Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått jente nr tre for 5 uker siden, og alle mine barn har lagt på seg veldig mye. Det gjør minstejenta også. Hva kommer det av? Hvordan går det an å bli så tykk av morsmelk? Den første jenta mi var 10 kg da hun var ca 6 mnd..

Er jo bedre dette da, enn at de ikke tar til seg næring, men det hemmer dem litt også. Selv om de vokser det av seg, det har de to største gjort..

Noen som har det på samme måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med prinsessa!

Så flott at barna dine vokser seg store og sterke på mm. Ingenting er vel bedre enn det?

Personlig tror jeg at næringsinnholdet i mm nok varierer noe fra person til person, en annen faktor er at noen babyer er mer glad i mat enn andre, så er det disse genene da (i vår familie er babyene alle babyer store) og til slutt kan det jo nevnes at noen babyer også er mindre aktive enn andre.

Tror det er mye som spiller inn jeg. Nyt det og kos deg med din lille prinsesse!

Skrevet

Hvor mye veier jenta di nå? Jeg var på helsestasjonen i dag og fikk meg et lite sjokk. Jenta mi på 7 uker veier nå 5,9 kg!! Utrolig mye. Hun var helt normal da hun kom ut, veide 3,7. Jeg må jo ha ren fløte i puppene...

Skrevet

Pfft. Da er min kjempefeit, i så fall. Hun veide 6020 på 6-ukerskontrollen og var 3200 da hun ble født. Nå er hun 10 1/2 uke og jeg har ikke veid henne på en stund, men hun veier sikkert godt over 7.

Skrevet

...poenget mitt (som jeg glemte å skrive, hehe), var at de sa på helsestasjonen at hun var helt fin. Jeg fryktet de skulle si at hun var smellfeit. Men dengang ei, takk og pris. :) Både mannen min og jeg var også slik da vi var små, det rant av så fort vi begynte å krabbe.

Skrevet

He he. Takk for koslige og oppmuntrende svar. Vet ikke hvor mye hun veier nå, men var 4220 da hun ble født, stor allerede da. Førstejenta mi var også 6 kg og noe da hun var på 6-ukerskontroll. Men hun er en sprek og gjennomsnitlig 6 åring idag. hun var en veldig rolig baby. det virker det som om minstejenta mi er også. Jente nr to la like mye på seg, men hadde etterhvert et høyt aktivitetsnivå, så hun stagnerte litt i perioder. Godt å høre at det er flere av oss derute;-)

Skrevet

Heia..min gutt er fødd på samme dag som jenta di, 23 sept..vi har ikke vært på 6 ukers kontroll enda, men han var 5010 når han var 3 uker. Han var 4620 når han ble fødd, men gikk ned 300 g på noen dager...uken etter hadde han gått opp 400 g, og uken etter der igjen,300..Så jeg regner med at han nærmer seg 6 kg nå.. han er en lang gutt og det gjør jo at han ikke ser feit ut, men litt babylubben er han jo, men det skal de jo være og da;) Er så herlig med babyer som har mye å ta i synes jeg:)

Skrevet

Høres ut som det er flere bebiser som er glad i mat. Ja, det er godt at de har litt ekstra. Kommer godt med om om de skulle bli syke også. var litt engstelig for om det var mitt kosthold som kunne ha noe å si. Litt mye godis innimellom..Men ungen tar vel det den skal ha uansett hva mor spiser.

Skrevet

Det kan ikke ha en sammenheng med hva mor spiser da?

Spiser vi masse feit mat, is og cola etc så bir vel melken som babisen får fet også?

Skrevet

ja, er det sant som anonym sier eller??

hvis vi spiser feit mat og masse sukker..blir babyen også tykk??

Skrevet

jeg hadde et veldig sunt kosthold,så jeg vet ikke hvorfor min sønn ble så tung. Både samboeren min og søsteren hans var veldig tunge da de ble fødd(4500 og 4700),så jeg tror heller det ligger der hos meg iallefall..

Skrevet

Jeg har også en gutt som har lagt på seg i en forrykende fart - utelukkende av morsmelk:-)

De første par mnd la han på seg nesten en halv kilo i uka, men nå når han har rundet halvåret har vektkurven normalisert seg. Jeg fikk beskjed av helsesøster at det ikke spilte noen rolle for vekten hans hva jeg spiste. Det er arv samt hvor mye de små klarer å få i seg og nyttegjøre seg av som er avgjørende. Selv tror jeg det var avgjørende for min gutts vekst at jeg passet på at han alltid fikk i seg bakmelka/feitmelka ved hvert måltid. Jeg lot han heller mase litt på maten for å få avstand mellom måltidene (ca 3 timer) slik at han tømte brystet når han først spiste, i stedet for konstant småspising som ville resultert i at han bare fikk i seg tynnmelka.

Skrevet

Dette styret med "tykkmelk" og "tynnmelk" er bare noe tullball. Har latt mine styre helt selv hvor ofte de har fått pupp (og det har blitt ofte) og aldri brydd meg med "tykkmelk"-teorien og de har vokst i forrykende fart uansett.

Skrevet

Har det akkurat på samme måte, datteren min var så tjukk da hun var fire måneder at smekken ikke passet rundt halsen hennes. Nå har jeg en på to måneder og hun utvikler seg akkurat likt som storesøster. Vet ikke hva det kommer av, kanskje vi har kraftig melk, eller kanskje det er genetisk.

Storesøster fikk litt problemer med motorisk utvikling, hun krabbet aldri og gikk ikke før hun var 15 mndr, vet ikke om det var fordi hun var så rund, men jeg fikk inntrykk av det. Nå er hun fire år og har vokst av seg det meste av baby-fettet, men hun har alltid hatt litt å gå på. Vært veldig deilig når hun har vært syk feks og ikke villet ha mat på flere dager. Da har vi sluppet å stresse så mye fordi hun har hatt litt i reserve å tære på. Kjenner flere som har hatt små og tynne barn og de stresser mye mer med maten (naturlig nok) og det utvikler seg gjerne til en ond sirkel hvor barnet ikke vil spise.

Skrevet

Har hatt det på samme måte med mine to yngste. Eldstemann er av en annen støpning, og har alltid hatt en meget slank utforming;-)

Yngste sønnen min derimot var stor da han ble født, 4.5 kg og veide også over 10 kilo på 6 mnd kontroll. Nå er han 22 mnd og veier 16...

Veslejenta er 2.5 mnd og veier nok rundt 7 kilo nå (da hun var litt over 8 uker veide hun 6.3).

Har ingen sammenheng med mitt kosthold, det har vært helt normalt og sunt med alle tre:-)

Skrevet

He-he. Må nesten le litt, når jeg ser for meg babyene våre. Vært artig å samla alle godklompene og sett likhetstrekk;) ;)

Barna våre skal vel bare være sånn, og som noen skrev tidligere, er det godt hvis de blir syke, verre dersom de ikke tar til seg nok næring.

Vi får bare kose oss og være glad de er som de er.

Skrevet

Anonym:

Hva mor spiser har visst ikke så mye å si for næringsverdien i melka. Jeg spiser sunt og ikke spesielt mye og snuppa har likevel lagt på seg en halvkilo i uka. Men jeg har mye melk og snuppa spiser åpenbart mye også. :)

Skrevet

hehe ja men så lenge det bare er mm så kan de bli så tykke de vil;) heter det...men dersom de får mme skal de ikke få ubegrenset med mat, og får beskjed om å "slanke" barna dersom de veier mye mer enn normalen. Det er fordi med mm så har det ingenting å si på senere fedme, og den er ikke så tungt fordøyelig som mme...så bare amm dere;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...