Gå til innhold

Besteforldre versus barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andrea 13 mnd - har ikke begynt i barnehage fordi vi skal flytte til en annen by, og vi gadd ikke engang å tenke på å få henne inn her i Oslo. Det vi hadde tenkt var å vente med barnehage til august -07. Altså søke ved neste hovedopptak i den barnehagen vi ønsker henne inn i. Besteforeldrene hennes skal passe henne når jeg jobber. Jeg skal forsøke meg på 75%nattstilling. Annenhver uke og tredjehver helg.

Men det som jeg bekymrer meg over er om hun ikke får nok stimulanse fra andre barn?

Vi besøker jo venner med barn, men det blir jo sporadisk kontakt. Her i Oslo er vi på svømming og barnesang når det passer. Men er usikker på tilbudnene der som vi skal flytte.

Mormor mener at hun er for liten til å begynne i park, ærlig talt så har ikke jeg sjekket mulighetene. Bør jeg forsøke å få henne inn i barnehagen tidligere? Deltidsplass?

Dette er en sak jeg har gått å bært på lenge uten å gjøre noe med den. Så da spør jeg jo dere som har barn i samme alder selvsagt :o)

*¤*Minni*¤*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tror hun vil ha enormt stor glede av å være sammen med deg og besteforeldrene sine! Hun er såpass liten fortsatt at jeg mener det ikke er avgjørende for den sosiale utviklingen å ha kontakt med andre barn kontinuerlig hver dag. Det er minst like viktig (mer viktig!) å knytte nære bånd til foreldre og besteforeldre, føle trygghet og roen ved å være sammen med voksne i en hverdag uten tidsklemma.

Det er for tidlig å ha henne i barnepark nå. Jeg prøvde det med Mia og vi gikk det i halvannen uke. Barnepark er best for barn over 2 år.

Hvis du er sikker på at dere skal flytte og dermed må bytte barnehage innen kort tid, ville jeg heller ventet og gjort som dere har planlagt. Mange jeg kjenner velger uansett denne løsningen når barna er små. Starter hun i barnehage til høsten holder det i massevis og du får nok helt sikkert ei sosial og glad jente uansett!

Dessuten, nå har besteforeldrene en mulighet de aldri vil få igjen! Det er fint for dere alle!

Lykke til!

Skrevet

Hun vil det sikkert har godt uten barnehagetilbudt hvis du ikke skulle få plass til henne. Jeg er hjemme med min datter som er 19. mnd og skal pfrøve å få plass august 07. I mellomtiden besøker jeg en åpen barnehage med henne, så hun får nok stimulans fra andre barn. Hun elsker å gå ditt, og føler seg trygt og ha mamma ved siden av. Gjorde det samme med barn nr. 1, egentlig bare fordi vi ikke fikk ham inn i bhg før han var nesten fire år gammel. han gikk i park da han fylte 2 år, midt på vintern. jeg vil ikke anbefale å begynne i barnepar med en så liten nå, men skulle det være mulig så kan du jo ha henne inne fra våren av. jeg har skjekket mulighetene hos oss for park og, (det finns nesten ingen lenger) og da fikk jeg opplyst at de ikke har lov å ta imot ettåringer. Vi kan tidligst begynne i januar (det året hun fyller to), selv om de er på desperat jakt etter barn for å kunne holde tilbudet oppe. Å kose seg med besteforeldre eller foreldre hjemme er sikkert veldig fint for henne og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...