilken måned jeg er i. Eks. Nå er jeg 6 mnd med termin 02.02.07.

Føler at de som ikke er gravide selv ikke helt har peiling på det med uker!

Skrevet

Jeg regner på akkurat samme måte. Jeg har termin den 28 januar, så den 28 hver månede så sier jeg at jeg passerer en måned til. Slik at den 28 oktober var jeg 6 måneder på vei, og den 28 november er jeg 7 måneder på vei. Blir vel ikke helt korrekt å si det slik men gidder ikke å drive å holde styr på dette rekne systemet jeg. Så lenge unger kommer ut når den skal er jeg fornøyd allefall... =op

Skrevet

Nå sier jeg at jeg er 5 mnd på vei.. er 22+1 i dag.. Lettere for folk å skjønne.. hehe..

Skrevet

Jeg er 27+6, og sier at jeg er i uke 28 når folk spør (aner ikke om det er 7 månder eller 6,5 eller...).Fikk aldri uke/månder til å stemme :-/

Eller sier jeg at jeg har 87 dager igjen, eller 85 , etc.... :)

Skrevet

Jeg regner antall måneder fra samme dag som jeg begynner å regne uker, altså første dag i siste mens. Min var 17. juni, så når vi kommer til 17. november er jeg altså fullgått 5 mnd, og 21+6 uker. Nå sier jeg at jeg er 4,5 mnd, eller i uke 20 (er 19+5).

Syns det blir feil å regne 4 uker som 1 mnd, en vanlig kalendermåned er 4,33 uker. Det blir vel heller ikke helt riktig å regne ett svangerskap som nøyaktig 9 mnd, det blir nærmere 9,5 måned (40+2 delt på 4,33).

Skrevet

Til de som ikke holder seg oppdatert nærmest uke for uke (mamma, nærmeste venninder etc) sier jeg f.eks "tre og en halv måned", "drøyt fire måneder", "snart fem måneder" o.l. Folk på jobben etc er ikke så interessert i akkurat hvor mange dager jeg er på vei, bare sånn ca. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...