Gå til innhold

Total ruptur-noen med erfaring? Trenger litt trøst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 6 dager siden fødte jeg vår lille gutt. En nydelig gutt som bare sover, spiser og ser seg forundret rundt. Fødselen var lang og hard og endte til slutt med sugekopp fordi gutten sto fast i bekkenet. Dette har jeg vært engstelig for hele tiden og hadde informert jordmødrene (de kom og gikk ettersom vaktene deres var ferdige..) og alle sa at de skulle gjøre alt de kunne for at jeg ikke skulle revne og at det var sjelden det revnet hele veien. Men etter 2,5 timer med full åpning og ingenting som skjedde, kom legen som regelrett røska ut lillegutt med vakum. Har aldri vært så redd i hele mitt liv og hatt så vondt. Etter 2 timer på operasjonsbordet fikk jeg endelig ha sønnen min hos meg. Da var jeg lappet sammen på kryss og tvers. Fikk høre at det bare er 3-4% som opplever total ruptur. Og da skulle altså jeg klare å få det?!

Selv om jeg gleder meg masse over sønnen vår og nyter å ha blitt mor, er jeg så deppa. Ser på alle nybakte mødre som tripper rundt med vognene sine, og jeg klarer så vidt å gå og sitte. Ut og opp i senga om natta for å amme lillegutt er et mareritt. Det samme er angsten for å gå på do. Føler meg maltraktert nedentil og er så bekymret for hvordan det skal bli. Er det noen som vet hvor lang tid det går før en slipper smertene og stingene forsvinner? Blir jeg som før?

Håper noen kan gi meg noen trøstende ord...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp helt av, dette er helt normalt hos de fleste (mener det med å sy, gå på do og smerter) :-)

Jeg kunne nesten ikke gå den føste uken etter fødselen. Var svimmel og smerter nedentil. Må ofte sette meg ned og ta det helt med ro, følte at jeg mnåtte holde beina sammen hele tida.

Det å gå på do de to første uken var et mareritt, følte jeg skulle føde hver gang. (var og plaget med hemorider de første mnd etter fødselen, men dette kom seg, kjøpte en krem på apoteket.

Har du foresten hørt om barsel ukene? Det er de 6 første ukene etter fødselen. I disse ukene blør en endel, smerter, og gråter for ingenting. dette er helt normalt. men slapp av alt kommer til det normale etter noen uker. bare vent, det går så bra skal du se.

Lykke til videre... å ha gått gjennom en fødsel skal du var stolt av:-)

KOs det med lillemann

Skrevet

Det er jo litt av en bragd du har vært igjennom, så det skulle bare mangle at du ikke føler ubehag og smerter. Nå er det sikkert mye værre hos deg og dere andre som har fått total-ruptur, enn hos oss som kanskje bare har fått pyntesting - og meg som ikke har sydd i det hele tatt. Jeg kan derfor ikke uttale meg om hvordan det blir - men søsteren min fikk total-ruptur med barn nr. 2 og satt i grønnsåpebad i to-tre uker etter fødsel, måtte inn å skjære opp igjen pga. feil sying osv osv. Det var et helvete mens det hele sto på sa hun, men hun klarte heldigvis å glede seg over å bli mamma - og gjett.... hun har blitt mamma for 3. gang også, da uten noen form for komplikasjoner. Men som nevnt i et annet innlegg her - så er jo barseltiden 6 uker, så du må nok regne med at det kan ta litt tid før du er deg selv nedentil igjen...

Lykke til, håper du klarer å komme deg på beina snart slik at du får nyte herlige trilleturer med sønnen din!!

Skrevet

Hei..

Jeg fikk ei nydelig jente i sommer. Men fødselen endte med total ruptur og sying på operasjonsbordet. Første uka etter fødselen følte eg meg elendig, hadde vondt når eg gjekk, satt osv...Den andre uka gjekk det mykje bedre og jeg begynnte å føle meg i god form og var ute på ein liten trilletur..etterkvart gjekk det mykje bedre og nå føler jeg meg heilt fin... Hadde litt problemer tidligere med hard mage, da var det vondt å gå på do.(kjøpte meg lactulose på apoteket som hjalp veldig på det..) Ein ting jeg gjorde kvar kveld var å sette meg i grønnsåpebad, det renser veldig godt og har hørt at det hjelper med groinga..

