Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 God kveld alle sammen! Jeg begynte i jobben min i august 05. Da jobba jeg mand.-onsd. og noen torsdager. Hadde da en prøvetid på 6 mnd. Så ble fast ansatt i feb. 06.. Men etter sommeren bestemte sjefen seg for å begynne på skolen, å jeg skulle få en ny sjef. Han sa først (han første sjefen) at han skulle ha ansettelsesforholdet på meg en stund til fordet. Men når den nye sjefen kom så blei det bestemt at jeg skulle over til han med en gang, fikk da en ny kontrakt, med ny prøvetid! med fast tid mand.-torsd. Og noen fredager som ekstra dager (har jobba hver fredag fra jeg begynte hos den nye sjefen..) Syns det var rart at jeg fikk ny prøvetid.. Men måtte jo bare skrive under på det... Men så fikk jeg den beskjeden her om dagen at den nye sjefen skulle slutte..! Å da blir jo jeg stående uten jobb fra slutten av jan 07.! Syns dette har vært så dårlig gjort! Her har jeg gjort alt jeg kan for han gamle sjefen (han sa jeg skulle gå ut i permisjon og komme tilbake som vanlig, men da visse jo ikke vi at den nye sjefen skulle slutte..) Å jeg får jo ikke noe ny sjef før i jan. å da skal jeg strax ut i permisjon.. Så ingen som ansetter meg da.. Så da sa han bare: "Vi vil gjerne ha deg tilbake, men kan ikke vite behovet, så du kan ringe når det nærmer seg å høre om det er joe ledig"... Asså.. det er jo veldig usikkert for meg, det må jo han å skjønne! Jeg blei helt satt ut og paff når han sa det jeg.. Men en ting jeg har tenkt på etterpå.. Jeg fikk aldri noen oppsigelse fra han før jeg fikk den nye kontrakten.. Skal jeg ikke ha det da?? Men dette blei så mye i tillegg til en stressende jobb, vond rygg og vonde føtter at nå vurderer jeg å sykemelde meg ut tida jeg har jobb og frem til permisjonen.. Hva taper jeg på det da? Hvorfor skal jeg slite så mye for dem når jeg veit at jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til? Det blei en stor belastning vi ikke hadde regna med... Syns bare det var så utrolig dårlig gjort.. Blei så skuffa.. Men dere som er sykemeldte.. Får dere mye mindre i mnd. enn da dere jobba? Eller skal det ligge på det samme man får i mnd. som når man jobber? Huff.. Dette blei langt, å kanskje litt rotete.. Men håper noen tar seg tid til å lese, og svare! Hva hadde dere gjort? Hadde blitt kjempeglad for svar=)
Tommage♀♂ Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Om kroppen din ikke tåler at du jobber er det grunn til å sykemelde seg, men problemer på jobben er ikke god nok grunn. Tenk alle som hadde sykemeldt seg da! Jeg ville heller meldt meg inn i fagforening eller kontaktet den fagforening du evt er medlem i, og hørt hva de sier. De vet hvilke regler som gjelder og vil kjempe for din sak. Uansett kan de ikke gi deg sparken av den grunn av at du er gravid, så om du ikke skulle fått beholde jobben din kan de heller ikke ansette noen andre. Mener ikke å være frekk altså, men å sykemelde seg fordi det er enkleste utvei er litt feigt synes jeg, og går bare ut over alle de som faktisk trenger å sykemelde seg...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Ja, hadde det bare vært defor så.. Men jeg har en stund vært plaget med vond rygg og vonde ben. Og at jeg har en del magesmerter, så på sykehuset så fikk jeg beskjed om å sykemelde meg om det fortsatte, å det har det gjort.. Men jeg er ikke den som sykemelder meg så lett.. Går i det lengste.. Men nå fikk vi også en veldig knekk av at jeg mister jobben. Dette stresser, og går både utover babyen og meg, å det er ikke bra.. De sier meg ikke opp fordi jeg er gravid.. Jeg er i prøvetid, å det er den nye sjefen også.. Så den nye sjefen skal jo slutte.. Så når det kommer en ny sjef så skal jeg ut i permisjon, å ingen ansetter jo noen da..
Linni PuseGal Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Hei vennen.. Må bare få sakt til deg at de IKKE har lov til å signere ny kontrakt på den måten med ny prøvetid... (så lenge det er samme firma) Jeg hadde tatt en kort tur innom en advokat i nærheten og forklart saken.. gjerne ta med kontraktene.. det koster deg kansje noen kroner men da får du 100% vite hva du har krav på !!!!! Jeg har vært borti noe av det samme... sjefen forlenget min prøvetid pga jeg hadde vært syk i en mnd og sykehusinnlagt i prøvetiden.... Var innom advokat . han fortalte at det ikke var lovlig og at jeg hadde rettet /lovverket på min side.... Han sa at det første som skulle gjøres var å gi beskjed til min arbeidsgiver at jeg hadde vært i kontakt med advokat og at han ikke hadde lov til å behandle meg på den måten.. (om ikke det hjalp så anbefalte han meg og ta det videre, og si til arbeidsgiver at du event ville ta det videre)... Jeg gikk til min arbeidsgiver og fortalte ham det jeg var blitt fortalt og han la seg langflat... men da var jeg så lei av jobben og ikke minst sjefen at jeg ble enig om å slutte på dagen mot 3 mnd lønning.... (orket ikke gå rundt en sjef som bare lure meg og ikke var no hyggelig). PS husk om du ikke tjente mer en 150 000 tror jeg i fjord så er det gratis for deg å gå til advokat! IKKE gi deg !!! og hør på sykehuset.. Barnet og helsa di kommer fremfor alt annet !!!!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Jeg trodde heller ikke de hadde lov til å gjøre sånt.. Har jo ikke fått noen oppsigelse på den første kontrakten heller... Men det er samme firma, fortsatt han første sjefen som eier.. Så dette får jeg sjekke videre asså! Tusen takk for svar=D
ceso Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 1) Du skal faktisk ha en oppsigelse eller en sluttattest fra den første sjefen din. hvis ikke står du oppført som to jobber i selvangivelsen din og må betale mer skatt... måtte det jeg... 2) jeg ble selv lurt der ja... da jeg gikk med datteren min hadde jeg akkurat blitt fast ansatt. måtte sykemeldes rimelig fort fordi jeg hadde endel komplikasjoner så planen til sjefen og meg var at jeg skulle gå sykemeldt ut de 6 månedene for da ville jeg få full barselpenger fra trygden. 14 dager før den 6-måneders fristen hadde løpt ut fikk jeg sparken... jeg levde på sosialen det året jeg var hjemme-mor. ikke pent, men hadde ikke noe valg... men rådet mitt er uansett at du snakker med trygdekontoret, forklarer de situasjonen din og ber de regne ut hvor mye du skal få i måneden den tiden du skal gå hjemme med nurket...
oesmamma Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 Er du organisert? Ta evt kontkt med forbundet ditt - dettet høres rart ut snes nå jeg. Sykemeld deg om du ikke orker å jobbe - d er mitt tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå