Gå til innhold

helledussen, er det mulig??

VinterSol+2

Anbefalte innlegg

inne på skravle er det nå en gjeng som diskuterer hvor mye de bruker på babyutstyr..

og de syns det er helt normalt å bruke mellom 20 og 50tusen på de første tingene..

Er det sånne pengesummer dere andre regner med også?!

Altså, vi er studenter, 50 000 er mer enn et halvt studielån, det er helt utelukket!

Men vi regner med å få låne enkelte ting, kjøpe brukt og ellers leve enkelt..

jeg titter på vogner som kan brukes en stund jeg. Hva er galt med paraplytrilla lissom? Alle har så fancysmancy saker som varer fra ungen er tre til seks mnd før de må bytte lissom..

og hva med å sy selv? Vognpose feks? Eller med å bruke en annen veske til bleier og stæsj? MÅÅ det være en matchende "vognveske" lissom?

Blei litt paff jeg nå..

Fortsetter under...

til nå har vi brukt ca en tusenlapp på klær.. nå har vi MYE klær, for vi har arvet en del og. får kjøpe lekegrind, lekegrindteppe, babybjørn bæresele og stelleveske, maxi cosi cabrio m leker for 2000 kr.. min lille fetter som har brukt det, han er født i midten av mars.. det er veldig fint. sengetøy har vi og :)

vognen, den får vi av foreldrene til kjæresten.

så det vi må kjøpe er; laken, stellebord, seng og alle småtingene jeg ikke har nevnt..

men tjue lapper.. neineinei :) ikke aktuelt. man trenger ikke å kjøpe alt i baby dior eller burberry..

Denne lille jenta i magen arver alt fra storesøster (som er 2 år)....så her blir det ikke mye penger på baby shopping!! Litt så klart, men veldig lite...

Men da vi skulle ha "storesøster" ble det litt shopping. Vet ikke hvor mye vi brukte egentlig. Simo vogn på tilbud til 4000 dro opp litt, seng, madrass, bæresele, stellebord, stelleveske, vippestol + + +... Hmm....havnet nok på rundt 10 000. Ellers kjøpte vi nesten ikke noe klær - heldigvis!! Man får jo utrolig mye klær til fødselen, så det var kjempe bra vi ikke hadde hamstret klær i alle fall!!

Som mamma til to, og av hvert kjønn, kan jeg med hånden på hjerte si at jeg ikke brukte i nærheten av 20.000,- tilsammen på utstyr som måtte stå klart til etter fødselen til de to barna. Jeg mener det er tull å bruke penger på mye unødvendig dersom man ikke har lommeboken til det.. Men selvfølgelig, har man penger til 3 vogner iløpet av det første året så er det helt greit, men jeg ville prioritert på en helt annen måte.

Vi kjøpte vogn på salg (2800,-), seng (500,-) og stellebord (298,-) på IKEA, og bleie/stelle bag sydde jeg selv.. Voksiposen kjøpte vi brukt (500,-)og farget den (farge 129,-). Sengetøy sydde Mormor og baby-teppe strikket jeg selv. Har fått mye skryt for både vogn, teppe og sengetøyet, ingen kunne se at vi sparte som bare det mens vi kjøpte baby-ting.. Nr.2 arvet alt unntatt de rosa kjolene og klærne fra nr.1, men fikk nytt baby-teppe da, som jeg strikket selv (veldig enkelt og kjempe bra i ren ull, kun rettmasker, nøstebarn ull-teppe).

Og dette med klær, det er absolutt ikke nødvendig å fylle en hel komode med klær til babyen kommer, ha noen få sett i str.56 klare, mer trenger man ikke, en får så urtolig mye klær i gaver etter fødselen, og er man flinke til å bytte de klærne man får dobbelt av eller feil størrelse i så har man mer enn nok klær de første 6-9 mnd.

Ønsk strikket-tøy av de som kan strikke, når babyen ligger godt tullet inn i vognen så trenger man ikke tykke dresser og slikt, strikket-tøy er supert!

Lykke til med shoppingen!

Annonse

ja, det jeg lurer på altså,, folk som bruker så mye penger;

det må jo være fordi de kjøper veldig dyre merketing osv?

Selv er jeg stor tilhenger av IKEA, som tilogmed har blit med på initiativ for etisk handel,,,

jeg skjønner at vogn trekker opp, og bilsete. men det er lissom de to tingene som trenger bli dyrt, tenker nå jeg da?

For all del, har en råd må en jo gjerne.

Men jeg blir litt gal av alle disse tingene en bare MÅ ha, som jeg egentlig ser som litt unødvendige?

