Gå til innhold

Infeksjon tidlig i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag og fikk bekreftet graviditeten og beregnet termin til 1. juli. MEN jeg ble superbekymret pga et spørsmål jeg stilte legen! Jeg ble nemlig skikkelig forkjølet for over en uke siden og har vært tett i hodet, hodepine, vondt i halsen, veldig tett i nesen, snørrete osv osv, med andre ord ordentlig hals- og luftveisinfeksjon. Jeg spurte legen om det er farlig for fosteret. Jeg har hørt at en infeksjon tidlig i svangerskapet som er helt ufarlig for mor, kan skade fosteret slik at det får skader på hjerne og/eller indre organer. Legen svarte at ja, det var mulig, men jeg skulle ikke bruke energi på å bekymre meg over det, for det kunne jeg likevel ikke gjøre noenting med. De fleste nordiske kvinner opplever den type infeksjon i løpet av svangerskapet og det går som regel bra, sa legen. Men jeg klarer ikke å slutte å bekymre meg!! Jeg er nå skikkelig redd for at jeg har ødelagt fosteret inni magen min pga en uskyldig høstforkjølelse! Jeg hadde håpet at legen skulle avvise min bekymring fullstendig, men det gjorde hun ikke... Det betyr at det finnes en risiko... Huff, noen som har råd eller erfaringer her? Noen som har lest noe om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6926071-infeksjon-tidlig-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Skjønner godt at du blir engstelig. Det er vel ofte sånn at kroppen beskytter fosteret tidlig i svangerskapet. Det er jo ikke alltid at man vet så tidlig at man faktisk er gravid heller. Tror kanskje at du har vært litt uheldig med mottakelsen hos din lege. Høres ut som om hun ikke har vært gravid før eller at det er veldig lenge siden. Jobber som sykepleier selv og har termin 8/7.

Tusen takk for svar, begge to. Jeg har ikke hatt feber ihvertfall. Heldigvis. Og "mitt3.barn" har helt rett, alle funksjoner i kroppen går jo inn for å beskytte fosteret... Jeg får prøve å slutte med negative tanker!! Krysser fingrene for at alt går bra! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...