Gå til innhold

KOSTHOLD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper å få litt hjelp her hos dere.

Har ei datter som er 10,5 måned.

Hun ammes IKKE altså.

Håper du vil ta deg tid til å lese dette godt.

Her er hennes måltider:

Frokost: 1 grov brødskive, noen super mme i ett lite glass.

Lunch: 1 grov brødskive, noen super mme i ett lite glass+1beger frukt.

Middag: grønnsaker som gulerot, potet, rosenkål, brokkoli, kålrot, litt saus, og det vi har, som kylling, pølse, kjøttkaker, eller lignende, noen super vann i ett lite glass.

Kvelds: 1 grov sbrødskive, noen super mme i et lite glass+en flaske (240ml) mme.

Innimellom prøver jeg få i henne litt vann i løpet av dagen.

Når get gjelder pålegg, så blir det stort sett at av de 3 brødskivene pr dag er 1 med leverpostei, 1 med magerprim, og 1 med philadelfia aprikos eller banak+avokado.

Og mellom 1 og 2 av brødmåltidene spiser hun ikke opp alt.

Hva synes dere om denne generelle kosten? Tror dere det blir for lite næring eller noe?

Hva med den flaska mme om kvelden????. Tror ikke nødvendigvis hun er sulten, for hun kan godt protestere på brød, og drikke når det er noen få biter igjen, men flaska sluker hun, og sutrer gjerne bittelitt fornermet når den er tom.

-Jeg tror flaska er mer kos, øynene ruller og hun ligger i armene og er lissom hinnsides.

--Dette er det siste som gjøres før hun blir lagt opp i senga.

Er det på tide å venne henne av med kveldsflaska?

Hvor lenge skal hun ha den?

Hun er 10,5 mnd.

Ja og så en ting til.

Hun har 4 tenner nå, er det absolutt lurest å pusse tenner heilt tilslutt, ETTER kveldsflaska?

Hittill har vi gjort det FØR, forde vi gjør det i forbindelse med kveldsstell, som blir gjort FØR flaska.

Hva ville dere gjort?

Jeg blir så usikker.

Min svigermor sier hun bør snart kutte flaska, da det "ikke er noe særlig med en stor jente som går å sutter flaske"

Håper noen vil svare litt, på kosten, på mengden, og på mengden mme. Hun får vel omlag 3 dl totalt i løpet av en dag.

Jenta er litt tyngre og litt lengre enn snittet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og femst så synes jeg du har et flott kosthold på jenta di.

Hun spiser ihvertall mye mere en min gutt på 14 mnd.

Og du kan hilse svigermor og si hun snakker tull. Hvorfor i alle dager skal du ta fra henne den eneste flaska hun koser seg med om dagen?

Min gutt på 14 mnd får ca 3 flsker lettmelk om dagen han.

Han elsker flaska si og da har jeg ikke hjerte til å ta fra han den.

Har ingen grunn til det, han drikker fint av kopp m/lokk også, men elsker altså flaska si.

Eneste er vel at du bør pusse tennene etter tannpussen.

Og hvis du vil kan du begynne å introdusere litt youghert til maten hennes, f.eks etter frokost eller lunch. Danomino har noen kjempe fine småbeger som er greie å starte med.

Skrevet

Syntes hun spiser bra, men at hun kanskje drikker litt litenår hun ikke får flaske.

Syntes ikke det er noe vits i å ta flaska ennå, lillegutt på snart 2 år elsker flaska si og han drikker rismelk av den hver kveld.

Vi tenker å slutte nærmere 2,5 med den, da blir han storebror og det er noen andre som trenger flaskene.

Så lenge det bare er en gang i døgnet ser jeg ikke svigermors problem der.

Det at hun drikker litt lite ellers kan du jo eksprimentere litt med. Kanskje kjøpe eller lage litt fruktjuice og ha bittelitt i vannet og se om hun drikker mer da, også får hun i tillegg i seg masse vitaminer fra juice. (Lønner seg ikke å bruke saft eller nektar da det omtrent bare er sukker og tilsetningsstoffer).