Vi bor i halvparten av en tomannsbolig, og har ikke allverdens med plass heller. Hadde jo vært greit å klare seg med bare det nødvendigste.. også pga plassen...

HAr kikket på litt vogner nå, og den typen vogn som vi er ute etter, får du ofte til under 4000 iallefall.. en sånn vogn som du har liggepose i når lille er 0-6mnd, og så kan du brette opp setet og ta bort posen, etter at lille kan sitte selv.

hva i all verden er vitsen med det da?20-50000!helt vilt.men ser jo at en del er opptatt av å ha årets modell i alt og den dyreste,fineste og sånt.selv kjøpte vi vogna vår til 2000 kr,kjempe fin,ser ikke at den er brukt,og dessuten testvinner (basson roma),har ikke tro på at barnet har det noe bedre i utstyr til 30000 enn til feks 15000.enda tror ikke jeg at vi kommer til å bruke i nærheten av 15.har jo nesten ikke brukt noe -og allerede er vogn,kontaktsikring,hjørnesikring,ammeinnlegg, stellekommode,og litt småting på plass.

men som vintersol sier:for all del,har man så god råd så,men det er kanskej det enkelte vil gi inntrykk av eller at de tror de er bedre foreldre eller mer glad i barnet av den grunn. nei,tror nok det blir å gå mye penger når den lille skal begynne i barnehage eller skole,da er det jo mye utstyr som må til.

Vi brukte 1000 kr på vogna(heltt ny), og ca 1500 på seng med alt oppi(madrass,springelbeskytter,dyne,pute og sengesett). Og noen hundrelapper på klær seff. Alt det andre arvet vi(vippestol,bæresele,babygym,leker,klær i massevis,ammepute). Til nr 2 som er på vei, skal vi kun kjøpe ny vogn. Den vi har nå begynner å bli ødelagt.

Oi det var mye.

Men så har jeg lest en del inne på nybaktmamma inne på vogn forumet der. Og enkelte har jo 7 vogner, 7 stk. Det er jo absolutt ikke en nødvedighet! De har nok av penger og ekstrem vogndilla. Hittil har vi brukt 1500 på en stellekomode også har vi fått grindseng av svigermor. Kommer nok også til å bruke litt penger på en skikkelig god og solid vogn som vi også kan bruke til nestemann.

har fått det meste brukt jeg :) trenger egentlig ikke bruke penger på noen ting, men skal kjøpe bilstol.. elelr så har vi sen, vogn, stellekommode, reiseseng, får en hel del klær når vi får vite kjønnet(dvs etter fødselen) da skal familien vaske og ordne arvede klær til oss.. så det vi bruker er minimalt..

selvfølgelig kjøper vi no nytt å, ejg handler beby klær for 2-300 kr i mnd, blir to tre plagg, og vi må kjøpe to dyner( rn til vogn en til seng) sengetøy, madrass o.l.. men det meste får vi låne arvet altså.. det er det billigste for oss, og vi synes det er kjempefint :)

hva folk bruker penger på er meg revende likegyldig. noen har mer penger enn andre eller kommer fra familier der det er vanlig å bruke mye på materielle ting. dyre ting har faktisk ofte lengre levetid, det er fakta. dette kan være noe av grunnen til at noen velger å bruke mer enn andre. man har forskjellige behov og interesser.

Annonse

Jeg ønsker meg mye til jul, også skal jeg kjøpe en del brukt også. Har heldigvis mange gode kolleger og familiemedlemmer + venner, som hjelper til masse. Leter etter en vogn som jeg kan bruke en stund, og selvfølgelig noen bamser o.l. Men 20.000 herregud. Jeg har da ikke millioner på kontoen heller. Her blir det nok sparing gitt.

leste litt lengre opp her at ei skrev at de på skravle er eldre, emn de må jo seriøst være dummere oxo..

jeg har bare kjøpt tre ting, resten har vi fått, og arvet, bla masse klær.

jeg sydde meg stelleveske selv, da den som hørte til vogna kostet 700kr, enda vi var lovt å få den med kjøpet. så har jeg oxo sydd egen vognpose, og leker, sånn uro-ting som skal henge over vogna el seng..

mye man kan lage selv da.. men hadde aldri brukt 20-50 tusen, aldri i livet. har ikke råd til det, er arb.ledig, å har en årsinntekt på 56 tusen..

hehe, føler meg nesten litt dum her jeg sitter å leser:/

neida, men jeg ser lett at jeg kunne ha vert litt mere oppmerksom på brukt osv da jeg fikk min sønn for 3 år siden...