Skrevet

Har ikke opplevd total tuptur, men ble en gang klippet veldig mye- brukte over en time på å sy alt igjen - og de smertene som fulgte kommende uke husker jeg svært godt - det var akkurat som du beskriver. Jeg hadde bare lyst til å gråte, samme hvilken stilling jeg var i var det vondt. I ettertid har jeg født et barn med ks, og den gang fikk jeg masse smertestillende på barsel (paracet og en forte-variant) og dette lindret veldig i ks-såret. Men det var ikke tilbud om noe smertelindring etter det klippet, annet enn vanlig paracet. Kanskje du skal snakke med en lege og be om resept på noe som fungerer? For meg gikk det over i løpet av en uke, våknet en morgen og det var plutselig slik at jeg kunne gå ut av senga uten å få veldige smerter. Var nok verst på dag 4 og 5 tenker jeg.

Skrevet

Takk for trøstende svar! Er nok en hormonbombe om dagen, for jeg blir helt på gråten bare jeg leser svarene!

Har vært på apoteket og kjøpt medisinsk grønnsåpe i dag. Håper det kan lindre litt. Har i tillegg smertestillende på resept som også skal hjelpe, men såret svir og stingene drar likevel. i tillegg er det jo den psykiske biten av å ha sydd sammen både endetarm, mellomkjøtt og skjede.... Har en mann som er kjempeforstålsesfull, men likevel... Vet jeg må ta tiden til hjelp, men det føles så uendelig lenge å gå slik i flere i flere uker. Håper det blir bedre dag for dag!

Takk!

HI

Skrevet

Har ikke erfaring med dette selv, men har hørt om folk som har hatt det. Vil bare tipse deg om at det kan være lurt å trene opp igjen bekkenbunnsmuskulatur systematisk etterpå. Fysioterapeuter kan mye om dette, så kanskje en ide` å kontakte en når du føler deg klar for opptrening? Lykke til, tenker på deg!!

Skrevet

Jeg hadde reptur grad 3+ etter forrige fødsel.Det blei ikke oppdaget da, så jeg har nok kanskje hatt litt mer plager enn normalt.

Jeg kan trøste deg med at det beste gro-kjøttet på kroppen har du faktisk der nede og i munnen. Så du vil merke bedring dag for dag.

Vær litt forsiktig med grønnsåpevann. Du skal ikke bruke det uten å ha fått beskjed fra legen din. Du kan få oppblomstring av infeksjoner om du er uheldig. Ellers så er det deilig å lindrende å sitte i (om du finner en god stilling)

Merker du etter barseltiden at du har problemer med å holde inne luft eller avføring så søk hjelp med en gang. Jo lenger du venter med dette, jo vanskeligere kan det være å fikse.

Ta gjerne kontakt med meg om du lurer på noe hvis du ikke blir bra igjen. Jeg har vært igjennom det meste der og kan kanskje hjelpe deg med hvordan du skal gå frem.

Men stort sett så går det helt bra igjen etterpå. Husk knipeøvelser når stingene slutter å stramme så fælt. Men la de hvile nå.

Lykke til.

Skrevet

Hei, ser du har fått masse kloke svar, og vil bare legge til en ting: De som syr er veldig flinke, spesielt etter en total ruptur vil de gjøre sitt aller, aller beste for at alt skal bli i så fin form som mulig etterpå. Godt grokjøtt har du der nede, og de har antakelig passet på å gjøre deg så "intakt" som mulig, så hvis det er resultatet etterpå du er bekymret for? Tror du kan regne med at alt er minst like stramt og fint som før... Pass på om du merker problemer med å holde på luft/urin/avføring nå i begynnelsen så de evt får rettet opp feil så raskt som mulig, ta den tiden som trengs for å la det gro, og vær snill med deg selv!!!