Tannpussen ville jeg tatt etter flaska var gitt, melkesukkeret kan også gi hull i tennene.

Evt, kan du jo prøve å gi melkeflaska, så pusse tenner og så prøve med en liten skvett vann i en flaske etter tannpussen også for å se om hun trenger den kosen med flaska.

Syntes kostholdet virket veldig bra ellers, kanskje hun etterhvert vil prøve seg på et lite mellommåltid med yoghurt eller frukt?

Det elsket småen i den alderen.

Han hadde 6 måltider pr dag, noen vanlige og noen litt mindre, nå er det som oftest bare 4-5 siden det blir middag til kvelds, han er så trøtt når han kommer fra bhg. Og det er ikke alltid han spiser frokost hjemme, men han spiser bra til frokost i bhg.

Syntes du er flink og at du skal gjøre det som føles riktigst for deg og hva vi andre og svigermor syntes og mener betyr ikke så mye.

Jeg pleier å ta i mot råd, men så plukker jeg litt fra hvert råd og setter sammen til det som passer oss best.

Om du ikke vil slutte ed kveldsflaska så får svigermor finne seg i det.

Skrevet

Hei. Ser ut for meg som om hun spiser bra.Flott at hun liker så mye forskjellig middag!!

Flaska bør hun få ha enda, og absolutt på kvelden. Siden hun ikke ammes er den kosen viktig!

Ja ta og begynn med tannpuss etter melka om hun godtar det, det gikk veldig greit her. Jeg var hos tannlege her om dagen og da spurte jeg om tannpuss for tulla. Han var nyutdannet og sa at atter tannpuss skal ikke munnen skylles med vann, fluoren skal ligge og virke. Så om hun får melk på sengekanten om kvelden, kan dere ta tannpussen der i starten og slippe og gå på badet.

Nå kan det være lurt å begyne med tutekopp med vann som hun kan ha der hun leker, tilby henne innimellom. For det er veldig greit om de venner seg til og like vann!Hun kan godt få i seg litt mere væske etterhvert.

Nå er tulla vår 17 mnd og vi har byttet ut sutten i aventflaskene med tut. Så flaske styrer ho rundt med enda.Nå får hun kveldsmelka til kveldsmaten.

Kos deg med babyen!

Skrevet

Hei...

Synes det ser ut som du har fått kjempegode råd her...gjør som Isac sin mamma sier...plukk litt her og der så blir det bra.

Jeg synes du har et kjempebra og variert kosthold til tulla di. Ligner mye på hvordan det har fungert for oss. Andrea er 13 mnd nå. Og det som er mest forskjell fra hun var mindre, er at hun gir sterkere tilbakemeldinger om hun er mer sulten eller mett. Hvis den ene brødskiven til lunsj gikk rett ned...lag en til. Akkuratt nå gir vi grøt til frokost også, hun virker litt lei brødskive, og grøten går rett ned. Det varierer...som med oss :o)

Forsøk med yogurt eller frukt/fruktpuree til frokost og lunsj (mulig du gjør det, har ikke innlegget ditt foran meg).

Som de andre råder jeg deg til å gi henne litt mer vann. Greit å ha på en eller annen form for flaske i stelleveska eller stående så de kan få en sup i ny og ne... med tanke på aktivitetsnivået deres. Men du ser jo på bleiene om hun får i seg tilstrekkelig med væske.

Puss tennenen helt til slutt... (Takk for tipset Annie-77 ang å skylle munnen etter tannpuss).

Å helt til slutt...kos deg med flasken...vi heller ekstra lett melk (120ml - max 5-6 dl kumelk per døgn pga jernopptaket - gi litt leverpostei hver dag) på flasken om kvelden, og hun koser seg...roer litt ned etter en laaang dag med masse aktiviteter. Andrea er som tulla di..litt tyngre og litt lengre enn gjennomsnittet...god og sunn :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...