Jeg kjøpte faktisk alt nytt, og brukte ca 15 000 Nå fikk jg jo selvfølgelig engangstønad dah, så ble kanskje litt lett for, men ser jo at pengene kunne vert brukt mere fornuftg:S

Til gjenngjeld brukte jeg bare 5000 på dåpen da;)

For å være heeelt ærlig så brukte vi nok rundt 30 000 på det første utstyret tenker jeg, tør ikke tenke på hva vi har brukt til nå:) Selvfølgelig kan man kjøpe det billigste av det billige, men jeg tenkte litt frem i tid også da! Kjøper man en robust seng og en stor og fin vogn så har man det til neste barn også.. Man får faktisk det man betaler for, å akkurat når det kommer til utstyr sånn som bilsete, madrass, vogn o.l. så vil jeg at snuppa mi skal ha det beste.. Selvfølgelig er det ikke alltid man har råd, det skjønner jo jeg også. MEN det burde ikke være sånn at man har en konkuranse om hvem som klarer å få det billigst mulig heller.. I tillegg så er det MYE man ikke tenker over at man kommer til å trenge før babyen er født + hvor fort de vokser og ødelegger klær med matflekker o.l.. Aldri vært borti noen som"bruker" så mye penger som snuppa mi jeg hehe:)

Og dessuten så er det tull at en baby bare trenger litt klær i hver str.. De gulper og bæsjer på klærne og trenger maaange skift om dagen (hvertfall den første perioden) så hvis man ikek vil stå med hue inni vaskemaskinen døgnet rundt så MÅ man ha masse klær.. Helt fr de minste str også,, snuppa var litt over 50 cm når hun ble født, men de første to ukene brukte hun str 44, det var akkurat passe.. Skulel hun ha ligget i str 56 så hadde hun druknet i klærne, å dere kan jo tenke dere selv hvordeilig det er å ha på seg klær som er 3-4 str for store.. Skikkelig ubehagelig"!

er ganske enig med dag ja.. syns de bruker mye penger... jeg har ikke brukt en krone enda og vet ikke om jeg trenger å bruke det heller.. vi får låne mye utstyr av søstra til typen og klær har vi også fått.. har ikke gått over alle tingene enda, men jeg regner ikke med at vi må kjøpr så mye..små tinge som ikke kan kjøpes brukt osm brystpumpe ol.. men det er ikke store summen.. vi studenter kan ikke tenke på om det matcher eller om det er nytt.. vi må tenkte på pengene.. det er det mange som ikke skjønner, fordi de ikke er i samme situasjon.. dessuten så er det mye fint på bruktmarked..

nå har vi hørt med søsknene mine, og vi får låne både bilsete og en og to vogner om vi vil.

i familien har vi en sånn"arvekurv" en babyseng som går i arv fra baby til baby, det syns jeg er litt koselig.

Vi ødelegger jo ikke utstyret, så det å få låne syns vi er helt topp! så slipper søsknene mine slite med å finne lagringsplass ol.

akkurat når det gjelder å stå med huet inn i vaskemaskina hele tida..

vel, min erfaring med babyer tilsier at man M^Å vaske hver dag, for det er ikke noe særlig å la klær ligge i skittentøyskurven med gulp og søl på seg. nei, heller vaske det med en gang!

klart en ikke skal kjøpe ting bare fordi de er billige( med tanke på kvalitet og sånn) men når det gjelder klær så tenker jeg at det er ren forbruksvare, -barn sliter på klærne uansett. Og HM har helt fin kvalitet.

Når det gjelder feks vogn og sånn, så er det mye humbug ute og går på merkesiden altså! Dyrt merke er ikke tilfeldigvis lik god kvalitet.

ei heller rettferdige arbeidsforhold for de som lager dem!

Det er sånne ting jeg tenker på da. Barn har ikke vondt av å gå i second-hand. Men det er klart,, for å få kjøpt brukt, så er man jo avhengige av at noen kjøper nytt.. gjerne i mengder! ;)

folk er forskjellige. selv hadde jeg aldri i verden kjøpt en brukt vogn eller bilsete, simpelthen fordi jeg ikke kjenner forhistorien. hadde kanskje gått hvis jeg kjente personene som skulle selge og stolte 100 prosent på dem. når det gjelder sikkerhet, sparer vi ikke på noen ting.

når det gjelder klær, synes jeg det er helt ok å handle på hm. men ikke bare hm. man vil jo gjerne ha klær som er av litt høyere kvalitet også. selv synes jeg det er kjempemoro å kunne bruke små søte kjoler som jeg brukt for 19 år siden, og de ser fortsatt like nusselige ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...