Gå til innhold

Hatt 1. kontroll i dag, og neste gang er i slutten av februar?!


Nickoline med 2 jenter

Anbefalte innlegg

Sist jeg gikk gravid var i 2004 og da gikk jeg til kontroll en gang i måneden hele svangerskapet. Nå har det tydeligvis blitt endringer. Jeg var på kontroll i dag, i uke 8, og neste gang skulle være i uke 24 eller 25!!! Og sånn som jeg forstod det, var ikke det på grunn av at jeg var 2. gangs fødende. Da kunne jeg velge mellom jordmor eller lege.

Er det bare jeg som synes at det er latterlig lenge?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo jeg skal til ul i uke 18, men det blir ikke det samme som en legekontroll. Der kan du liksom ikke spøre om alt mulig ang. graviditet. Heldigvis har jeg dette forumet til å få svar på mine mange spørsmål. Dere får være mine legekontroller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å sjekket litt rundt. Man har rett på en svangerskaps kontroll i måneden. Åsså hyppigere kontroller på slutten (infoen om hva "hyppigere" og "på slutten" vil si varierer litt.)

 

Men det kan jo være att det jeg har funnet er utdatert info eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg var på førstegangskontroll uke 7 og skal i uke 12 igjen

jeg har en gutt fra før av.

Etter det skal jeg bestille time hos jordmor slik at jeg kan gå annenhver gang hos lege og jordmor.

Jeg fikk beskjed at alle viktige blodprøvene måtte tas da i uke 12.

 

Ja det er lenge mellom hver kontroll synes jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok disse blodprøvene i uke 8 jeg da... Får ikke håpe det gjør noe.

 

Legen min viste til et skjema han hadde fått, og der stod det svart på hvitt at neste kontroll er i uke 24/25.

 

Tror jeg ringer til jordmor, for det er jo hun jeg vil gå til neste gang uansett. Kanskje hun vil se meg litt oftere? Jeg trenger ikke akkurat en gang i måneden, men hvis det er det jeg har krav på burde jeg fått vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg var også gravid i 2003-2004. Jeg gikk til lege første gang ca i uke 10. Neste gang var sånn som du beskriver lenge til. Tipper det var mellom uke 20 og 25. Etter det gikk jeg hver mnd og på slutten 2 ganger per mnd. Syns dette er helt greit jeg. Man må jo si ifra hvis det er noe spesielt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes lenge ut, da må du jo ihvertfall få gå til jordmor i mellomtiden + at du må få legetime tidligere dersom du har spørsmål. Andre folk som ikke er gravide kan jo gå til legen så ofte de vil, så da må jo vi få lov til det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hææææææææææææ...........................

 

 

sykt lenge.........det hadde jeg ikke finnet meg i rett å slett...jeg var på første kontroll 29 sept skal til jordmor 8 november og legen 13 november....detter har ikke noe med at jeg har tvillinger,for når jordmor og lege får vite det,skal jeg sikkert oftere til legen...så jeg synes jo mine timer er nærme hverandre og supre...snakk med legen din om det og bestill time hos en jordmor...!!

 

lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt rundt igjen. Viss du klikker på reklamen rett overfor (sosial og helsedirektoratet greia) Der str det att de annbefaler 8 svangerskaps kontroller i løpet av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Det er dårlig syns jeg!

Følte veldig trygghet ved å høre hjertet hver mnd, og gledet meg til kontrollene og syns det var betryggende at det ble sjekket alt alt sto bra til!

Antall tidlig egenbetale ultralyder har økt masse siden jeg var gravid sist, jeg lurer faktisk på om det kan ha en sammenheng med nedskæring i kontrollene?? Flere usikre gravide...

Kanskje vi burde protestere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var da veldig lenge.. jeg var på 1 kontroll i uke 5. skal tilbake til legen i uke 12. ultralyd rundt uke 18 og i uke 24 skal jeg til jordmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanlig med så mange kontroller nå lenger.

Er i uke 33 og vært på 3 kontroller.

Er vel ikke så veldig mye en gjør hos legen disse ukene egentlig, annet enn det vanlige vekt, blodtrykk osv.

Disse tingene har vel mer betydning senere i svangerskapet. En kontakter vel lege uansett om en merker at det skulle være noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg gikk gravid i 2000 var jeg på kontroll i ca.uke 12 og iallefall en gang hos jordmor før ultralyden i uke 18...

 

Kommer aldri til å glemme det.....første gang jeg hørte hjerteslagene og fikk "bekreftet" at det var liv der inni... lille veddeløpshesten min....hihi

 

Håper virklig jeg får det denne gangen også..

Har forresten fått lege time i uke ni.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bestille deg time til blodtrykk måling og test av urin, som faktisk er viktig, for mange går med uoppdaget savngerskapsdiabetes og det er ikke bra.

 

Ring jormor å få timer der du. Man trenger ikke gå til lege hver gang.

 

Det at man ikke går flere ganger og at den andre gangen er i uke 22/23 er at man i norge ikke gjør noe om det skulle være truende abort/fødsel før uke 22/23.

Synest det er tullete, mye kan skje i og med kroppen i disse viktige ukene, er veldig lenge imellom.

 

Har du hatt blødninger eller har hatt noe annet så får du jo kontoller oftere. Men bare be om kontroll hos jordmor du.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får rett og slett ringe jordmor i neste uke og høre med henne. Om hun skulle si det samme, får jeg heller bestille en legetime en gang i mellomtiden. Så han får ta BT og urinprøve, og jeg kan stille de spørsmål jeg skulle ha. Han kan virkelig ikke nekte meg å komme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...