Gå til innhold

Jeg er nye her inne jeg, med spørsmål og tanker :)


Solmamma

Anbefalte innlegg

Hei dere her inne i BIM:) Jeg har vært innom denne siden i flere dager nå og fått svar på masse som jeg lurer på, men i dag ville jeg skrive et eget innlegg, tenk så arti det må være å få svar'a!!

Jeg ble plutselig gravid jeg, og visste det nok innerst inne en stund før jeg tok en test. Kunne liksom ikke skjønne at det var gravid jeg var ("det er da helt normalt å gå kvalm i tre uker i strekk, er det ikke det???"!!!)

Jeg tror jeg nå er 9+4.Jeg skal til UL i morgen og er plutselig veldig spent.. det er nesten så jeg ikke tørr...

 

Og så lurer jeg på om det er bare jeg som tenker på mat hele hele tiden, hele dagen må planlegges slik at jeg får spist nok og ofte nok, ellers blir jeg kvalm og uvell. Og så er det jo så mye man ikke kan spise, vet dere om en liste noe sted som det står hva man burde holde seg borte fra?

Jeg skjønner at jeg kan ha problem med å skrive kort, jeg kommer med flere spørsmål senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratuler!! Og velkommen inn!

 

Det viktigste er vel å spise sunt og godt! Unngå alkohol/tobakk, og ta folat-tabletter og omega3. Og vask frukt/grønsaker. Det står mye rundt omkring. Tror staten har enside, men den fant jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger man folat..? Er det ikke folat i mat...? Hvilken mat.. ? Og bør man ta omega 3 når sånn som vi spiser ren fisk 2-3 dager i uken + fiskekaker, fiskepudding osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!!! Gratulerer så mye med graviditeten og lykke til på ul!!

 

Spis sunt sier jeg bare! Jeg fikk nemlig sjokk på legetimen min igår da jeg hadde gått opp fem kilo allerede nå i 12.uke, og gikk hjem med beskjed fra legen om å passe vekta mi hvis jeg noensinne ville bli slank igjen... =) Jeg har nemlig også lidd av det "må spise hele dagen-syndromet" hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folta er med å forebygger at barnet blir født med åpen rygg!!! Gå på apoteket og kjøp folat-tabletter!!! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen...

Det er viktig å spise ofte og lett, slik at kvalmen kan holde seg unna... venter du til du blir sulten, blir du garantert kvalm.

Spis ikke for 2, men for 1,1... Spis akkurat det du har lyst på, bare vær nøye med at maten er godt kokt, stekt osv.. slik at den ikke inneholder bakterier. Viktig å drikke masse vann.... og vaske grønnsakene og frukt godt. Hvis du røyker, slutt med det.. og helst ikke drikk alkohol, da man ikke vet hvor mye skal til for å skade fosteret.

De første 12 ukene kan du ta folat-tilskudd, noe du gjerne kan fortsette med.. da vil babyen din være sterk, frisk og sunn.. og omega 3.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar og lykkeønsker!!

 

Det er mye å passe på når det gjelder mat og hva man ikke skal spise, men jeg kan tenke meg at etterhvert går dette bare helt naturlig.

Det er mange smådetaljer, men hovedtrekkene er greie. Alt med måte er vel greit å forholde seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...