Gå til innhold

Man kan fryse spekemat og trygt spise det!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et innlegg lenger ned ang. dette og ville kommentere det. Jeg har snakket med flere jordmødre og leger og i rått kjøtt finnes først og fremst muligens TOXOPLASMOSE. Ikke Listeria. Og Toxo dør i fryseren. Det beste er å legge kjøttet i fryseren i kaldere enn minus 17 grader og la det ligge i en uke. Da er det helt "safe". Også om du putter et par biffer i fryseren så trenger du absolutt ikke spise skosåle...men mør deilig biff :)

Så frys spekematen deres dere som er bekymret så trenger dere ikke være det lenger. Har mange venner som spiser spekemat uten å fryse dte først og det går fint i dette landet her det også, men for å være på den sikre siden er det lurt å slenge det i fryseren.

Listeria dør IKKE i fryseren. Så det hjelper ikke fryse oster eller for eks. fisk hvor listeria kan forekomme. Rå fisk skal spises ferskest mulig. Det hjelper ikke fryse den.

Lykke til og kos deri julen med spekematen. Jeg har hatt 3 pakker med parmaskinke i fryseren i en uke nå så i morgen blir det fest :)

Fortsetter under...

Skrevet

Nam nam nam!!! Ble helt bekymret for en jul uten fenalår, spekeskinke, parmaskinke, rømme og flatbrød!!!

Må tømme fryseren i god tid før.

Takk for opplysende innlegg!

Skrevet

Men pass på at spekematen er fersk. For om den har ligget i kjøleskap noen dager for lenge så kan d ha utviklet seg listeria i den...

Så selv om jeg ELSKER spekemat så kommer jeg nok til å være litt forsiktig... men en snei eller to kommer jeg nok til å knekke for fristelsen, MEN vil nok forsikre meg om at den er fersk:)

Skrevet

Ja det har du rett i Kaa82. Sånn er det vel også med mye pålegg vi gravide spiser. For eksempel bør ikke en italiensk salatboks, eller en skinkepakke, ligge lenge åpnet, og t.o.m. gå over dato, for da kan det komme skumle bakterier. Men om man kjøper spekemat, fryser det med en gang, lar det ligge en ukes tid, så tiner det, åpner pakken, da er det bare å gofle i vei... :)

Skrevet

Jepp, hadde fått snusen i dette jeg også - så nå koser jeg meg med spekepølse på brødskiva!!! Utrolig hva man savner når man plutselig vet at det er 9 mnd til man kan spise det igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...