Skrevet

Føler med deg,høres helt forferdelig ut,og er det jeg frykter mest av alt. De fleste jeg har snakket med om fødsel har hatt smerter nedentil. Visste ikke at det var så utbredt. Det står forresten en artikkel om rifter i bladet Gravid september/oktoberutgaven. Står blant annet at alvorlige rifter forekommer langt oftere iNorge enni andre land. finland skal visst være best på å unngå slike skader, og finske jordmødre lærer nå opp flere jordmødre på diverse sykehus rundt i landet som et prøveprosjekt. Interessant artikkel som jeg har lyst til å ta med når jeg skal føde, iallefall snakke med jordmor om innholdet, får det står at finske jordmødre holder mellomkjøttet og ungen mer oppe i det man føder.

Ønsker deg lykke til i allefall.Håper du blir helt bra i igjen om ikke alt for lenge.

Skrevet

Jeg føler med deg!! Har vært igjennom det samme som deg. Vil ikke skremme deg, men vær føre var. Jeg har hatt 2operasjoner, uten at de har blitt vellykket. Sliter med anal inkontinens. Noe som er veldig plagsomt. Livet blir snudd på hodet!!

Håper du er heldigere enn meg. Regner med at du skal på kontroll etter 6mnd. Da burde alt være som før, el håper jeg at du ser varsellampen som lyser.

Jeg kjører nå sak mot sykehuset. Norsk pasient skadeerstatning har tatt saken.

Vil som sagt ikke skremme deg. Men forberede deg på hva som kan komme. Jeg hadde ingen som fortalte meg noe. Jeg ser i ettertid at jeg var "dum" og naiv. Ikke bare var jeg blitt mor for første gang, men jeg hadde heller ingen kompetanse el erfaring med det som skjedde på sykehuset. Jeg trodde rett og slett at det skulle være slik.

I dag vet jeg bedre.

Masse,masse lykke til til deg!!!

Håper dette blir bra for deg.

Skrevet

Bare en liten kommentar til dette med grønnsåpe. Har brukt det en del i sårbehandling, både på meg selv og på dyr ved forskjellige anlendninger og diskutert det med både lege og dyrlege.

Det jeg har fått beskjed om, og erfart, er at grønnsåpe renser veldig godt og gjør bra, men den tørker også ut huden. Det er derfor viktig å skylle bort alle såperester og smøre med fet salve etterpå(vet ikke helt hvordan dette fungerer i underlivet..) Når huden blir tørr tar den lettere til seg bakterier, og infeksjoner sprer seg lettere samt at huden sprekker. I det hele kan det gjøre plager verre enn de er. Jeg har brukt grønnsåpe til å rense og vaske såret og området rundt skikkelig, så skylt det grundig med rent vann/natrium klorid å så smørt på en antiseptisk fet salve. Fungerer veldig godt på betente sår etc.

Skrevet

Forsøk å ta to håndklær og lag to ruller av dem. Når du sitter, har du en rull under hver rompeball. Det hjelper fakisk veldig, for da strammer det ikke sånn der nede!

Lykke til!

Har to venninner som har opplevd dette med førstemann. Ingen problemer i dag, og begge har fått barn nummer to uten at dette skjedde igjen!

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt... Jeg ble både klippet og revnet etter forrige fødsel (førstemann) og meg klarte de heller ikke å sy sammen igjen ordentlig etterpå, så ca 3 mnd etter fødselen måtte jeg inn og ha en underlivsoperasjon (gyn.plastikk). Jeg ble anbefalt (og fikk etter operasjonen) å bruke Xylocain bedøvende salve på stingene mine, spesielt før jeg skulle på toalettet. Smørte på underlivet ca fem min før toalett-besøk der hvor stingene strammet som mest og det lettet en del... Denne salven får du kjøpt reseptfritt på apoteket, så send mannen din ut for å kjøpe den (gjerne to stk, for tubene er små).

Lykke til!!

Skrevet

Min fødsel endte også opp med sugekopp. De klippet meg på forhånd, men jeg revnet likevel slik at legen trodde at det var total ruptur. Da han fikk sjekket meg viste det seg at det ikke var det. Jeg hadde likevel veldig vondt i barselukene og torde ikke tenke på at ting skulle bli bedre. Hadde følelsen av å være maltraktert og se ut som en kjøttkake nedentil. Gi det litt tid og se at det ordner seg. Alt er i skjønneste orden etter noen mnd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...