Gå til innhold

Vi er så opptatt av vekt....

Anbefalte innlegg

Det snakkes om vekt i tide og utide, hvor mye en har gått opp, hvor mye en har gått ned... Tror det er mest vi gravide som bryr oss om dette ikke helsevesenet... Eller hva tror dere jenter? Så lenge vi ser sunne og friske ut... Det jo så individuelt uansett. På min første kontroll da jeg var hos en uerfaren lege (for å bekrefte graviditeten) ble jeg veid, etter det, ikke en ENESTE gang. Ikke blitt spurt om vekt heller. Hvilke erfaringer har dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6917636-vi-er-s%C3%A5-opptatt-av-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir veid hver eneste gang, og vekten øker jevnt og gjennomsnittlig. Men det tar jeg som en naturlig del av prosessen svangerskapet. Har ikke fått noen kommentarer fra lege eller jordmor på det, bortsett fra at legen sa at jeg så ikke ut som jeg veide så mye som 80 kg første gangen (det er en damelege)! Så det får jeg vel ta som en slags kompliment, eller???

Hehe, ja du får ta det som et komliment. :) 80 kg er jo ikke mye heller da, tenkt hvor du raser ned etter fødselen. Du er under 70 før du vet ord av det! :)

Lurer på hvorfor noen veier hver gang og noen aldri. Er det fordi de mener det er unødvendig? Eller synes de det er ekkelt å be om å få vekten? Står jo i helsepapirene at vekt skal kontrolleres ved hver kontroll... Tror nok på det første...

Det er rart det er forskjell på det, men de har vel hver sin praksis da... De vil vel kanskje se det an i hvert tilfelle, og så ser de nok på andre indikatorer på trivsel og vekst både hos mor og barn, med urin- og blodprøver, blodtrykks- og symfysemål og sånne ting også!

Annonse

Jeg ble veid på første konsultasjon. Siden har de ikke veid meg, men jeg må jo erkjenne at jeg veier meg ganske ofte hjemme...

Så sammenligner jeg med de to andre gangene jeg gikk gravid.

Sist jeg var hos legen spurte jeg hvoror de ikke veide meg. Han svarte: Jeg følger med på at babyen og du har det fint. hvor mage kg du har gått opp er jeg ikke særlig opptatt av.

Syns det var et greit svar:-)

Jeg blir også veid på hver kontroll, både hos lege og jordmor. Jordmora er veldig opptatt av vekta, og kommenterer det hver gang. En gang hadde jeg bare gått opp 0,2 kg på tre uker, og da begynte hun å spørre om jeg spiser nok osv. Og jeg er ikke tynn eller noe, og hadde gått opp 9 kg i uke 34.

Er ikke opptatt av vekt selv, hverken i graviditeten eller ellers, så jeg synes ikke noe særlig om at hun hver gang skal analysere meg ut i fra hvor mye jeg har gått opp. Babyen vokser godt i hvert fall, og det er da det viktigste :)

Ei venninne av meg som bruker samme jordmora, fikk beskjed om at nå måtte hun begynne å bevege seg mer og spise sunnere... Jenta ble kjempelei seg og begynte omtrent å slanke seg...

Er det så inmarri nøye, da! Jeg har uansett null kontroll over vekta. Spiser det jeg trenger for å ha det bra, og får nesten sjokk hver gang jeg går på vekta. Starta på 63 og runder 80 hvert øyeblikk. Skjønner ikke at det går an, men gidder ikke bekymre meg. Det er jo ikke min feil at kroppen min åpenbart suger til seg hver eneste lille kalori jeg putter i meg!

Jeg blir heller ikke veid på kontrollene hos lege/jordmor. Tror det samme som deg, at helsevesenet har mye mindre fokus på dette nå. Det viktigste er at vi er friske og har det bra, mener nå jeg!

Har bidd veid kvær gang... å æ lika vækta tel legen... e nemmeli lettere på den enn den heime... ;D

Har ikke fått en eineste kommentar på vekta da... men trur æ har lagt på mæ heilt normalt... verken lite eller mye...

Di burd i allefall ikke si nå om det e farli lite eller farli mye man har lagt på sæ....

jeg blir veid hver gang, men legen kommenterer det aldri..

han ser på sammenhengene, en plutselig vektøkning kan tyde på at noe er galt så vidt jeg har forstått?

tenker ikke noe særlig på det :) runder 100 hvert øyeblikk, men men. får no bare være :)

er ingen sak med mindre man GJØR det til en sak mener nå jeg :)

Annonse

Jeg blir også veid hver gang...Sist sa jm at d var kjempebra at jeg har gått opp, sånn at jeg har et grunnlag når amminga starter..Synes d var fint sagt:)

Så jeg tror vi tenker for mye på vekten,prøv heller å kos oss istedet,d er jo ikke lenge igjen av svangerskapet :-)

Jeg blir også veid hver gang, men hos jm er det frivillig- hun sier jeg KAN veie meg om jeg vil..... :o) jeg stresser ikke med vekta selv, enda jeg har gått opp maaaaange kg- 61 på første kontr. - 78,9 nå sist ;-)

Legen min sa at det ikke så ut som om jeg har gått opp så mange kg da, siden jeg er ganske lav, trodde hun man skulle se det berde, men er ant mye vann!!! Blei litt glad når hun sa det da ;-)

Jeg fikk samme svar som mor77 fra min lege, da jeg spurte om jeg ikke skulle veies. Det var ikke viktig så lenge babyen og jeg var i fin form. Det hadde sluttet å fokusere på mors vekt, det var så varierende og ingen direkte sammenheng med babyens vekt/størrelse.

blir ikke veid hos jm (samms jm som julestjerne)

men his klegen blir jeg veid. han spør om jeg VIL på vekta, og jeg synes det er greit.

sist gang jeg var gravid, var jeg egentlig bare skinn og bein.

veide 43 kg (170 høy) da jeg ble gravid, og 21 kg etter, kom marius ut.

tror det er derfor legen vil at jeg skal på vekta nå.

han skryter alltid av meg og vekta!!

58 før graviditet, og er nå 68,1 kg. er storfornøyd!!

det er viktig å legge litt på oss under en graviditet. tror jeg har lest at GJENNOMSNITTET ligger på 12,5 kg. men det er jo såklart veldig individuelt. hva er "normalt" liksom??

uansett så veier vi alle noe!! ;)

tror det er vi hormonbombene som tenker mest på kg.. ikke folk rundt oss..

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...