Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 Jeg bare spør! Har en venninne som mener det ikke går an å sykemelde seg et par uker fordi jeg er utslitt !!!!! Dvs jeg går litt ut å gjør sosiale ting og det går liksom ikke...er du sykemeldt holder du deg inne! Synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Jeg har noen venninner som er sykemeldte som kjører til Ikea og løper rundt der hele dagen, og drar på shopping til Sverige og sånn. For meg blir det litt feil... Men er du utslitt skal du selvfølgelig sykemelde deg. Og man kan vel være litt sosial selv om man er sykemeldt...?
trebarnsmamma??? Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Det kommer vel litt ann på om en er fysisk eller psykisk sliten. Er en psykisk sliten kan det faktisk være godt å ræse på IKEA eller gå på kafe med venninner og kanskje koble ut hodet litt. Men er en fysisk sliten bør en vel kanskje ta det litt med ro...... Har selv vært sykmeldt fra uke 21 pga. svangerskap høyrisiko og depresjonsfølelse (legens ord - er vel mer bekymringer fordi det er første svangerskapet etter at jeg mistet lisje Johanna....)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Venninnene mine er sykemeldt for "bekkenløsning" ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #5 Skrevet 1. november 2006 Hei. Jeg har hatt samme synspunkter som din venninne, men har innsett at det må finnes en mellom ting etter at jeg har gått gravid selv.. Jeg har ikke vært 100% sykmeldt annet enn den første tiden og da var jeg så dårlig at jeg orket knapt å komme meg ut av senga. Det er en viss forskjell på å være sykmeldt pga influensa og å være sykmeldt pga at du ikke kan utføre jobben din pga svangerskap. Når man er gravid er man jo ikke syk, man trenger kanskje bare ta det mere med ro, eller man har plager som gjør at arbeidsoppgavene rett og slett blir vanskelige å utføre. Selv har jeg en fysisk krevende jobb som gjorde at etter halv dag var jeg helt ferdig. Og som legen min sa, man skal gjerne ha igjen litt overskudd til resten av dagen etter endt arbeidsdag også. KJekt å gidde å lage middag, prate med kjæresten, vaske klær, dusje osv osv osv. Men om du er utslitt, skulle du kanskje vurdert en gradert sykmelding resten av svangerskapet? Jeg startet med 20% sykmelding, og bare det hjalp noe helt utrolig. da har du enten en dag mere fri i uka eller 1,5 time kortere dag hver dag. Siden økte jeg på til 50 % og så la jeg ferien min til slutten av svangerskapet. Det er utrolig godt å ha jobben å gå til også, selv om det bare er for noen timer hver dag, og så har jeg en liten teori om at ting blir forferdlig tungt når man plutselig skal gå fra å ha fri hele dagen til å måtte skifte bleier, amme å ha våkenetter hver dag.. Men altså, jeg syns ikke du trenger holde deg inne hele tiden selv om du er sykmeldt, men man tar det gjerne litt med ro fordi da. Flyr ikke ute på byen hele dagen liksom. eller hver dag.. kan jo heller invitere hjem folk da?! Er du virkelig utslitt bør du vel slappe av litt også Men jeg ser ikke noe galt i å besøke mine venninner for å skravle litt eller ta en kaffe eller pizza med dem selv om jeg har vært sykmeldt. Jeg sitter jo i ro, og viktig for psyken at man har et sosialt nettverk:
rødhette* Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Er forskjell på å være sykemeldt og syk.. Jeg har bekkenløsning, og er sykemeldt. Er jo likevel ikke syk. Er utrolig lei av å gå hjemme, og det er mange lange kjedelige dager. Jeg blir fort sliten, og det er begrensa hva jeg klarer å gjøre. Likevel klarer jeg å ta meg en liten handletur på gode dager, så lenge jeg tar det med ro og kan sette meg ofte ned. At jeg tar en liten shoppingtur av og til, betyr ikke at jeg ville klart å jobbe. Som jeg skriver over, så er det på gode dager jeg klarer det, og så lenge jeg tar det med ro og setter meg ofte ned. Klarer ikke timeslange shoppingturer der jeg går og går og går, sånn som jeg vanligvis klarer.
