Gå til innhold

Hvor ofte er det egentlig vanlig med kontroll?!

Anbefalte innlegg

Registrerer at det er mange her som har vært til flere kontroller og UL...

Men jeg har bare vært til kontroll i uke 8 hos lege og skal ikke til jordmor før uke 15... Synes å huske det var flere kontroller forrige gang, men det er kanskje blitt forandret?!

Eller er dette normalt?

Fortsetter under...

Hei

Jeg var på tidlig UL, dette fordi jeg hadde en ma (blæremola) i fjor. Første gang (ca uke 5+) på UL var det for tidlig til å se hjertet, så fikk UL igjen en uke senere. Da banket hjertet heldigvis og alt så ut til å være normalt så langt. Ellers har jeg hatt en ordinær legetime i uke 10+. Skal til jordmor om en uke ca, det blir i min uke 14+. Fra nå av skal jeg ikke til kontroll mere før ordinær UL i uke 17-18, deretter doktortime. Deretter tror jeg det er vanlig med ca en kontroll i mnd, enten med jordmor/gyn eller fastlege. Tror dette er vanlig prosedyre?

Hei!

Jeg var til kontroll i uke 10. Da skal jeg egentlig ikke tilbake til legen før i uke 28. Det som er fremover nå er ultralyd mellom uke 17-19, så er det jordmor i uke 24, og legen igjen i uke 28.

Så det er lite kontroller, men de mener det er sånn det skal være så lenge man har normale svangerskap uten problemer. Men legen sa til meg at dersom jeg trengte flere kontroller var det helt greit, så jeg bestemmer litt selv. Skal derfor til jordmor i uke 15, også er det ultralyd, også kommer jeg til å reise til jordmor i uke 24 som vanlig, hvis det ikke skjer noe i mellomtiden.

ok, takk for svar...kan kansje være greit å få en time hos legen igjen før jordmor...Har ikke hatt noe spesielst problemfyldt svangerskap, men det endte i begynende morkakeløsning og hastekeisersnitt... Og hadde en graviditet i den ene egglederen for 2 år siden, som endte i at hele egglederen måtte opereres bort... Tror ikke det er tilfelle nå, for nå er jeg jo 12. uke, og det pleier man å oppdage etter 6-7 uker...

Men slapper jo litt av hvis man får hørt hjertet f.eks..så man vet at det er liv ihvertfall....

Jeg har visst ikke vært på kontroll ennå....tror terminen er midten av mai...har time neste uke. Men jeg har vært i utlandet store deler av tida. Sist jeg var gravid, sa jordmor at det skulle bli en ny standard når det gjaldt svangerskapskontroller, med færre kontroller, og at en satset på at gravide skulle søke info mer selv på nettet o.l.

Annonse

Reglene for antall kontroller er visstnok nylig endret fra 12 til 8 kontroller nå. Det gjelder for normale svangerskap.

Mange her er nok til flere kontroller pga flere sa/ma tidligere, eller andre ting som gjør at legen ønsker å følge opp tettere, eller hvis man føler behov for det selv.

Mange tar også en ekstra UL privat for å følge med og sjekke om det er liv og sånt.

Jeg skal til jordmor i uke 14, og har vært et par ganger hos legen alt.

Med tanke på at det har blitt færre kontroller tror jeg nok det det er helt normalt med det du har hatt og skal ha foreløpig.

:-)

Jeg fikk beskjed om at den nye svangersakpsomsorgen sier færre kontroller ved normale svangerskap, men legen min sa at de ikke helt praktiserer det enda. Så der er det 1 gang i måneden. Har vært en gang der, så skal jeg til jordmor i neste måned og til legen igjen før jul. Så det blir en kontroll enten hos jordmor eller lege hver måned framover. Var på første kontroll da jeg var 13 + 2. Hadde vært hos gynekolog da jeg var 11 + 4, da jeg var usikker på om jeg skulle gå hos han eller fastlege pga litt celleforandringer etc. Men der anbefalte de fastlege, så lenge alt er normalt, for fastlegen henviser til gynekolog hvis det skulle bli noen komplikasjoner.

Hei! Anbefaler dere å laste ned (eller be om å tilsendt) brosjyren "Er du gravid?" fra Helse og Sosialdirektoratet. Her står det bl.a.at den nye standarden er 8 kontroller, samt informasjon om mat, levevaner etc. Jeg synes den var veldig nyttig.

Det er nye regler for hvor ofte en skal ha kontroller, Helse-Norge skal spare penger!!!! Men sist hadde jeg kontroller hver mnd, annenhver hos lege og jordmor. Dette fikk jeg lov å ha nå også, selv om jeg som andregangs egentlig skal ha enda sjeldnere (iflg legen min) Jeg hadde 1.kontroll hos lege uke 10 og skal til JM om to uker, i uke 14.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...