Gå til innhold

Til dere med erfaring paa aa foede paa franks

pilot

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er i ferd med aa flytte til Paris og var hos legen min her for andre gang i gaar. Paa ventevaerelse saa jeg en plakat som jeg tror var for foedselsforberedende kurs. Med 15 aar gammel skolefransk skjoente jeg ikke saa mye av det som stod der, men jeg tror et av uttrykkene var: sophrologie. Har slaat det opp i ordboka, men er litt usikker paa hva dette betyr i forbindelse med foedsel. Har dette med alternativ smertelindring aa gjoere? Har hoert rykter om at man i Frankrike somregel faar full epidural og en seng og ligge i, og det frister ikke saa mye etter aa ha hoert om baseng og akupunktur i Norge.

Fortsetter under...

Hei .... Jeg er ikke sikker på hva det betyr, men du skal jo føde samme sted som meg. Ja, jeg måtte tilbringe det meste av tiden i senga mens jeg ventet på at babyen skulle bli født! Alternativ smertelindring kan man nok få på enkelte klinikker inne i Paris, men epidural er nokså standard. Du kan velge om du vil ha det eller ikke, men de fleste velger det. Noen uker før termin får du beskjed om å ta kontakt med anestesilegen på klinikken for en forberedende undersøkelse. Basseng og akupunktur får man ikke på noen av klinikkene i nærheten av der vi bor. Såvidt jeg vet i alle fall. Da må du nok finne en klinikk i Paris, og det er jo litt upraktisk med tanke på trafikken i og rundt Paris. Mitt inntrykk av både fødsel og alt etterpå (amming osv) er at Frankrike ligger langt etter standarden i Norge. Temmelig gammeldags er mitt inntrykk! Vi deltok på fødselsforberedende kurs sist gang. Min mann var den eneste vordende far som deltok på kursene. Han måtte være med som tolk ettersom jeg omtrent ikke kunne et ord fransk den gangen. Vi håpet å bli kjent med andre som skulle få barn på samme tidspunkt (les: barselsgrupper e.l.). Det var temmelig skuffende fordi det var forskjellige som deltok på hvert kurs (flere enkeltkurs), og det var altså bare de vordende mødrene som deltok. Vi ble ikke kjent med noen ... Barselsgrupper finnes ikke, såvidt meg bekjent! Kanskje vi kan danne en når den tid kommer?

Hei, takk for svar. Det var vel det jeg trodde, men jeg øynet et lite håp når jeg oppdaget dette begrepet på plakaten. Får forske litt videre. Tror nok jeg kommer til å holde meg til den samme klinikken. Den er i gangavstand fra der vi bor og det er veldig praktisk.

Vi må definitivt starte en barselgruppe når den tid kommer.

Vi hadde også håpet å bli kjent med noen på fødselsforberedende kurs, men men ;-)

Var på ultralyd i forrige uke i Saint Germain, men de sa jeg kom for tidlig. I Norge er jo ultrlyden i uke 17-19, mens i Frankrike er den visst i uke 22-23. Er nå i uke 20 så da faller jeg fint mellom to stoler siden jeg skal være i Norge nå og frem til januar :-) Skal på Ullevål i morgen.

Hei Pilot! Jeg tok en "ekstra" ultralyd rundt uke 20 (i St. Germain) - fikk noen kommentarer til det, men jeg insisterte. Vi har en privat sykeforsikring som dekker ultralydundersøkelse hver mnd dersom jeg ønsker det. Jeg var litt engstelig og ville ikke vente helt til uke 23 ... Jeg skal til den "offisielle" ultralydundersøkelsen i slutten av denne uka. Lykke til med ul i morgen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...