ღVi treღ og en liten spire Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 jeg bel sykemeldt 100% i uke 12-13 av svangerskapet.. fikk kraftig bekkenløsning pga tung jobb. men sitter ikke hjemme på ræva forde..... ting tar lengre tid, men har vært en del på shopping, har ikke sittet hjemme hele dagen. men selvfølgelig har jeg måttet ta alt med ro.. og jeg "får igjen" på bekkenløsninga etter å ha shoppet.. men babyen må jo ha ting og vi mat i huset.. og desutten er det mye bedre å være sykemeldt for min del, og ta alt med ro, pga tung og og farlige stoffer på jobb.. vist jeg har jobbet mye, har jeg sikkert fått en baby med no "skader" pga alle de farlige stoffene jeg holdt på med.
Gjest Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Jaja.... jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er sykemeldt 50% og klarer ikke løpe rundt på ikea. Fått all forbud mot stress, bæring osv så da er det logisk at jeg heller ikke shopper noe.. hehehe
Desperat 3 gangs fødende Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Det er helt i orden å være sykmeldt når man virkelig er syk eller skadet. Takk og pris for at vi har et så godt velferdssystem. Det som ikke er ok er å sykmelde seg når man egentlig er frisk. De fleste er vel litt slitne nå på slutten av svangerskapet, men tenk om vi alle skulle sykmelde oss fordi det er tungt og vi er slitne. I disse tider da sykefraværet i AS Norge diskuteres på høyeste politiske hold bør man ikke utnytte det flotte systemet vi har. Mener ikke at man ikke skla være sykmeldt om det virkelig er en god grunn for det. Har selv irritert meg over en god venninne som har vært sykmeldt flere måneder av begge sine svangerskap fordi hun var så trett og alt var så tungt. Nå er hun også typen som trives veldig godt med å ligge på sofaen å slappe av.
rødhette* Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Man er jo frisk selv om man har bekkenløsning... man er jo ikke syk. Det betyr dog ikke at man er i stand til å jobbe. Jeg prøvde først med 50% sykemelding, men var helt ødelagt etter halv dag på jobb. Det ble rett og slett for mye gåing på meg. Det er mange som har det slik som meg, og det er da virkelig ikke snakk om å utnytte systemet. At man ikke er sengeliggende og så syk at man ikke klarer gjøre noe annet å ligge, betyr ikke at man er frisk nok til å jobbe. Jeg er ikke sengeliggende, og er ikke syk. Men jeg er ikke i stand til å jobbe, og dagene mine tilbringes stort sett i sofaen med å se på tv, sitte med pcen, lese, brodere eller slike aktiviteter. Altså ting som jeg kan gjøre uten å anstrenge kroppen på noen som helst måte. Skulle gjerne bytta med deg, hvis du er i fin form og klarer jobbe! Er greit nok at det er deilig med noen dager fri. Men å gå hjemme uke etter uke, uten noe å gjøre... Man blir fort lei! Jeg var drittlei etter et par uker, og holdt på å bli gal av det. Skulle ønske formen heller var på topp, og at jeg kunne være på jobb i stedet.
Tjatjo Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Sykmeldt pga tvillingsvangerskap jeg. Syntes det var kjempegodt da sovingen ble så dårlig etterhvert. Da kan man i allefall sove litt innimellom når man føler for det utover morgenen og dagen. Jeg var jo heller ikke syk, så jeg tok meg noen handleturer. Forstod imidlertid senere poenget med å ta det med ro da jeg ble innlagt pga kort cervix og fare for fortidlig fødsel. Uansett, det var godt å slippe ansvaret på jobben når det var så mye annet jeg hadde i hodet. Og jeg trives i jobben min, bare så det er sagt =0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå