Gå til innhold

noen som er rh- og har fått antistoff sprøyte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fått det etter mine barn. Det kommer vel kanskje litt på hvilken blodtype barnet ditt har om du kan danne antistoff.

Hvis barnet har samme blodtype som deg så skal det ikke være noe fare.

Tror ikke det har noe med hvor du bor/føder.

Dette er hva jeg tror - Kanskje det noen har et bedre svar til deg. ''

Lykke til :-)

antistoff sprøyte får man som regel ikke, så lenge ikke mor danner antistoffer mot barnets blod.. sån n er det hvertfall med første barn. etter fødselen får rh- damer en slik sprøyte, da det er viktig for neste barn.. jeg ar selv fått den sprøya etter abort.. (senabort) jeg synes den var vond, men kanskje fordi ejg har sprøyte skrekk. emn i første svangerskap får man vel bare denne sprøyta om man danner antistoffer

Den sprøyten du snakker om er en sprøyte man får etter fødselen eller en abort etter uke 8 dersom man selv er rh- og barnet er rh+. Ved abort får man uansett pga at man ikke vet blodtype på fosteret. Jeg har to barn (er rh-) og første er rh+, da fikk jeg sånn sprøyte dagen etter fødselen, man skal ha den innen 72 timer etter fødselen og man skal ALLTID få den dersom man selv er rh- og føder et barn som er rh+ eller har en abort etter uke 8!!! Mitt andre barn er rh- og da fikk jeg ikke sprøyte. Om mitt tredje barn nå blir rh+ vil jeg få en ny sprøyte da.

Annonse

Var på tidlig ultralyd i uke 8 pga blødninger. Det ble da oppdaget blodansamling i livmorveggen, og ble fortalt at rissikoen for å miste barnet var stor. Fikk denne sprøyten da jeg er rh-, selv om jeg fremdeles er gravid. Burde jeg egentlig ha fått denne sprøyten da?

Det tør jeg ikke svare på, ville bare si at vi er i samme båt. Hadde en stor blodansamling ved siden av Bitteliten i uke 6 viste det seg, hadde endel blødninger frem til da. Nå har de gitt seg og på UL i uke 8 var blodansamlingen mye mindre og legen mente det ville gå bra nå mest sannsynlig, men kunne ikke garantere noe. Vi får krysse fingrene!

ja krysser alt som er å krysse:) Legen sa han hadde en god magefølelse, men at det mest sansynlig kom til å bli en del "store" blødninger fremover mot uke 12. Var det store blødninger du har hatt?

Nei, mest blodig utflod, men det dryppet også friskt blod engang når jeg var på do. Etter den første ultralyden fikk jeg vite at jeg antagelig kom til å blø endel mer, men det har jeg faktisk ikke gjort, ikke hatt antydning til blod engang, så gynekologen mente at kroppen min absoberer blodet (?). Begynner å senke skudrene litt nå da, er 8+4 i dag.

Annonse

Jeg er også rh- og fikk en sønn som var rh+.. Fikk da en sprøyte dagen etter...Er viktig å få denne sprøyta fordi man ved neste graviditet vil danne antistoffer mot fosteret hvis det er rh+..antistoffene kan da føre til at barnet blir sykt og kanskje må ut tidligere en planlagt på grunn av dette.. Har selv en lillebror som ble født 8 uker før tiden, fordi min mor ikke fikk denne sprøyten ved en spontanabort tidligere. Det går som regel greit, fordi man tar blodprøver som viser om man danner antistoffer. Det ble byttet blod på min lillebror og i dag er han helt fin:)

er det noe du lurer på så må du bare spør..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...