Gå til innhold

Sove på ryggen?farlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at det ikke er godt for nurket når mamma sover på ryggen. Stemmer dette? Jeg klarer nesten ikke sove i andre stillinger.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men du må jo såve..og får du bare såve på den måten så er vell det best?

det som er bra for mor er bra for baby..=)

Skrevet

har lest et sted at man ikke skal sove på ryggen når man er høygravid..har boken her et sted hvor det sto...

Skrevet

men du må jo sove..blir jo verre for babyen om mor går konstant våken..

før i gamle dager så såv de som de ville..de hadde ingen bok hvor d sto det ene og det andre..

det er litt vell mye hysteri ute å går nå syntes jeg..

og for å ha det sagt så er jeg også førstegangs gravid..har lest det samme i en bok om at det ikke er bra for blod sirkulasjonen..men jeg stoler da på mine leger og jordmødre...

måtte bare få det sagt..=)

Skrevet

det høres bra ut,da fortsetter jeg å sove på ryggen. hehe.jeg er enig at jeg og må få sove....

Skrevet

det eneste er jo at når magen blir tung så er det få stillinger som er behagelige..men så lenge de er avslappende så er det sikkert greit..

jeg har en sacco sekk jeg skal såve i når magen blir stor og tung..=)

kansje hengekøye må monteres over senga..slik at jeg ikke faller for hardt om jeg beveger meg..;)

holder meg til det som flere har sagt til meg ang. mat og div..

så lenge det er bra for mor,er det bra for baby..=)

uten mat og drikke duger moren ikke..=)

Skrevet

grunnen til at enkelte ikke kan sove på ryggen er at babyen/livmoren presser mot hovudpulsåren. Dette kan føre til at man føler ubehag, blir kvalm, svillel og kan svime av. MEN dette skjer ikke hos alle, så her må man bare prøve seg frem. Og det er heller ikke noen fare før magen blir så stor at den kan presse på hovudpulsåren.

Så så lenge du ikke føler ubehag så er det ikke farlig verken for deg eller babyen å ligge på ryggen:)

Skrevet

Det er ikke farlig så lenge man ikke blir uvel, men det kan du oppleve å bli når magen blir stor. Dette heter vena cava syndromet. Det går ut på at babyen presser på vena cava, dette er blod åren som fører blod tilbake til hjertet. Du kan risikere å besvime, men de fleste blir uvelle før dette skjer. Det er lurt å bare ha en liten pute under den ene siden av bekkenet, slik at man ligger litt på skrå. Det skal ikke mye til, bare en liten tilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...