Gå til innhold

Hva får far i permisjonspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Humm.. Er det noen som kan svare meg på dette?

Spm 1;

La oss si at vi tar 44 uker permisjon, som gir 100% betaling...

Mor har utbetalt 15000 pr mnd før svangerskapet

Far har utbetalt 20000 pr mnd før svangerskapet

Jeg antar at mor vil få 15000 under sin permisjon, men hva får far når han tar ut sin???

Spm 2, med en variabel;

Mor er ikke fast ansatt, men har hatt dette utbetalt jevnt over. Hva får far da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

far skal få betalt ut i fra sin lønn, på lik linje med mor.

Skrevet

Men hva om mor ikke har jobb etter permisjonen da?

Skrevet

permisjons-pengene regnes ut i fra det du tjente før du gikk ut i permisjon. Det at du ikke har jobb etter permisjon påvirker ikke det du får utbetalt mens du går hjemme. Men mennen din må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før permisjon/ fødsel (husker ikke helt....)

Skrevet

På nav.no er det en kalkulator hvor du kan plotte inn de forskjllige summene så regner den ut for deg hva du får!

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Da får vi vel sette oss ned en dag med litt god tid, og finne ut av både dette og om svangerskapspenger i forhold til sykepenger!

Men fortsatt et spm;

Får far virkelig permisjon om ikke mor har jobb etterpå? Da er jo begge hjemme da, mor med aetatpenger og far med permisjon?

Skrevet

For at far skal få ta ut permisjon utover de 6 ukene som er forbeholdt ham, må mor være "ute" i den tida han har permisjon: Enten i jobb eller studie, eller så syk at hun ikke kan ta hånd om barnet.

Derfor, hvis mor ikke har jobb etter permisjonen sin, kan ikke far ta permisjon hvis ikke mor f.eks. blir student.

Hvis mor jobber bare deltid mans far har permisjon, blir fødselspengene til far redusert i forhold til hvor langt fra full stilling mor er. (hvis mor har 50% stilling, får far 50 % av fødselspengene han ville ha fått hvis mor var ute i full jobb.)

Litt komplisert det her, kanskje det greieste er å snakke direkte med trygdekontoret - de skal jo vite alt sammen.

Skrevet

"Derfor, hvis mor ikke har jobb etter permisjonen sin, kan ikke far ta permisjon hvis ikke mor f.eks. blir student."

What??? Er ikke det å være arbeidssøker godkjent som aktivitet???

Hørtes jo helt bak mål ut, hvordan skal mor få seg jobb da? Slepe rundt på barnevogn til intervjuer?? Ehh, tror nok ikke det er så lurt å minne arbeidsgiver på at man har et lite barn med masse behov for mor i en sånn situasjon...?

Skrevet

Jeg synes også det er helt bak mål, men har fått inntrykk av at det er sånn likevel. Spør trygdekontoret for sikkerhets skyld, det ville jo vært utrolig bra hvis de har gjort noe med det nå.

Kanskje det går an å melde seg opp på et studium, og så heller slutte i studiet hvis du får jobb?

Jeg har nemlig litt av det samme problemet, selv om jeg er student: Vi har tenkt å dele permisjonen likt, men studiet mitt kan ikke ta meg inn igjen før det har gått et helt år hvis jeg først går ut i permisjon. Derfor er jeg nødt til å studere et helt annet fag et semester før jeg kommer tilbake i studiet mitt, sånn at pappaen skal kunne ta ut permisjonen sin.

Selv om det hele er et skikkelig teit opplegg, gleder jeg meg til å ha en god unnskyldning til å studere "kosefag" et semester, da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...