Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

gutten vår er i dag 8 uker, ble født i uke 25.

Nå har legene konstantert grad 1 og 2 av ROP på øynene.

Bruker dette å forverres ettersom ukene går, eller er det stabilt stort sett? Legene bruker jo laser for å korrigere dette, men bekymrer meg likevel..

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er ROP? Min gutt har forskjell på pupillene, den ene utvider seg fortere og mer enn den andre. Har dette noe med saken å gjøre? Hadde c-pap kun 6 dager.

Skrevet

Hei..Har ein sønn på 4 år som vart fødd 12 uker for tidlig... han fikk rop grad 2 og 3 og fikk laserbehandling for det når han var 8-9 uker.. han fikk god oppfølging etter laserbehandlingen og går fortsatt til oppfølging ann kvart år... han har heilt normalt syn, nett som andre barn...

Skrevet

ROP er noe de får som har ligget på respirator og fått tilført ekstra surstoff.

ROP har ikke noen sammenheng med ulik pupillestørrelse.

Skrevet

Min har nemlig hatt c-pap. Leste på legested i går at et av symptomene var dårlig utvidning av pupillene. Det er det han har, den ene vil ikke utvide seg så raskt og så mye som den andre. Tror jeg skal ringe nyfødtintensiven og spørre. Takk for svarene!

Skrevet

Hei:-)

Vi har en gutt som er opperert for ROP.Han hadde grad 3+ på begge øyne når han var opperert.Gikk vel 1,5mnd fra han ble sjekket første gang til han ble opperet.I starten hadde han grad 1 til 2+ og holdt seg lenge stabilt der før det plutselig begynte å forverre seg raskere.De sjekket ham gjerne 3 ganger i uken for å se etter foandringer.

Gutten vår lå 2mnd på resp+2 mnd på cpap+ litt over en mnd å nesegrime.Han er født i uke 24,0.

Han er nå nærsynt og de kommer til å følge ham ihvertfall fram til tenårene årlig med øyeundersøkelser.

Klem

Skrevet

Hadde han problemer med at pupillene ikke utvidet seg som de skal? Eller var det andre symptomer? Merket dere det selv, eller var det legene på Ullevål som oppdaget det?

Stoler ikke helt på prematuravdelingen på Fredrikstad, har vært endel surr med dem for vår del.

Skal ringe dem i morra og mase, høre om de kan se på det.

Tusen takk for svarene!

Skrevet

Nei,dette ble sjekket ved en rutinekontroll de hadde da han var 2mnd.Var vel fordi han var mer utsatt fordi han hadde lagt på respirator i to mnd.og var født så tidlig.De sjekket ham flere ganger i uken for å se om det snudde og gikk tilbake,men det gjorde det ikke.Han ble opperert et par uker etter vi kom til fredrikstad fra Ullevål,1,5mnd etter første sjekk.Har aldri hørt noe om pupillene hans.

Vi fant oss aldri helt til rette der nede...likte oss dessidert best på Ullevål.Klem

Skrevet

Ok. Er jo ikke sikkert det er ROP i det hele tatt, vil bare sjekke for sikkerhets skyld.

Synes det er mye rot på Fr.stad, og mye likegyldighet. Følte meg veldig umyndiggjort som mor av endel av pleierne, og følte jeg måtte mase for å få vite hva som skjedde med gutten min. Ingen som hadde ansvar, jeg visste aldri hvem jeg skulle henvende meg til. Og for ikke å snakke om å ha sengeplass til 20 barn og kun 3 rom til pårørende. Uholdbart, spør du meg!

Håper jeg slipper opphold der neste gang ;0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...