Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #1 Skrevet 31. oktober 2006 Nå føler jeg at jeg har gjort det helt store, har nemlig spist en del salami i løpet av svangerskapet og plutselig slår det meg at dette må komme under kategorien spekemat. Stemmer det? Burde vel sikkert ikke ha spist salami da. Noen som vet?
Lille Sprell og meg Skrevet 31. oktober 2006 #2 Skrevet 31. oktober 2006 Hei du jeg hadde akkurat samme oppdagelsen i løpet av svangerskapet.. Var såå påpasselig med spekemat, men salami tenkte jeg ikke en gang over at gikk under den kategorien. Snakket litt med legen min, som bare fnøys av meg og sa at så lenge det var norsk, fersk pølse var det intet problem.. Så jeg spiser fortsatt litt salami, jeg, i ny og ne.. men helst ganske nyinnkjøpt..! Tror ikke du trenger bekymre deg..
*Vi blir 5* Skrevet 31. oktober 2006 #3 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har tenkt på det samme....har spist masse av det...Det er jo spekemat da..Men lurer på det samme som deg egenltlig..hvor farlig er det og hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #4 Skrevet 31. oktober 2006 Spekemat er jo ofte bare saltet og tørket - ikke varmebehandlet, så da dør ikke bakterier (e.coli osv) Vet ikke hvordan det er med salami, men tror det er best å heller la være... Dere husker jo det kjøttdeig hysteriet i vinter, der det viste seg at mårpølsa var synderen? Det døde jo barn av å spise mårpølse.
Nr-3-i-Magen Skrevet 31. oktober 2006 #5 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg tenkte heller ikke på at salami var spekemat i starten, men jeg spurte legen min og ho sa at i Norge var det ingen fare med spekemat. Jeg vet at leger og jordmødre rundt om i landet sier forskjellige ting når det kommer til spekemat, men jeg følger hvertfall det legen min har sagt. En av grunnene til at vi ikke skal spise spekemat er pga toxoplasmose, som er en parasitt som dør ved frysing. Gilde f.eks. fryser all spekemat før det går ut i butikkene, så dermed er ikke det noe problem (jeg har kontakta Gilde, og det er det flere andre som har gjort også). En annen ting som kan være i spekemat (og annet kjøtt som ikke er varmebehandla) er e-coli og listeria, det er bakterier som kun dør ved oppvarming. Prosedyrene i Norge skal visstnok være så gode at det er sjelden at slike ting blir funnet her. Man kan jo aldri vite når slike ting plutselig kan dukke opp, sånn som e-coli-skandalen i fjor eller når det var, men man kan ikke gå å bekymre seg for det hele tiden heller, da kan vi jo ikke spise noenting... Så her spises det salami, men fra nyåpna pakninger, med måte...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2006 #6 Skrevet 31. oktober 2006 Legen min sa det samme som de andre her, svært liten risiko her i Norge (men vi husker jo denne ecolisaken, ikke særlig bra). Han mente det største problemet med spekematen var saltet - mye salt er ikke bra.
Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #7 Skrevet 31. oktober 2006 Hørt at man kan spise salami med god samvittighet og det gjør jeg også ;o))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå