Gå til innhold

Et økonomispørsmål.......

Anbefalte innlegg

Ikke for å snoke eller være frekk, men det hadde vært fint om dere kunne si litt om 1. Hvor mye inntekt har dere? 2. Hvor mye i boutgifter(huslån/leie)3. Hvor mye i lån?

Vi leier leilighet i dag, men begynner å bli rimelig lei, og etter besøk av utleier i går har vi mest lyst å kjøpe vårt eget......... Men så er det liksom litt sånn " har vi penger til det da???"

Er helt i orden om du velger å være anonym altså ;-)

klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6913988-et-%C3%B8konomisp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan prøve å skrive utgiftene våre:)

Vi har huslån på 1,7mill.

Betaler 9400,- på lånet hver mnd

forsikringer ca 700,- hver mnd

strøm og nett/ tv 1600,- hver mnd

nrk-lisens og kommunale avg 500,- hver mnd

telefon/mobil på begge to 1500,- hver mnd

bil utgifter 1500,- hver mnd

(drivstoff,forsikring,veiavg)

Jeg har utbetalt 11 000,- hver mnd

han har utbetalt 16 000,- hver mnd

jeg må si at det blir temmelig stramt budsjett noen ganger.

Men vi har da alt vi vil ha med møbler,klær,mat,osv osv så jeg skal ikke klage.

Men det hadde vert greit med mindre avdrag på lånet men det går ikke.

Samboeren tjener no ekstra på biler og spilling,,men han har en dyyyyyr hobby (biler) så det går i det.

Og vi har to hunder som vi driver å stiller ut så det og koster (reise,avgifter osv)

Jeg skjønner deg veldig godt! Det er noe med å eie sitt eget.

1. Vi har en ca samlet inntekt netto pr mnd på 35.000,- noe mer hvis det er overtid en mnd.

2. Jeg legger noe helt annet i boutgifter enn huslån/leie. Her ville jeg tatt kontakt med kommunen din og sjekket kommunale avgifter, sjekket forsikringsutgifter og hørt med de som dere evnt kjøper av hvor mye strøm de bruker pr mnd. I tillegg så hvis dere kjøper selveier (altså ikke borettslag), så bør dere sette av penger hver mnd til vedlikehold. Er det borettslag, så kommer jo husleie til borettslaget i tillegg til det banken skal ha for lånet.

3. Vi har vel ca 1,3 mill i lån, noe som gir oss en mnd utgift på ca 8000,-, men dette vil jo selvsagt variere i forhold til hvilke betingelser dere får.

Så jeg ville tatt med mannen til banken og fått en rådgivningstime om hva dere bør gjøre.

Lykke til!!

Å, det var godt å se ;) At dere klarer å betjene en såpass høyt lån...... vi føler liksom at det ikke "går" vi, med to normale inntekter- men det gjør jo det da....... Vi betaler jo alikavel 8000 i husleie nå...........

Vi får sette oss ned å regne skikkelig på dette............

Tusen takk for at du gadd å svare =)

Betaler dere seriøst 8000,- i husleige hver mnd?

det hadde jeg aaaaaldri gjordt. det er jo nesten det samme som vi betaler i lån avdrag.

Jeg har itillegg en som jeg er støttekontakt for, de timene leverer jeg kun inn til jul og til sommerferien så jeg har litt ektra å rutte med da.

Jeg jobber bare i 75%stilling og har 2 dager fri hver uke.

Jeg har tenkt å bli dagmamma til våren for å få inn litt ekstra-nå har jeg liksom ikke så mye å spare

men man klarer seg alltid uansett hvor lite man har-det er en prioriteringssak.

Nå drar vi på ferier hvert år vi går mye ut på danser/konserter,vi går mye ut å spiser og koser oss fordi om vi egentlig sikkert skulle ha spart opp litt penger.

Men man lever bare en gang og penger har vi for å bruke;)

Annonse

hei :)

dnbnor har en lånekalkulator på sia si som viser deg ca hvor mye du KAN få i lån...

vi har 1.3 mill i lån og faste utgifter har vi regnet til ca 15000 i mnd (strøm, kom avgifter, forsikrig, lisens, internett, billån mm)

huslånet er på ca 6300 i mnd

vi har da en felles konto som vi setter inn halve beløpet hver på, slik at vi betaler regninger fortløpende etter hvert som de kommer. penger vi får i gave havner også der, så når vi må gjøre større innkjøp, som f. eks oppvaskmaskin, tar vi derifra. dette fungerer veldig bra for oss.

Fra august av har vi hatt litt over 30 000 i samlet intekt, så da har det vært veldig deilig :) frem til da var jeg student med 6000 i mnd og da var det bare såvidt det gikk rundt.....

håper dette var til hjelp?

Hm.. trur alt i alt at vi har ca sekshundretusn i lån just nu... på hus, bila, motorsykkla, studielån etc. Men nu skal vi da ta opp 750 000 tel å kjøp oss feriehus... glæda mæ sååååå vi ska send inn konsesjonssøknad denne uka... å går den i ordn e plassn vårres :D

Sambo tjent vel litt over 400 000 i fjor... litt mindre en han normalt tjen...

Æ e på attføring og tjen vel litt under 250 000 i året også har æ da kontantstøtta og barnetrygda i tellegg da...

Så vi har det nu ganske godt økonomisk da...

Det lønn sæ nu alltid og kjøp i stedn førr å lei, om man får kronan tel å strekk tel selvfølgeli... kommer vel ann på kor du bor og ka bolig prisan e der....

Klem

Takk for svar alle sammen :o)

Saken er at vi bor jo i Oslo.... begge har fast jobb her!!! og her er prisene sykt høye- jeg ville heller egentlig ikke betalt 8000 i husleie, men man får ikke noe særlig billigere her...... :-(

Om vi skal kjøpe noe, orker jeg ikke flytte til en liten hybel, så vi må nok regne 1, 7 i lån kanskje, rundt der, også husleie i tillegg... så det blir jo rimelig mye penger det også!!!!

Egentlig vil vi flytte tilbake til hjembygda mi- der kan man få masse for pengene, men der er det ikke jobb til oss :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...