Gjest Skrevet 1. november 2006 #1 Skrevet 1. november 2006 -og hvor mange skal mennene deres få?? Selv vurderer jeg å "gi" bort noen uker til han. Men han er enda usikker på om han ønsker mer enn 6 uker pga jobben.. Når er siste frist for å ordne slikt?
Tommage♀♂ Skrevet 1. november 2006 #2 Skrevet 1. november 2006 Så lenge dere har bestemt dere for 100% eller 80% kan dere ordne hvem som skal ha hva etterhvert. Vi måtte gi beskjed om når pappapermisjonen skulle tas ca en mnd før bare. Min sambo jobber i nordsjøen og er derfor mye hjemme, så han får ingen uker av meg, hehe=)
Mamman til Hedda & Hanna Skrevet 1. november 2006 #3 Skrevet 1. november 2006 Selv skal jeg ha 54 uker, pluss at jeg selv skal forlenge den i 4-5 uker på sommeren med ferie.. Sambo får ikke mere enn de 6 ukene han har krav på Du kan gi ham fler uker hvis du vil, men 3 uker før fødsel og 6 uker etter er tillerettelagt deg, og utover det kan dere dele akkurat som dere vil.. Er ikke sikker på når siste frist er..
Tre snart fire :o) *Overtid* Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Jeg har tenkt til å ta permisjon frem til nyttår. Ca 7.mnd Så får samboeren ta resten ) Jeg tror pappaene har utrolig godt av å være hjemme med barn. For å knytte bånd de ikke før har hatt muligheten til =) For meg føles det utrolig lenge å være borte fra jobben et helt år... Kan nok hende jeg ønsker meg noen timer vekk fra bleieskift etter å ha gått hjemme som en melkemaskin i flere måneder ) Selv om det er mye kos også.. Men en skal ikke se helt bort i fra at jeg ombestemmer meg underveis, men det er nå i hverfall utgangspunktet mitt )
Gjest Skrevet 1. november 2006 #5 Skrevet 1. november 2006 Jeg synes det er vanskelig fordi jeg føler en forpliktelse til jobben også. 1 år er lenge synes jeg. Men når det året er gått, så synes du at det gikk alt for fort!! Samtidig så er jo pappaen like mye omsorgsperson som mammaen. Så babien lider neppe noen nød.. Men så føler jeg for å være hjemme med babien lengst mulig også, fordi jeg vet jeg ikke får denne tiden tilbake. Synes dette er vanskelig jeg.. Uff..
findus Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Jeg skal ta et halvt års permisjon fra studiene, og så tar pappaen et halvt års permisjon fra jobben etterpå. Tror han hadde blitt utrolig skuffa hvis bare jeg skulle fått lov til å være heltidsforelder en stund - og det ville aldri vært aktuelt for meg heller. Synes det ville vært urettferdig for begge to. Nå skal det sies at siden jeg er student mens han er i fulltids jobb, så blir det kanskje lettere for oss å fordele "rettferdig": Det blir mest praktisk å dele opp permisjonen etter studie-semesterne, og vi ville fått mindre penger hvis jeg skulle tatt ut all permisjonen aleine (siden hans fødselspenger blir mer enn mitt fødselsstipend fra lånekassen). Hvis pappaen skulle tatt ut nesten all permisjonen, ville det jo lønt seg enda mer, men da hadde jeg blitt sur og vanskelig:-)
jubaloooo med to stk Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Hei, jeg tror vi deler det sånn at jeg har 8-9 mnd så tar han resten.I utgangspunktet ville han halvparten av permisjonen, men jeg har vært litt usikker på hvordan formen min vil bli etter 6mnd. Men jeg vil at han skal ta mye permisjon, fordi han også vil ha sin tid med babisen. Så nå satser vi å dele "nesten" halvparten. Begge har jo ferie i tillegg da,og han får vel to uker perm etter fødsel i tillegg. Tror han er kjempeklar får å ta fram gitaren å spille "dyrene i afrika".hehe.
