Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Hei. Håper å få litt hjelp her hos dere. Har ei datter som er 10,5 måned. Hun ammes IKKE altså. Håper du vil ta deg tid til å lese dette godt. Her er hennes måltider: Frokost: 1 grov brødskive, noen super mme i ett lite glass. Lunch: 1 grov brødskive, noen super mme i ett lite glass+1beger frukt. Middag: grønnsaker som gulerot, potet, rosenkål, brokkoli, kålrot, litt saus, og det vi har, som kylling, pølse, kjøttkaker, eller lignende, noen super vann i ett lite glass. Kvelds: 1 grov sbrødskive, noen super mme i et lite glass+en flaske (240ml) mme. Innimellom prøver jeg få i henne litt vann i løpet av dagen. Når get gjelder pålegg, så blir det stort sett at av de 3 brødskivene pr dag er 1 med leverpostei, 1 med magerprim, og 1 med philadelfia aprikos eller banak+avokado. Og mellom 1 og 2 av brødmåltidene spiser hun ikke opp alt. Hva synes dere om denne generelle kosten? Tror dere det blir for lite næring eller noe? Hva med den flaska mme om kvelden????. Tror ikke nødvendigvis hun er sulten, for hun kan godt protestere på brød, og drikke når det er noen få biter igjen, men flaska sluker hun, og sutrer gjerne bittelitt fornermet når den er tom. -Jeg tror flaska er mer kos, øynene ruller og hun ligger i armene og er lissom hinnsides. --Dette er det siste som gjøres før hun blir lagt opp i senga. Er det på tide å venne henne av med kveldsflaska? Hvor lenge skal hun ha den? Hun er 10,5 mnd. Ja og så en ting til. Hun har 4 tenner nå, er det absolutt lurest å pusse tenner heilt tilslutt, ETTER kveldsflaska? Hittill har vi gjort det FØR, forde vi gjør det i forbindelse med kveldsstell, som blir gjort FØR flaska. Hva ville dere gjort? Jeg blir så usikker. Min svigermor sier hun bør snart kutte flaska, da det "ikke er noe særlig med en stor jente som går å sutter flaske" Håper noen vil svare litt, på kosten, på mengden, og på mengden mme. Hun får vel omlag 3 dl totalt i løpet av en dag. Jenta er litt tyngre og litt lengre enn snittet.
blåveispia Skrevet 1. november 2006 #4 Skrevet 1. november 2006 Hei! Kan bare hjelpe deg og dytte jeg! Men håper noen erfarne svarer så kan jeg plukke opp noen tips :-)
Luca Skrevet 1. november 2006 #5 Skrevet 1. november 2006 Jeg ville kanskje prøvd med grøt både morgen og til kvelds jeg, istede for bare brødmat. Ellers så ser dette fint ut det:-) Nå ammer jeg, så vet ikke så mye om melkemengder. Men det virker som det er litt lite mme kanskje. Og jeg ville absolutt gitt en hel flaske på kvelden, men kanskje litt mer på dagen også. Sjekk noen småbarnaslitteratur eller med HS så finner du fort ut om det ikke bør økes mengde mme. Som sagt så ammer jeg, så vet lite om mengder:-) Når det gjelder tannpuss, så ville jeg tatt den ETTER flasken. Nå er hun såpass stor at dette vil tære på tennene etterhvert. Det er også en god vane at de ikke sovner ved pupp eller flaske, men kan legges våkne. Så det så greit ut, men kanskje noen små justeringer.
Nr.2imai08 Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Hei! Jeg har ikke så mye erfaring men har som deg ei jente på snart 10,5 mnd. Jeg ammer heller ikke mer, og slik ser dagen ut kostholdsmessig her hos oss. ca kl 0600 - våkner og får flaske med mme 210ml - sovner igjen ca.kl 0900 - frokost - grøt og vann ca kl 1200 - lunsj - 1 brødskive og 120 ml mme + evnt. vann ca kl 1530 - middag ca kl 1700 - 1730 - flaske med mme 150ml ca kl 1830 - kveldsmat - grøt og vann Til middag spiser hun det samme som oss, noen dager får hun middagsglass. Da spiser hun stort sett opp et helt glass. På brødskivene får hun leverpostei, brunost, gulost, skinkeost, kaviar, makrell i tomat, kokt skinke. Jeg har alltid en flaske med vann tilgjengelig gjennom dagen. i følge HS her så bør hun helst ikke overstige 6 dl mme pr dag. Vi ligger nok opp mot grensen, hvis man tar med det hun får igjennom grøten. I forhold til å slutte med kveldsflaska gjorde vi det sånn når tennene kom at vi kuttet ut kveldsflaska og ga henne heller flaske og kosestund i 17 tida. Da begynner hun å bli sliten og litt trøtt og koser seg på fanget med flaske da isteden for på sengekanten. Det gikk iallefall fint her...Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Flere innspill? Liker ikke grøt altså.
rubylaser Skrevet 1. november 2006 #8 Skrevet 1. november 2006 Jeg synes det mangler frukt i menyen jeg, men jeg er ingen ernæringsekspert. Trodde man burde spise både fukt og grønnsaker hver dag...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #9 Skrevet 1. november 2006 Det ser generelt bra ut men hva med litt mer mme til frokosten siden hun ikke liker grøt? Samt frukt til lunsjen i tillegg til brødskiva? Frukt kan også brukes som pålegg på skiva:-) Tannpuss etter flaska. Synes ikke hun er for stor for flaska jeg da:-) La hun få ha den kosen er min mening. Det høres ut som hun koser seg veldig med flaska men tror ikke hun hadde drukket hele hvis hun ikke trengte den.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #10 Skrevet 1. november 2006 Så nå at du hadde frukt til lunsjen:-) Det var litt mye å få med seg..... "Anonym over"
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #11 Skrevet 1. november 2006 Ja hun pleier få ett sånt beger frukt pr dag. Men hun elsker det, og kunne sikkert spist 2 beger. Men kanskje jeg kunne gitt henne vanlig frukt også? Kivi liker hun ikke, eple tør jeg ikke gi, er redd hun setter det i halsen, banan/avokado spiser hun av og til på brødet.... HI
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #12 Skrevet 1. november 2006 Du kan dele ett eple og skrape av med skje. Det liker gutten min veldi godt. Frukt har de bare godt av:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå