Gå til innhold

Er veldig engstelig nå om dagen...

Olebrumma 4 barnsmor

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at for oss over 40 år er det faktisk 50 % som spontanaborterer i løpet av de første tre månedene, etter det så synker forhåpentligvis risikoen, jeg har mistet før, men det var twintransfusions syndrom, det var ikke noe feil på meg eller ungene, det var morkaken som ga næringen feil, så jeg vet at den ene lille spiren jeg nå bærer ikke risikerer det ihvertfall, og så får jeg vite om dette med aldersfenomenet og så blir jeg helt satt ut.

Jeg er 8 uker nå, eller 9 ifølge BIM, men etter 12 uker da, hvor stor er risikoen da ?? Hvordan skal jeg få denne engstelsen ut av systemet, jeg blir gærn!!

Noen gode råd ?

Fortsetter under...

Jeg mistet i uke 7 i januar, men da følte jeg at det var noe som ikke stemte fra første stund. Tror at de fleste aborter skjer før uke 8. Etter uke 12 er det vel mer sjelden at man aborterer. Har man alle symptomer på at man er gravid, så går det bra i de fleste tilfeller. Da jeg mistet, forsvant symptomene tidligere. Det var stor forskjell da jeg ble gravid tidligere i sommer. Da var alle symptomer på graviditet der fra første stund, og der holdt de seg i flere mnd. Først i 5. mnd begynte formen å bli bedre. Som sagt så er vel den verste risikoen over nå som du har passert 8 uker, og etter 12 uker er risikoen for abort enda mindre. Prøv å slapp av og kos deg bare...

Lykke til !

Jeg leste et sted at sannsynligheten for at alt skal gå bra øker til nesten 90 pst. etter 8 uker og til godt over 90 pst. etter 12 uker.

Selv har jeg ikke erfaringer med abort, heldigvis, men strevde for å bli gravid (to år - 3 IVF-forsøk. Lyktes på det 3.!). Er nå 20 uker og etter mye engstelse begynner jeg nå å tro på at dette skal gå bra, selv om jeg altså er 42. Mitt beste råd er å prøve å være optimist, og ikke lese historiene om de som dessverre ikke har lykkes. Man er så sårbar, og sånne historier påvirker iallfall meg mer negativt nå enn ellers. Unngå dem, - og les heller om alt som går bra!!! Sannsynligheten for å lykkes er jo så mye større!

Lykke til!!

Jeg skjønner så inderlig godt hvordan du har det. Jeg er selv passert 40 med noen mndr. og er gravid for 2. gang.

Har en datter på 3 som ble født i uke 27 p.g.a. morkakesvikt (går veldig bra), og valgte etter mye om og men å satse på å få et nytt barn, til tross for at vi vet at det samme kan skje igjen.

Jeg har nå engstet meg gjennom de 11 første ukene, men ble litt roligere etter å ha vært og tatt en tidlig UL i uke 8.

Der så vi et bittelite hjerte som slo, samt at man også så at det var en del andre ting som var på plass for at dette skulle bli et vellykket svangerskap. Likevel har min store angst blitt SA/MA; jeg er spent hver gang jeg går på do om det er blod på papiret, jeg bekymrer meg fordi en del av symptomene som kvalme og den verste trøttheten er i ferd med å skli over, jeg er livredd for at det ikke skal være liv der inne når jeg skal tilbake til ny kontroll om en uke. Var en del inne på "over 35 - prøver"-debatten mens jeg ventet på å bli gravid (tok ikke mer enn 2 mndr. men likevel) og rakk å få med meg en del av historiene der inne hvor det har gått dårlig både en, to og tre ganger ++ med flere, noe som igjen har satt en støkk i meg, og fått meg til å tenke negative tanker.

Tror det beste rådet er å finne de gode historiene i stedet for de negative, og huske på at det er de som har de triste historiene som har mest behov for å skrive dem av seg.

Og når det gjelder risiko for når ting kan skje, så vet jeg ikke helt hva svaret er, men da jeg spurte legen om dette da jeg var på tidlig UL, så sa hun at det var 95 % sjanse for at det ville gå bra etter å ha sett liv i uke 8.

Lykke til fremover; )

Takk for gode råd, det hjelper å høre at jeg ikke er alene, må bare tenke at alt er bra, og jeg har svangerskapssymptomer ennå, så da er nok ting i orden, puppene er litt ømme om kvelden, har kvalmebæølger med ujevne mellomrom, ofte trett, og veldig mye "mens"smerter og strekksmerter og vondter nedentil og i bekkenet.

Og det er vel egentlig gode ting det.Så da gleder jeg meg til termin 13.06 og har fått fødeplass allerede,fikk brevet i dag, skal på duotest?? neste onsdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...