Gå til innhold

Trenger råd og vink, HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Gutten min er 8 dager i dag, og veldig løs i magen. Det var så rennende at det rant ut av bleia. Normalt, flere som har opplevd det? Får morsmelk.

2. Jeg har ammet nå i 8 dager og til og begynne med var brystene sprengte og harde, men nå er de slappe hele tiden. Har lite melk om kvelden, og han må få av begge om dagen også. Må bytte midt i og til og med i det jeg legger han til brystet noen ganger, da han ikke vil ta tak og om han gjør det blir han sint dersom det ikke kommer noe. Må da prøve det andre. Han sover forsåvidt bra på dagen og spiser ca 3 ganger i løpet av natten. Men bruker lang tid ved brystene før han sovner første gang og da 1t ca for å få nok når han våkner om natten. Trenger litt råd. Høres det ut som jeg har lite melk? Han spiser forsåvidt hver 2t.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.. min og hadde sånn avføring.. er nok normalt... de får jo bare flytende føde...

2. kan høres sånn ut ja... ihvrtfall siden du må amme begge bryst hver gang... prøv å legg han ofte til, hvis han spiser da så vil vel produksjonen øke.. om han ikke vil spise, så pump deg... min og spiste hver 2 time, slitsomt... men det blir bedre... :o)

(er ikke sikkert jeg har rett altså!!!)

Skrevet

Sitter og pumper som bare det nå, men det kommer jo ingenting fra noen av de, skal jeg bare fortsette ofte med det imellom måltider da. Har jobber som bare det nå med å legge han til puppen, men uten hell.Tar et sug på begge og vrir seg unna og hyler. Da tok jeg fram pumpa og ga han erstatning og gudskjelov tok han flaska på første forsøk. Men vil så gjerne få det til!!

Skrevet

jeg MÅ bare svare deg på dette :) Ikke fortvil jenta mi!!! Her får du mine erfaringer og tanker (har en sønn på 6, 5 mnd.):

1) Babyene har løs avføring siden de bare får flytende føde. Helt normalt! (kan være helt rennende og til og med sprute ut. Husker sønnen vår bæsjet fra stellebordet og bort på baderomsdøren :) )

2) I starten overproduserer man melk siden det tar litt tid å tilpasse melkemengden til etterspørselen. Etterhvert vil du ikke gå med konstant spreng siden melkemengden har tilpasset seg gutten din sitt behov. Dersom det føles som om du har lite melk så er det fullt mulig å øke mengden. Tilby bryst så ofte som mulig, og la ham ligge å kose seg så lenge han ønsker. Jo oftere han får die, jo mer melk vil du produsere. Se på det som en kosestund, og benytt tiden til å slappe av og kanskje se litt på et hyggelig TV-program :) Du kan også prøve å ligge og amme hvis du ikke har prøvd det enda. Det avlaster og er veldig avslappende.

3) I starten spiser de ofte og som regel leeeenge. Min spiste 12-14 ganger i døgnet i starten, og lå lenge ved brystet. Husker jeg nesten fikk klaus i starten :) Dette vil endre seg. Nå er han en racer. Gjør seg klar på noen minutter, Får nesten ikke satt meg ned og slappet av før han er ferdig...

Mitt viktigste budskap er: ikke stress eller gi opp! Som regel tar det litt tid å komme ordentlig inn i ammingen. Ikke minst å få god teknikk. Jeg synes hvertfall at ammingen kun har vært positiv. Det er så lettvint - har med maten overalt! Ikke minst synes jeg nærheten med sønnen min var fantastisk.

Ikke nøl med å kontakte ammehjelpen dersom du synes noe er vanskelig!

Lykke til!!!!!

Skrevet

Det at han blir irritert fordi melken ikke kommer med én gang kjenner jeg til. Jenta mi er alltid irritert det første minuttet det ca tar for å få i gang melken. Jeg prøver da bare å snakke til henne med rolig stemme og får henne til å fortsette. Det kan være litt av en prøvelse av og til og hun vil stoppe flere ganger, men så kommer den endelig....

Ikke gi opp, så skal du se at det ordner seg.

Skrevet

glemte et lite triks som kan hjelpe deg med tanke på at han blir irritert når ikke melken kommer med èn gang. Forsøk å håndpumpe litt først - da settes melken i gang og du kan legge gutten din til brystet.

Skrevet

om du kke får til å pumpe, så stell deg i dusjen og håndmelk... jeg synes det er lettere...

Skrevet

du burde kanskje ikke gi for mye erstatning, forr da er han jo for mett til å ta puppen, og da blir pumpinga bortkasta...:o) Lykke til...

Skrevet

1. Det er helt normalt at babyen har løs avføring. De får ikke litt fastere konsistens før de begynner med fast føde (med mindre de får mme).

2. Brystene er harde og sprengte når melken begynner å komme etter fødsel, men den sprengen går over når melken er kommet godt i gang. Det kan ofte føles som om det ikke er melk i dem, men prøv å melke ut litt så ser du at det kommer. Høres ut som om gutten din er like utålmodig som jenta mi. Hun blir litt småsint hvis melka ikke kommer fort nok når hun er sulten. Ikke stress med dette. Legg han til brystet når han er sulten så reguleres melkemengden av hans behov. I starten satt jeg pal i en stol og ammet og ammet. Det er også normalt at de bruker lang tid på spisingen i starten. Det er viktig at du spiser og drikker mye og ikke stresser. Hos meg så merker jeg det veldig godt på melkemengden hvis skulderene er litt høye.

Er du bekymret for om gutten din får nok mat så vei han hver uke på helsestasjonen. Jeg gjorde det bare for å roe meg selv ned.

Lykke til med gutten din!

Skrevet

De andre her har jo svart på spørsmålene dine, men jeg har bare lyst til å si at du må forsøke å ikke stresse så mye med ammingen, bare la han suge så mye han vil i starten. Det blir snart bedre:) Jeg tror det er veldig vanskelig å avgjøre hvor mye melk man har utfra hvor mye man får pumpet ut, og den beste indikasjonen på om man har nok melk, er om babyen er fornøyd og legger på seg. Jeg pumper meg bare om morgenen, på ettermiddagen får jeg nesten ikke ut noen ting. Og min sønn la på seg over 300 g i uken de første 2 månedene, så jeg hadde masse melk selv om det kom lite når jeg brukte pumpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...