;o)77 Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Hei! Så positivt å høre at det er flere som synes pappan også bør få være sammen med barnet! Selv planlegger vi at jeg tar ca 7 mnd og pappan resten. Mannen min ønsker å være sammen med babyen og jeg tror det er veldig bra for kontakten barn-far. Det er nå virkelig ikke slik at permisjonen kun er til for mor! Far er jo en like viktig bidragsyter, bortsett fra at han ikke har mulighet til å være melkemaskin! Ja til delt permisjon mellom både mor og far!
jubaloooo med to stk Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 ;o)77: JAAAA.helt enig. Men det betyr at vi damene må slippe til, noe som helt sikkert blir vanskelig for meg, men det må jeg bare gjøre:) Han har jo like stor rett som meg!
Jente19*31.01.07* Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 ååå.. dere er så heldige.. jeg er student på siste året på allmennfag å skal ta permisjon i max fire uker.. det er jo ingenting.. det er kjipt med å få barn når du studerer at du får så lite med permisjon.. jeg kan jp selvfølgelig ta et år jeg og da, men da blir keg liggende ett år etter på studiene.. så så lenge jeg klarer å møte på skolen så gjør jeg det. får heldigvis mye hjelp av lærere, svigerforelder og foreldre da.. kjæresten er jo også student så dette kan bli spennede:p hehe prøver å ikke se så tungt på det da.. smil til verden og verden smiler til deg=)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Hei. Jeg skal ta ett år ja. Men det er mye fordi min mann er selvstendig næringsdrivende. Han har ikke rett til lønnet permisjon. Men på samme tid jobber han mye i perioder og har mye fri i perioder. Så for oss betyr det nok mer kvalitetstid det året jeg er hjemme. Han vil nok få være mer sammen med ungen enn det en vanlig far med 6 uker permisjon får.
Gjest Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 Vi skal dele sånn at jeg er hjemme med barnet til fyllte 7 mnd, så tar han over Jobben har vel krav på varsel 12 uker før permisjon dersom den skal vare lengre enn 3 mnd, hvis ikke er fristen noe kortere...men tror kanskje NAV eller hva det nå heter vil vite hvordan det skal fordeles når man søker om penger. Best å ringe og høre med dem (hvis du er så heldig at det er mulig å komme gjennom på tlf til ditt kontor da...)
findus Skrevet 1. november 2006 #13 Skrevet 1. november 2006 Hvis det er lånekassa du tenker på, går det helt fint å melde seg på et studie og ta permisjon og få fødselspenger fra lånekassa. Er ganske sikker på at den "forsinkelsen" du får etter å ha tatt fødselspermisjon fra studiene i opptil et år ikke teller på samme måte som andre forsinkelser. Det er i hvert fall ikke noe stipend som blir lån og sånn - alt er stipend! Hvis du lurer på hvordan dette blir for deg, kan du jo sende en msil til lånekassa. Høres jo litt lite ut med fire ukers permisjon...?
Gjest Skrevet 1. november 2006 #14 Skrevet 1. november 2006 Skal ha 80% løn og 54 veker permisjon. Har "tilbudt" mannen min meir enn dei 6 vekene han har krav på, men trur ikkje han tar meir. Det er eg egentlig veldig glad for. Syns det var vanskeleg nok sist å gå ifrå jenta, sjølv om eg var heime med ho eit heilt år. Men mannen kosa seg veldig i pappapermisjonen sist. Var då heime i dei 4 vekene hann hadde rett på.
Gjest Skrevet 1. november 2006 #15 Skrevet 1. november 2006 de 54 ukene er vel inkludert de 6 ukene til far? så det blir 48 uker til mor, og 6 til far = tilsammen 54.. ?
Gjest Skrevet 1. november 2006 #16 Skrevet 1. november 2006 Ja, det stemmer. Men blir ikkje 54 veker dersom mor tar ferie medan far er heime, då blir det redusert med talet på ferieveker. Anbefalar sterkt at far får prøve seg litt heime på eiga hand. Pappaen har godt av det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå