fødeklar 030607 Skrevet 1. november 2006 #1 Del Skrevet 1. november 2006 er det noen som vet om man kan få svangerskapskløe tidlig i svangerskapet og om det er farlig,,vet det kan være farlig etter uke 30. jeg plages forferdelig me utslett å kløe,,er snart inn i uke 11. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6914826-svangerskapskl%C3%B8e/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nicken Skrevet 1. november 2006 #2 Del Skrevet 1. november 2006 Hei Wagan! Ang svangerskapskløe så kan du få en resept av legen din på medisinen som heter Polaramin! kunsinen min brukte denne medisinen under HELE svangerskapet og det er ikke farlig! (hun brukte den pga. allergi) Jeg hadde svangerskapskløe når jeg skulle ha nr. 1, på slutten av svangerskapet og fikk ingen ting for det da - for 9 år siden. Og det er riktig at det kan være farlig på slutten av svangerskapet men gutten min klarte seg fint. Jeg har nå polaramin hjemme i tilfelle svangerskapskløen skulle komme og da skal iallefall jeg bruke den. For det er noe hærk å klø sånn!!!! Lykke til kos Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6914826-svangerskapskl%C3%B8e/#findComment-6915214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nicken Skrevet 1. november 2006 #3 Del Skrevet 1. november 2006 Hei igjen! Her er mer info jeg fant........ Skrevet av: Per Helsing - spesialist i hudsykdommer Sykdom latinsk/gresk betegnelse - prurigo gravidarum publikums betegnelse - svangerskapskløe Årsaker (disposisjon/utløsende hendelse) Svangerskapskløe forekommer hos gravide, vanligvis i tredje trimester, men kan forekomme tidligere. Kløen er generalisert, utslettet er sekundært til kløen. Andre veldefinerte svangerskapsutslett kan ha kløe som ledsagefenomen. Forekomst (kjønn/alder/arv) Prurigo gravidorum forekommer i noen få prosent av svangerskapene. De andre svangerskapsutslettene er sjeldnere. Sykdomsmekanisme Prurigo gravidorum skyldes opphopning av gallesyrer i huden, sekundært til ufarlige forandringer i leveren under graviditet. Symptomer • Generell kløe i siste trimester ( av og til i 1. og 2. trimester) • Hudforandringer sekundært til kløe. Kloremerker. • Enkelte blir gule i huden, av og til med avbleket avføring og mørk urin. Herpetiske gestasjoner er et sjeldent svangerskapsutslett ledsaget av sterk kløe. Debuterer rundt navelen. Kan starte under hele svangerskapet, blemmer er kardinaltegnet. Blemmer skal presenteres for legen ! PUPPP er et intenst kløende utslett som ofte debuterer i sprekkene (striae) i hudene som oppstår på magen under graviditet. Alltid i siste del av svangerskapet, som regel førstegangs fødende. Ikke på overkropp og ansikt. Hva kan du gjøre selv ved sykdom • Ved moderate plager kan det være tilstrekkelig å påføre fuktighetskrem, eventuelt med tillegg av en mild kortisonkrem. Når søke lege • Ved uttalte plager skal lege kontaktes. • Blemmer skal presenteres for lege. Hva kan legen gjøre • Legen kan stille diagnose og iverksette behandling. Behandling og bivirkninger • Prurigo gravidorum kan behandles med fuktighetskremer, kortisonkremer og eventuelt lysbehandling.. • Herpetiske gestasjoner skal henvises spesialist for endelig diagnose. Behandlingen er kortison tabletter. • PUPPP behandles vanligvis med kortisonkremer. Forløp Prurigo gravidorum går over etter fødselen, det gjør også PUPPP. Herpetiske gestasjoner blusser ofte opp etter fødselen, og tilstanden kan vare i flere måneder etter fødselen. Komplikasjoner Svangerskapskløe og svangerskapsutslett gir ikke komplikasjoner. Herpetiske gestasjoner (vannblemmer) antas å medføre økt risiko for barnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6914826-svangerskapskl%C3%B8e/#findComment-6915247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå