Gå til innhold

Noen som skal føde på ABC?

småen og smulan

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har fått plass på ABC på Ullevål og var på omvisning torsdag forrige uke. Er det noen andre som skal føde på ABC? Noen andre som også har termin rundt 27.februar 2007?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvordan får man plass på abc-klinikken? må man søke spesielt? Er det noen frister for det? Har liksom ikke fått noe info, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om det på ullevål sine hjemmesider et eller annet sted. Det må sendes inn en søknad spesielt, det er ingen frister, men det er ikke så mange plasser så jo tidligere man søker jo større er muligheten for å få plass. ABC fokuserer på fødsel uten kjemiske substanser, i stedet for smertestillende kan man få akkupunktur. Jeg synes dette er både spennende og litt skremmende, men gleder meg til å prøve:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på hvordan jeg tror jeg vil føde, og tenkte at det sikkert var noe man fikk velge når det nærmer seg mer. Betyr dette at "løpet er kjørt" for meg nå? Er så redd for at jeg skal bli liggene sånn nesten uten å vite hva som skjer og uten å kunne bestemme noe selv på en vanlig avdeling. Smertestillende er sikkert en fin ting, men det er mye viktigere for meg (tror jeg) å føle at jeg får god oppfølging, vet hva som skjer og at det er jeg som bestemmer over situasjonen...

Burde jeg søkt om plass på ABC? Hvor mange valgmuligheter har man egentlig på en "vanlig" fødeavdeling? Er det uansett for seint nå? Merker jeg blir litt redd, jeg. Og litt sint fordi ingen har fortalt meg om dette før... Eller er dette informasjon for "spesielt interesserte" som jeg burde ha vært lur nok til å skjønne a jeg skulle skaffe meg sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med jordmor eller lege angående å søke om plass på ABC. Det er ikke du som ikke følger med, det er tilbudet som det ikke reklameres så mye for. Jordmor fortalte meg at de fleste som søker har snakket med venner og bekjente som har født der. Det er sjelden legen reklamerer for det. Vet ikke hvorfor, men kanskje nettopp fordi det ikke er så mange plasser.

Dersom dette er noe du kunne tenke deg så ikke mist motet. Prøv å sjekk det opp og send en søknad så fort du kan:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg går til Tone! det var hun som tok i mot førstemann også. jeg føler meg veldig trygg på ABC, er liksom mer personlig enn vanlige fødeavdelinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har fått plass på ABC. Har UL-termin 15 februar og menstermin dagen før. Har valgt ABC da slekta har en tendens til raske fødsler og dermed ikke rekker å få smertestillende. Man jeg er litt redd for at fødselen skal bli lang og om jeg da får velge å flytte over på ordinær avdeling for å få smertestillende. Har hørt rykter om profesjonskamp og at de avogtil har "holdt på" fødende for lenge før de har sendt dem over på ordinær avdeling. Noen med erfaringer på dette? Jeg håper jeg får en rask og ukomplisert fødsel, men er litt urolig for det motsatte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg hadde fødeplass på ABC i 2004 da jeg fikk min første. Denne gangen vil jeg føde på vanlig avdeling på Ullevål.

Jeg hadde bare positive tanker om fødselen og grudde meg ikke i det hele tatt da jeg skulle ha førstemann. Fikk super oppfølging på ABC og gledet meg nesten til fødselen. Men da dagen kom og jeg overhodet ikke var forberedt på hvor tøff en fødsel er og hvor intense smertene ble angret jeg på at jeg ikke hadde satt meg mer inn i hvordan epidural og medikamentell smertelindring fungerte. Det endte nemlig med at jeg etter noen timer på ABC måtte ha drypp fordi det var for langsom fremgang, og da ble jeg overført til vanlig avdeling. Hadde liksom ikke sett for meg den muligheten så da ble alt veldig fremmed og skummelt. Plutselig måtte jeg ta stilling til hvorvidt jeg skulle ha epidural (noe de anbefalte ved drypp) eller ikke. Epidural var min store skrekk og nesten hele grunnen til at jeg hadde valgt ABC for da var det liksom ikke noe alternativ. Det endte med at jeg fødte kun med lystgass og alle mulige apparater som målte hjerterytmen til barnet og min rieaktivitet. Følte at jeg var i utrolig trygge hender, og hadde enorm glede av lystgass. Aller mest fordi jeg fikk fokus på pust. Merket ikke noe til selve effekten av gassen. De romantiske forestillingene om fødsel i badekar på ABC var i mitt tilfelle helt urealistiske - men det vet man jo ingenting om på forhånd.

Jeg vil anbefale de som skal føde på ABC om å få en omvisning på Ullevål vanlig føde da faktisk ganske mange førstegangsfødende ender opp med å føde her. Og sette seg inn i hvordan epidural og andre typer smertelindring fungerer er også lurt da du antagelig vil komme til et punkt hvor du nesten får et desperat behov for noe mer enn bare varme bad og akupunktur. For min del opplevdes fødselen som ekstremt smertefull og litt dramatisk og da var det en større trygghet for meg å være på vanlig avdeling enn på ABC.

Rett etter fødselen ble jeg overført tilbake til ABC og hadde en fantastisk fin oppfølging i barseltiden. Det er en helt spesiell stemning der og veldig hyggelige mennesker. Så for de som virkelig har en normal og ukomplisert fødsel er det sikkert en veldig fin opplevelse å få føde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haaper haaper haaper det!

Forrige uke var jeg paa besoek der for aa hoere om det fortsatt gaar an aa soeke eller om det uansett er for seint, og fine fine damen sa at siden 17. februar "ikke akkurat er hoeysesong" kunne det faktisk hende at jeg faar plass!

Akkurat naa er jeg i Praha og faar ikke laga noen soeknad, men med en gang jeg kommer hjem igjen skal jeg gjoere det!

Haaper, haaper, haaper!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Hva skreiv dere i søknadene deres da? Sitter her med min, og er usikker på hvor mye de egentlig vil vite. Når de sier at du skal fortelle hvorfor du søker, vil de da ha et par setninger eller et par sider, liksom...?

Æsj, og jo lengre jeg sitter her, jo mer bekymra blir jeg for å skrive noe "feil" i søknaden.. Sånn at de tenker at "næææh, tror ikke egentlig denne jenta hører til her, tror dere..?"

Æsj bæsj. At dette skulle være så vanskelig, da!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev bare noen setninger... fødte jo førstemann på samme måte jeg da... tror ikke de er så nøye på akkurat hvordan man ordlegger seg.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev kort og greit at jeg hadde hørt andre som hadde gode erfaringer fra å føde der, videre at jeg gjerne ville føde "naturlig", uten smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Endte opp med en hel side, jeg... Nå er i hvert fall søknaden sendt, på mandag!

Idet jeg sto på postkontoret og skulle til å poste brevet, innså jeg at jeg konsekvent har kalt ABC-avdelingen for "ABC-klinikken" gjennom hele søknaden. Ganske pinlig men for seint å gjøre noe med nå...

Tusen takk til alle!

Forresten: Hvor lang tid pleier det å ta før man får svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar på under to uker så det tar sikkert ikke så lang tid. Hva du har kalt avdelingen er nok ikke avgjørende:-) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jupp. Jeg skal dit første gangen i løpet av neste uke (må spørre om jeg kan få bytte den dagen jeg fikk, for da har pappaen eksamen), så da vet jeg nok mer etter det.

Oioioi, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...