Gå til innhold

litt skremmende å tenke på...

Gjest

Anbefalte innlegg

Snakket med en lege i dag om hva årsakene til prematur fødsel kan være. Og vet dere hva hun fortalte? At "tenåringsgraviditeter" er en vanlig årsak...at moren er ung m.a.o. !! Hun kunne ikke forklare hvorfor da, og jeg ble nesten litt fornærmet. Var på en måte som om hun anklaget meg. (øh jeg er kanskje ikke i verdens beste humør for tiden da men...)

Men jeg har ikke inntrykk av at det er mange unge som føder prematurt?? Vet kun om en annen inne på dib...rart det der..

Fortsetter under...

Jeg har heller ikke hørt om så mange fortidligfødende tenåringer...

Jeg spurte legen om dette skjønner du.. for jeg leste det et sted. Og han sa at det var like vanlig at unge gravide fødet for tidlig som modne gravide, flergangsgravide, førstegangsgravide, de som ikke har spontanabortert før, eller de som f.eks har det - det var ikke noen forskjell på det altså...

har jeg aldri hørt om. har hørt at førstegangsfødende ofte går lengre over tiden enn flergangsfødende, men at tenåringjenter er mer utsatt for å føde premature barn, høres jo helt usannsynlig ut. er det gjort noen undersøkelser på dette eller? ble litt nysgjerrig nå jeg!

Har også lest en vei at det er litt større sjans for prematur fødsel når man er ung, kan ikke helt huske hvor jeg leste det men.. Jeg fødte selv prematurt da jeg var 19 år, uten at de kunne finne noen årsak for det. Fikk høre av legen at sånn bare kan skje uten noen spesiell grunn for det. Er ikke alltid man kan finne ut av hvorfor, men man blir fulgt bra opp hvis man er i risiko for prematur fødsel.

Har hørt noe om at unge mødre ofte føder litt før tiden (men innenfor "normal tiden"). Har ikke hørt at unge mødre skal være mer belastet med premature fødsler enn andre.

Så et veldig bra program på tv for noen dager siden: "mirakelbarna"... Noen som så det programmet? Handlet om premature barn, født før uke 26. Var et utrolig sterkt program!! Noen lykkelige sjebner og noen veldig triste sjebner... Strigråt under deler av programmet!! Men var også veldig fantastisk å se hvor bra det går med mange av de som fødes så tidlig!!! Ingen av mødrene der var spesielt unge!!!!!

Ingen skal føle deg skyldig i å ha fått et prematurt barn!!! Tror premature fødsler kan ramme hvem som helst....dessverre.... Heldigvis er legene veldig flinke i dag!! Og de gjør en kjempe jobb med de små miraklene!!!

DET er det dummeste jeg har hørt. jeg fødte også for tidlig,men det har ingenting med alderen min og gjøre.

Tror du skal ta det han legen sa med en klype salt,og kjære deg ikke tro at det er din feil at hun kom for tidlig.

Leste inne på DIB at hun vokser og har det bra,ble glad langt inn i hjertet når jeg leste det:)

Håper du også har det bra,ikke glem og ta vare på deg selv.

Vet hvor tøff og slitsom sykehus oppholdet er,pass på at du får nok søvn og at du gjør andre ting enn bare og være på sykehuset.

Du har lov og bare være deg...

Ønsker dere alt godt fremmover:)

Klem fra Lisa og min prematur gutt Noah (som har blitt stoooor;)

Annonse

Kanskje ikke akkurat det du vil høre men jeg har faktisk lest det i en bok for ikke så alt for lenge siden, men det var mer rettet til jenter i 14-17 årsalderen men grunnen var egentlig fordi kroppen ikke er så utviklet som en på 25.

Men det er jo ikke standard det da, men at det er lettere og mer vanlig desto yngere du er enn om du er 25.

Det er riktig som Isbreen sier, unge jenter kan se så ferdig utviklett ut som de bare vil på yttersida, men dette betyr ikke at de er det innvendig. Men her snakker vi om ganske unge mødre, under 18 år. Var på et av de største sykehusene i Texas og ved 90% av ungene på prematur satt det veldig unge jenter i 14-15 års alder...

Ja det er er tankevekker, ikke noe skremselspropaganda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...